logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۹
[ شناسه خبر : ۳۰۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس پلیس فتا استان زنجان:

شبکه‌های اجتماعی در استان زنجان رصد می‌شود/ شهروندان در برابر کلاهبرداران اینترنتی هوشیارانه عمل کنند

شبکه‌های-اجتماعی-در-استان-زنجان-رصد-می‌شود-شهروندان-در-برابر-کلاهبرداران-اینترنتی-هوشیارانه-عمل-کنند

رئیس پلیس فتا استان زنجان با اشاره به رصد شبکه‌های اجتماعی توسط پلیس فتا در زنجان گفت: شهروندان در برابر کلاهبرداران شبکه‌های اجتماعی هوشیارانه عمل کنند.

محمدعلی آدینه‌لو در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به تخلفات افراد در برخی از کانال‌های تلگرامی اظهار کرد: برخی از افراد متخلف در کانالهای تلگرامی وعده ارائه اپکیشن‌هایی که قابلیت شنود و نفوذ به گوشی‌های دیگران و غیره اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: با این وعده‌ها فرد مورد نظر را به سمت یک درگاه جعلی بانکی هدایت می‌کند که این نوع کلاهبرداریها قبلا در کامپیوتر‌ها انجام می‌شد و در حال حاضر در گوشی‌های اندروید نیز انجام می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان زنجان افزود: فرد مورد نظر اقدام به خرید این اپلکیشن می‌کند و با این روش مشخصات کارت خود را وارد می‌کند و که با یک خطا مواجه می‌شود در حالی که اطلاعات وی توسط هکر دریافت می‌شود و همه اطلاعات و مشخصات حساب فرد را دریافت می‌کند.

وی گفت: شبکه‌های اجتماعی به هیچ وجه قابلیت اتصال به درگاه‌های بانکی را ندارد و مردم نباید به این گونه موارد اعتماد داشته باشند و این گونه موارد در استان زنجان نیز اتفاق افتاده است.

آدینه‌لو افزود: مردم باید در برابر این کلاهبرداری‌ها آگاه باشند و در صورت مشاهده به پلیس فتا اطلاع دهند.

وی بیان کرد: مشابه این گونه موارد در شبکه‌های اجتماعی به وفور دیده می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان زنجان از افزایش کلاهبرداری‌های تلفنی و پیامکی نیز خبرداد و افزود: در این کلاهبرداریها با تماس تلفنی و وعده دادن تماس از رادیو و یا از شرکت خاصی برنامه برنده شدن فرد را اعلام می‌کنند و با روش‌های مختلف مبالغی از فرد مورد نظر دریافت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: مردم باید در برابر این اقدامات نیز هوشیارانه عمل کنند و اگر کسی جایزه‌ای برنده می‌شود ریالی از خود پرداخت نمی‌کند و اگر قرار است مبلغ جوایز به حساب کسی که برنده شده واریز شود ارائه شمارت کارت و نام و نام خانودادگی کافی است و نیازی به دادن رمز دوم و یا سایر اطلاعات نیست.

آدینه‌لو بیان کرد: متاسفانه در زنجان خیلی از افراد قربانی این کلاهبرداری می‌شوند در صورتی که باید در برابر این گونه وعده‌های پوچ آگاه باشند.

وی گفت: بیشتر مالباخته‌ها در این گونه موارد آقایان بوده و در قشر سنین 20 تا 40 ساله اتفاق می‌افتد.

رئیس پلیس فتا استان زنجان خاطر نشان کرد: بیشتر جرائمات اینترنتی و فضای مجازی در استان زنجان جرائمات انتشار تصاویر خصوصی و مالی است.

وی گفت: برخی از این افراد که قربانی متخلفان اینترنتی می‌شوند به دلیل پایین بودن سواد فناوری و سواد رسانه‌ای اتفاق می‌افتد.

آدینه‌لو با اشاره به رصد همه شبکه‌های اجتماعی توسط پلیس فتا اظهار کرد: همه شبکه‌های اجتماعی در استان زنجان رصد می‌شود و مدیران کانال‌هایی که مجرمانه هستند توسط پلیس فتا هشدار داده می‌شود و در صورت توجه نکردن اقدام به شناسایی مدیران شده و به مراجع قضایی معرفی‌ می‌شوند.

وی با اشاره به تشدید برخورد با کانال‌های غیر اخلاقی گفت: با مدیران این کانال‌ها که خانواده و جوانان را مورد هدف قرار می‌دهند به شدت برخورد می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان زنجان با اشاره به برخورد و شناسایی افراد متخلف شبکه‌های اجتماعی افزود: امسال برخورد‌ها و شناسایی افراد متخلف در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری درباره آتش به اختیار بودن در مسائل فرهنگی افزود: افرادی که در حوزه سایبری می‌توانند با تولید انمیشن‌های مختلف و غیره در رابطه با این فرمایشات مقام معظم رهبری به مردم هشدار دهند پلیس فتا آماده همکاری با این افراد است.

آدینه‌لو افزود: کسانی که آماده همکاری با پلیس فتا هستند می‌توانند با مراجعه به سایت http://www.cyberpolice.ir/ همکاری خود را اعلام کنند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر