logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۲
[ شناسه خبر : ۳۰۰۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

موافقت ارتش سودان با آتش‌بس سه روزه

موافقت-ارتش-سودان-با-آتش‌بس-سه-روزه
منابع خبری از موافقت ارتش سودان با آتش‌بس سه روزه خبر داده است که از امروز آغاز می‌شود.

به گزارش موج رسا; منابع خبری گزارش دادند به مناسبت عید سعید فطر، طرفین درگیر در سودان با سه روز آتش‌بس موافقت کردند، این آتش‌بس با موافقت ارتش این کشور از روز جمعه به مدت سه روز بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع برقرار شد.

آتش‌بس سه روزه در سودان همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر به درخواست رهبران سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب برقرار شده است.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، قرار است در این سه روز راه‌های خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری باز شده و همچنین امکانات دسترسی آن‌ها به دارو و امکانات پزشکی، مواد غذایی و دیگر لوازم ضروری فراهم شود.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل پس از یک نشست مجازی با مقامات اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که باید نخستین گام برای توقف جنگ و هموار کردن راه برای آتش‌بس دائمی هموار گردد.

دبیر کل سازمان ملل در این زمینه اظهار داشت که طرفین درگیر در سودان مسلمان هستند و من فکر می‌کنم که زمان مناسبی برای برقراری آتش‌بس باشد.

سازمان بهداشت جهانی امروز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از ابتدای درگیری‌ها در مناطق مختلف سودان، تاکنون 413 نفر کشته و 3551 نفر دیگر زخمی شده‌اند. منابع پزشکی سودان این آمار را کمتر اعلام کرده بودند.

سندیکای پزشکی درسودان، از کشته شدن دست کم 243 نفر در درگیری های مناطق مختلف سودان از هفته گذشته تاکنون خبر دادند. براساس این گزارش 1335 نفر نیز در این درگیری ها زخمی شدند.

این درگیری ها بخشی از جنگ قدرت بین ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده نیروهای مسلح، و ژنرال محمد حمدان دَقَلو فرمانده «نیروهای واکنش سریع» است. هر دو ژنرال نامبرده در گذشته با یکدیگر متحد بودند. اکنون ژنرال البرهان خواستار برچیدن نیروهای تحت فرماندهی دقلو است و آن را «شبه نظامیان شورشی» می‌نامد.

در ماه‌های اخیر، انتظار می‌رفت که با حمایت‌های بین‌المللی، مذاکرات برای به نتیجه رسیدن گذار به دموکراسی به سرانجام برسد، اما تنش‌های فزاینده بین برهان و دقلو توافق با احزاب سیاسی را به تاخیر انداخت. این تنش‌ها ناشی از اختلاف نظر در مورد چگونگی ادغام «نیروهای واکنش سریع» در نیروهای مسلح و همچنین نحوه نظارت بر این روند است. این ادغام شرط کلیدی توافقنامه انتقالی سودان با گروه‌های سیاسی است که همچنان به امضا نرسیده است.

طبق گزارش سازمان ملل، حدود 16 میلیون نفر برابر با یک سوم جمعیت سودان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

سودان از زمان استقلال خود ، به کودتاهای مکرر نظامی و درگیری‌های داخلی شناخته شده است. درگیری داخلی منجر به جدایی سودان جنوبی شد

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر