logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۰۱۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

شان حقوقی کارگران رعایت نمی‌شود

شان-حقوقی-کارگران-رعایت-نمی‌شود
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان با بیان اینکه کارگر رکن اصلی اقتصادی و تولید کشور است گفت: شان حقوقی کارگران مورد توجه قرار ندارد.

امیر رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: دین اسلام در بحث کارگری بار‌ها ورود کرده و در آیات قرآن نیز به این موضوع پرداخته شده است که این امر نشان می‌دهد دین اسلام چه میزان به کار و کارگری اهمیت داده است.

وی با بیان اینکه طبق فرموده امام علی(ع) بزرگترین تفریح کار است گفت: غالبا به اهمیت کار در اسلام پرداخته شده و در آیه‌ای ذکر شده که خداوند افرادی که برای کسب روزی حلال تلاش می‌کنند دوست دارد.  

رمضانی در ادامه اذعان کرد: فراکسیون کارگری مجلس نتوانسته توقعات کارگران را به سرانجام برساند اما غالبا مجلس و دولت با هم هماهنگ شده و گاها اقداماتی را برای کارگران انجام می‌دهند. با این وجود فراکسیون کارگری کار‌هایی در خصوص بیمه‌ کارگری و اختصاص ۲۵۰ هزار مسکن ملی برای کارگران انجام داده است هر چند این تعداد بالا نیست باز اقدام مثبتی در خصوص کارگران بوده که انجام شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان با تاکید بر اینکه باید کار‌ها و اقدامات بنیادی در خصوص تامین امنیت شغلی کارگران انجام شود، گفت: این اقدام وظیفه مهمی است که باید به سرانجام برسد. تعداد کارگران بسیار بالا است شاید فقط در شهرداری‌ها بیش از ۵ میلیون نفر کارگر در کشور وجود دارند که نیازمند عزم جدی مجلس در بحث قانون‌گذاری و دولت در بحث اجرا است. با این وجود هنوز اقدام جدی در خصوص امنیت شغلی کارگران انجام نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در بحث مهارت آموزی، جهاد دانشگاهی اقدامات مثمری را انجام داده است اذعان کرد: اما این امر کافی نیست چراکه باید این اقدام در سایر دانشگاه‌ها انجام شود. با این وجود در دانشگاه‌ها بخشی به عنوان کارآفرینی، اشتغالزایی و مهارت‌آموزی وجود دارد اما در حد اسم باقی مانده و آنطور که باید کار عملی انجام نشده است با تمام این‌ها دانشگاه‌ها در بحث مهارت‌آموزی برای دانشجویان موفق عمل نکرده‌اند.

رمضانی با بیان اینکه ارتباط بین علم و صنعت به صورت مطلوب شکل نگرفته است، ادامه داد: دانشگاه‌ها و صنایع مختلف تولیدی در کشور می‌توانستند با افراد کارآزموده ارتباط بگیرند و برای کارخانه‌های خوب که احتیاج به نیروی فنی قوی دارند استفاده کنند و دانشجویان نخبه جذب تولید شوند چراکه همین امر سبب عامل پیشرفت کشور خواهد شد. اما متاسفانه نخبگان نه‌تنها اینکه مورد حمایت نیستند بلکه بعد از اتمام تحصیل از کشور خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر نخبگان به کارگیری و تامین مالی شوند انقلابی در تولید رخ می‌دهد خاطر‌نشان کرد: تنها راه نجات کشور بکارگیری و استفاده از نخبگان در امر تولید است که بسیار ضعیف رخ داده است و کافی نیست با اینکه ارتباط بین علم و صنعت ۱۵ سال است مطرح شده اما این ارتباط به درستی برقرار نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان با بیان اینکه بحث حقوق کارگران در طول چند سال اخیر متناسب با تورم بالا نرفته است، گفت: پایین بودن حقوق صرفا در زمینه کارگری نیست حقوق کارمندان، معلمان، اساتید متناسب با تورم نیست.

وی ادامه داد: شان حقوقی نه تنها در مورد کارگران بلکه در مورد اغلب شغل‌ها تامین نشده و دولت نیز نمی‌تواند این افزایش حقوق را با شرایط موجود انجام دهد. با این وجود بهتر است دولت به جای افزایش حقوق میزان تورم را کنترل کند. اما باید گفت افزایش‌هایی که در زمینه حقوق کارگر انجام شده روال بهتری نسبت به حقوق کارمندان داشته است.

رمضانی با بیان اینکه کارگر رکن اصلی اقتصادی و تولید کشور است، گفت: زمانی می‌توان موفق شد که کارفرمایان دولتی و خصوصی در هر صنفی به نظر کارگران در زمینه‌های تولیدی و کار خود اهمیت دهند که این رمز موفقیت اقتصاد و تولید در کشور است. چراکه غرور کاذبی برای برخی مدیران وجود دارد که نظر کارگر را لحاظ نمی‌کنند در صورتی که لحاظ کردن نظر کارگر بسیار مهم است و این امر خود دلیلی برای موفقیت کشور‌های مختلف همانند ژاپن است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر