logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۹
[ شناسه خبر : ۳۰۱۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

بازدارندگی اسرائیل مقابل حزب‌الله آسیب جدی دیده است

بازدارندگی-اسرائیل-مقابل-حزب‌الله-آسیب-جدی-دیده-است-
مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه این رژیم از ترس رویارویی با حزب‌الله مسئولیت انجام حمله موشکی از جنوب لبنان را به گردن گروه‌های فلسطینی انداخت، تأکید کرد، بازدارندگی اسرائیل مقابل حزب‌الله شکست خورده است.

به گزارش موج رسا; کارشناسان و محققان اسرائیلی در یک مطالعه تحقیقاتی که توسط مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل‌آویو منتشر شد، اذعان کردند که اسرائیل قدرت بازدارندگی خود را در برابر حزب‌الله از دست داده است و تصمیم‌سازان در تل‌آویو باید قبل از اینکه خیلی دیر شود یک استراتژی مناسب برای احیای بازدارندگی اسرائیل اتخاذ کنند.

کارشناسانی که روی این مطالعه کار کرده‌اند، بر این باورند عملیاتی که در 14 مارس گذشته در منطقه مجدو در نزدیکی شهر جنین انجام شد صراحتاً تأکید می‌کند که قدرت بازدارندگی اسرائیل در مقابله با حزب‌الله به‌ویژه در سایه بحران داخلی که اسرائیلی‌ها گرفتار آن شده‌اند، آسیب جدی دیده و شکست خورده است.

در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم اشغالگر آمده است، حزب‌الله صراحتاً مسئولیت عملیات مجدو را به‌عهده نگرفت و همچنین میزان تأثیر این حزب در حمله موشکی که اخیراً از جنوب لبنان به‌سمت شهرک‌های اسرائیلی انجام شد، مشخص نیست، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که موشک‌های شلیک‌شده از جنوب لبنان، تحت نظارت و کنترل حزب‌الله بوده است.

کارشناسان صهیونیست در این گزارش اعلام کردند، این‌که اسرائیل مسئولیت حمله موشکی از جنوب لبنان را به گردن گروه‌های فلسطینی انداخت، در واقع به‌نفع حزب‌الله کار کرد و موجب شد این حزب در همه سطوح پیروز شود، به این صورت که از یک سو میزان فرسایش بازدارندگی اسرائیل آشکار و ثابت شد که حزب‌الله ترسی از واکنش نظامی اسرائیل ندارد، از سوی دیگر عدم متهم کردن حزب‌الله به انجام حمله موشکی مذکور نشان می‌دهد که اسرائیل به‌دنبال راهی برای توجیه عدم پاسخ به این حزب بود.

این مرکز صهیونیستی افزود: در دوره اخیر احساس قدرت در (سید) حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بسیار افزایش یافته است و این موضوع اسرائیل را با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه می‌کند؛ به این صورت که اسرائیل بعد از این چگونه می‌تواند توان بازدارندگی خود را در برابر حزب‌الله و حماس حفظ کند، بدون اینکه این امر منجر به یک درگیری نظامی بزرگ شود.

در ادامه این گزارش آمده است: علی‌رغم نیاز اسرائیل به انجام عملیات نظامی جهت پاسخ به حزب‌الله با هدف احیای بازدارندگی خود، اما این امر پیامدهای راهبردی زیادی خواهد داشت که اسرائیلی‌ها باید به آن توجه کنند، بنابراین هرگونه عملیات نظامی علیه حزب‌الله پاسخ سختی از جانب این حزب به‌همراه خواهد داشت و حزب‌الله اقدام به انجام عملیاتی می‌کند که ضربه بزرگی به جبهه داخلی اسرائیل وارد کند.

بر اساس این گزارش مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، امروز حزب‌الله به‌عنوان سرنیزه محور بزرگ مقاومت محسوب می‌شود که تهدیدی استراتژیک علیه اسرائیل است. حزب‌الله طی دو سال گذشته چندین دستاورد از جمله ممانعت از پرواز هواپیماهای اسرائیلی در حریم هوایی لبنان، گسترش نیروهای مقاومت در نوار مرزی با اسرائیل (فلسطین اشغالی) و درگیری با ارتش اسرائیل در جبهه شمالی را به ثبت رسانده است.

محققان صهیونیست در ادامه این گزارش تأکید کردند، احساس امنیتی که نصرالله بعد از انجام توافق ترسیم مرزهای دریایی لبنان و اسرائیل (فلسطین اشغالی) دارد، یک دستاورد برای حزب‌الله محسوب می‌گردد که بعد از تهدیدات این حزب علیه اسرائیل محقق شد. اکنون نیز حزب‌الله مانند سایر اعضای محور مقاومت، بحران داخلی اسرائیل را بازتاب روشن ضعف اسرائیل در همه زمینه‌ها می‌داند؛ موضوعی که طبق ارزیابی‌های حزب‌الله آسیب جدی به قدرت نظامی اسرائیل وارد می‌سازد.

صحبت از فرسایش جدی موقعیت استراتژیک رژیم صهیونیستی دیگر تنها یک دیدگاه توصیفی نیست که توسط محور مقاومت و دشمنان این رژیم مطرح شود بلکه این مسئله در دوره اخیر بارها از زبان مقامات ارشد اسرائیل بیان شده است و در تازه‌ترین مورد اعترافات در این زمینه، شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) درباره عواقب فرسایش موقعیت راهبردی اسرائیل به نخست‌وزیر و وزیر جنگ و رئیس شورای امنیت داخلی این رژیم هشدار داد.

این‌که در مرحله فعلی بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی صدای خود را بالا می‌برد و اعتراف می‌کند که موقعیت راهبردی و بازدارندگی اسرائیل در حال فرسایش است، به‌دلیل قرار گرفتن این رژیم در یک بحران خطرناک می‌باشد که عمده علت آن به گسست و تعمیق شکاف‌های داخلی صهیونیست‌ها برمی‌گردد؛ شکافی که دشمنان اسرائیل به‌خوبی متوجه آن شده‌اند.

بر همین اساس بعد از حمله موشکی که در اواسط ماه رمضان از جنوب لبنان به‌سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی انجام شد، ستادکل ارتش و سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (امان) توصیه کردند که برای اجتناب از ورود به یک جنگ گسترده، بهتر است حزب‌الله از عرصه درگیری دور بماند و اسرائیل پاسخ حمله موشکی از جنوب لبنان را با حملات محدود به مواضع جنبش حماس در غزه و لبنان بدهد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر