logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰
[ شناسه خبر : ۳۰۱۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

از سال ۹۷ وارد جنگ تمام عیار ارزی شده‌ایم

-از-سال-۹۷-وارد-جنگ-تمام-عیار-ارزی-شده‌ایم
وزیر اقتصاد با بیان اینکه کشور از سال ۹۷ وارد جنگ ارزی تمام عیار شده است، گفت: اگر دروازه‌های واردات برای تقاضای ارز برای کشور باز شود قطعا شرایط نابسامان چند ماه گذشته رفع می‌شود بنابراین کشور مجبور است تا محدودیت های ارزی را اعمال کند.

به گزارش موج رسا; سید احسان خاندوزی ‌در جلسه شورای اداری منطقه آزاد اروند که با حضور فعالان اقتصادی برگزار شد با اشاره با تاکیدات دولت آیت الله رئیسی بر توازن منطقه‌ای، اظهار داشت:  یکی از وظایف خودمان را گسترش عدالت منطقه‌ای و سرزمینی می‌دانیم و  تلاش می‌کنیم تا با کمک بخشی از این شاخص‌ها در بی‌عدالتی‌های منطقه‌ای تغییر کند.

وی ادامه داد: مجموع عوارض استانی که در پیش از شروع به کار دولت سیزدهم، کمتر از یک و نیم همت معادل یک هزار میلیارد و 500 میلیون تومان از بخش‌های حوزه نفتی کشور برای جبران کاستی بر مردم و زیرساخت های خوزستان می‌آمد که با تلاش و همت سال گذشته این عدد به بیش از 5  هزار میلیارد تومان معادل سه برابر نسبت به سال قبل به یکباره افزایش داشته است.

وی با اشاره به نامه‌ای مبنی بر بخشودگی عوارض آلایندگی شرکت های بزرگ نفتی و غیر نفتی تصریح کرد: حق الناس مردم خوزستان را نمی‌توانیم به نیابت ببخشیم و اساسا در دولت مردمی این عدم توازن‌ها را بهم زدیم.

خاندوزی خبر داد: هفته آینده 2 هزار میلیارد تومان دیگر از مجموعه معوقات عوارض آلایندگی‌های نفتی و غیرنفتی برای دهیاری‌ها و شهرداری‌های خوزستان به صورت نقد و سریع واریز خواهیم کرد و این مسیر بدون هیچ گونه کم شدن سرعتی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با  تلاش‌های مجموعه مدیران منطقه، استانی، نمایندگان و فرمانداران شهرستانی و سایر کارگزاران اداری در کنار توجه ویژه رئیس جهمور به این منطقه و استان، چهار سال متفاوت را نسبت به دوره قبل شاهد خواهیم بود، عنوان کرد: امیدواریم روز خاتمه دولت بتوانیم کارنامه موفق، قابل دفاع و ارزشمندی را با تفاوت و تمایز  عملکردی دولت مردمی نسبت به دولت قبل ارائه دهیم.

وی اضافه کرد:  هرچند که متذکر شوم مجموعه محرومیت های انباشته شده گذشته با یک سال تا سه سال کاملا مرتفع نخواهد شد اما آن چیزی که روشن است و قابل انکار نیست تغییر ریل‌ها و تغییر اولویت‌هایی است که نسبت به گذشته در خوزستان رخ داده است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اجرای برنامه های توسعه میان مدت و بلند مدت در خوزستان و به طور خاص در منطقه آزاد اروند بیان کرد:  در آستانه برنامه هفتم توسعه باید مجموعه خرد جمعی آبادان و خرمشهر بر روی این الگوی میان مدت باشد و اولین توقع من از سازمان منطقه آزاد اروند این است تا با سرعت و اولویت شاهد خروجی برنامه پنج ساله سازمان باشیم.

وی در خصوص برداشتن رویه‌های گمرکی در  آبادان و خرمشهر گفت:  با پیگیری‌ها به عمل آمده این مناطق هم بزودی از آن استفاده خواهند کرد.

وی به تفویض اختیارات مدیریتی در منطقه آزاد اشاره کرد و افزود: این موضوع از جمله مسائل دشوار بین بخشی است و با وجود اینکه دوبار مکاتبه رسمی کردیم  طبق ماده 65 قانون احکام دائمی باید اختیارات مدیریتی به منطقه تفویض شود تا یک وحدت فرماندهی داشته باشیم.

خاندوزی ادامه داد: برخی از دستگاه‌های موثر در این زمینه تفویض اختیار نکردند که پیشنهاد می‌دهم تا از ظرفیت های نظارتی مجلس و نهادها استفاده شود تا این مورد حل شود.       وی در خصوص بخشنامه‌های مکرر در حوزه تجارت تشریح کرد: سال گذشته در دیدار فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری ایشان عنوان کرد که چرا بخشنامه‌های مکرر در حوزه های تجاری داریم. پس یکی از تصمیمات قطعی وزارت اقتصاد در سال 1402 موافقت با تغییر این بخش نامه‌ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد فعالان اقتصادی چندین نوبت در یک سال برای یک موضوع دچار سردرگمی شوند و همچنین این موضوع رانت های گذشته را برطرف می کند اما مستلزم همکاری دستگاه های مرتبط در حوزه تولید است.

خاندوزی بیان کرد: از 29 اردیبهشت 1402 بخش نامه های که پیش از ابلاغ در درگاه ملی دولت قرار گیرد و از یک هفته به اطلاع نرسد نافذ و لازم الاجرا نیست و اگر فعال اقتصادی شکایت کند، محق خواهد بود.

وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع ساماندهی بازارچه‌های مرزی منطقه بیان کرد: رئیس سازمان باید این موضوع را با فوریت جز دستور کار قرار خود قرار بدهد.

وی با بیان اینکه کشور از سال 97 وارد جنگ ارزی تمام عیار شده است، تصریح کرد: اگر دروازه‌های واردات برای تقاضای ارز برای کشور باز شود قطعا شرایط نابسامان چند ماه گذشته رفع می‌شود بنابراین کشور مجبور است تا محدودیت های ارزی را اعمال کند.

وی عنوان کرد: برای رونق یک کالای خاص منفعت مردم را از بین نمی‌بریم اما می توانیم همزمان با مدیریت ارز و واردات از پتانسیل‌های آبادان و خرمشهر استفاده کنیم.

وی بیان کرد: طبق آخرین آمار گمرک بعد از چندین ماه که تراز تجارت غیرنفتی منفی بود در فروردین ماه سال 1402 در قبال حدود 3.6 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور حدود سه میلیارد دلار واردات داشتیم که نشان دهنده تراز مثبت است اما با این وجود توانمندی های بالقوه  با کشور فاصله دارد.

خاندوزی تاکید کرد: باید موانع و گره‌های سرعت یافتن تجارت کشور را باز کنیم تا به هدف رهبر انقلاب برسیم.

وی به موضوع گیت های خروجی و استقرار آنها اشاره کرد و افزود: این جانمایی غلط در گذشته صورت گرفته و بدون نظارت و مطالعات کارشناسی تعیین شد اما چون مطالبه به حقی است تمام تلاش ما این است تا ایراد ستاد مبارزه با قاچاق از جهت زخمی شدن کالای داخل و کنترل پذیری را مرتفع کنیم.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: بنای ما این بوده تا  امورمالیاتی تمام مالیات های شرکت ها را به شدت و سریع به داخل مناطق برگردانیم چرا که معتقدیم منتفع اصلی و مصرف کننده نهایی، باید مردم همان استان و شهرستان باشد.

وی ادامه داد: درآمد مالیاتی بیش از 2 هزار و 500 شرکت تولیدی کشور به استان ها برگشته و به محض اینکه مواردی غیر از این به ما منعکس شود به فوریت با موارد معدود باقیمانده برخورد خواهیم کرد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر