logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۱
[ شناسه خبر : ۲۹۹۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

نسبت ۲برابری نرخ رشد اقتصاد دریامحور به اقتصاد کشور تصویب شد

نسبت-۲برابری-نرخ-رشد-اقتصاد-دریامحور-به-اقتصاد-کشور-تصویب-شد-
کمیسیون‌های اقتصادی، اداری و بازرگانی و زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دومین جلسه مشترک خود به بررسی موضوع ارجاعی از صحن مجمع در خصوص سیاست‌های کلی توسعه دریامحور پرداختند.

به گزارش موج رسا; صبح شنبه۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲، جلسه مشترک کمیسیون‌های اقتصادی و زیربنایی مجمع به ریاست دکتر محمدباقر ذوالقدر با موضوع سنجش ظرفیت رشد تولید ناخالص در مناطق دریایی و تعیین شاخص کمی برای توسعه دریامحور برگزار شد.

در این جلسه، دکتر محمدباقر ذوالقدر با آرزوی قبولی طاعات و عبادت‌های مومنین در ماه مبارک رمضان و شب‌های پرفضیلت قدر گفت: مفهوم توسعه دریامحور آن بخش از توسعه (پیشرفت) کشور است که معطوف به دریا و مرتبط با آن می‌باشد که شامل سه حالت است: ۱- در دریا انجام می‌شود. ۲- از دریا منشاء می‌گیرد و به خشکی عرضه می‌شود. ۳- از خشکی منشاء می‌گیرد و به دریا عرضه می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به ابعاد توسعه دریا محور اشاره کرد و گفت: این توسعه در ابعاد «اقتصادی» (تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات) «اجتماعی- فرهنگی»، «علمی و فناوری»، «محیط زیست» و «دفاعی و امنیتی» قابل پیگیری است و ۲۱ حوزه فعالیتی را شامل می‌شود.

ذوالقدر «سواحل و پس کرانه‌های دریای عمان و اقیانوس هند»، «سواحل، جزایر و پس کرانه‌های خلیج‌فارس» و «سواحل و پس کرانه‌های دریای خزر» را اولویت‌های قلمرو جغرافیایی توسعه دریامحور دانست و گفت: باید توجه داشت که توسعه دریامحور، «همه‌سرزمینی» است.

 امیدعلی پارسا، معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جلسه خود با مدیران مرکز آمار، درباره میزان سرمایه‌گذاری لازم برای دستیابی به رشد یک واحد درصدی تولید ناخالص ملی(GDP) ناشی از فعالیت‌های دریامحور و نیز هدف‌گذاری برای افزایش جمعیت در مناطق دریایی توضیحاتی ارائه کرد و اعضای جلسه، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را درباره تعیین شاخص‌های دست یافتنی مطرح کردند.

محسن رضایی با اشاره به وجود سه اقلیم متفاوت دریایی در کشور، گفت: جمع‌بندی ما باید از دو بعد تحولی و نگاه به واقعیت ها باشد و می توانیم رشد اقتصادی دریامحور را به دوبرابر رشد اقتصاد کشور برسانیم.

وی با تاکید بر ایجاد و گسترش قطب های توسعه دریایی، گفت: پیشنهاد می‌کنم بر تردید ۱۵۰ ساله در تصمیم گیری‌ها پایان دهیم و برای توسعه منتظر غرب نمانیم. نگاه غربی‌ها به ایران از دوران قاجار، گویای عدم تمایل آنها برای توسعه کشور ماست. نباید در سیاستگذاری دچار تردید شویم و البته باید درباره چرایی اجرایی نشدن سیاست‌های کلی در کشور، بحث کنیم.

پس از تبادل نظر اعضای جلسه،« نسبت دوبرابری نرخ رشد اقتصاد دریامحور (فعالیت‌های دریامحور) به اقتصاد کشور»به‌عنوان شاخص کمی توسعه دریامحور برای یک بازه زمانی ده‌ساله تعیین شد.

در این جلسه که سید مصطفی میرسلیم، محمود احمدی نژاد، محمد فروزنده، مهندس محمدرضا باهنر، سعید جلیلی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید انصاری، حجت الاسلام و المسلمین محمود محمدی عراقی، دکتر سید مرتضی نبوی و دکتر داوود دانش جعفری از اعضای مجمع و جمعی از دبیران کمیته های مرتبط در دبیرخانه مجمع و روسا و نمایندگان «سازمان بنادر و دریانوری»، «مرکز آمار ایران»و مشاورعالی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی حضور داشتند، پس از تبادل نظر شرکت کنندگان، ادامه بررسی پیش‌نویس سیاست های کلی توسعه دریامحور به جلسه آتی موکول شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر