logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۳
[ شناسه خبر : ۲۹۸۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

بازار وارداتی ۱۸۸ میلیارد دلاری عربستان در دستان تجار ایرانی

بازار-وارداتی-۱۸۸-میلیارد-دلاری-عربستان-در-دستان-تجار-ایرانی
درپی دیدار وزرای امور خارجه دو کشور ایران و عربستان ، از سرگیری روابط این دو کشور در حوزه های مختلف ، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به صورت رسمی به جهانیان اعلام شد.

به گزارش موج رسا; براساس توافقات انجام شده بین دو کشور ایران و عربستان ، مقرر شد دو کشور درجهت گسترش همکاری ها در همه زمینه ها اقدام کنند و گام‌های لازم به تدریج برداشته شود.

همچنین در مذاکرات مقامات این دو کشور بر ضرورت تلاش و توافق برای گسترش روابط در زمینه‌های اقتصادی در دو بخش دولتی و خصوصی گفت و گو و تأکید شد که موافقت‌نامه‌های موجود بین دو کشور زمینه‌ قانونی و حقوقی موجود را برای آغاز و تقویت اینگونه فعالیت‌ها فراهم کرده است.

براساس گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ، قرار است هیأت‌های دولتی و خصوصی دو کشور در این زمینه با هم دیدار و زمینه‌های گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همکاری در زمینه سرمایه گذاری مشترک را فراهم کنند.

موضوعی که با توجه به بازار 188 میلیارد تومانی واردات عربستان و همچنین پتانسیل بالای جذب سرمایه در حوزه های مختلف صنعت ، معدن ، گردشگری و کشاورزی در ایران، می تواند به عنوان یک اتفاق مهم برای توسعه اقتصادی دو کشور شناخته شود.

اقتصاد ایران و عربستان چگونه به یک دیگر کمک می کنند؟

در این خصوص با نگاهی به مزیت های موجود در دو کشور به نظر می رسد بزرگ ترین محصول گسترش روابط ایران و عربستان ، بازگشایی هرچه بیشتر راه های مبادلاتی برای تجارت و سرمایه گذاری خارجی دو کشور باشد.

با نگاهی به آمار تجارت سال های دور این دو کشور اسلامی ، مشخص می شود، تجار سعودی همواره به محصولات معدنی و فلزاتی ایران علاقه مند بوده اند و با توجه به وضعیت جغرافیایی این کشور، بازارمحصولات غذایی آن نیز ظرفیت بالایی برای ورود شرکت های ایرانی دارد.

همچنین، باتوجه به برخورداری ایران از نیروی کار تخصص یافته بخصوص در بخش خدمات پزشکی و همچنین پتانسیل های ایجاد شده برای جذب توریسم درمانی در ایران ، این گزینه نیز به عنوان یکی از بخش هایی شناخته می شود که می تواند به تقاضای زیادی را از عربستان به خود جذب کند.

در بخش بوم گردی نیز ، باتوجه به ظرفیت های بکر و برخورداری از شرایط آب وهوایی متنوع ، ایران می توان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برای شهروندان عربستانی شناخته شود.

از طرف دیگر ، بررسی سیاست های اقتصادی عربستان نشان می دهد، دولت و بخش خصوصی این کشور تمایل زیادی برای سرمایه گذاری جسورانه و بلند مدت در صنایع کشورهای مختلف دنیا از خود نشان داده اند که با توجه به توافقات صورت گرفته می توان انتظار داشت زمینه ورود سرمایه از جانب این کشور به ایران نیز مهیا شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر