logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۹
[ شناسه خبر : ۲۹۸۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس حوزه علمیه استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

حسن خلق از خصوصیات مهم امام حسن مجتبی(ع) بود

حسن-خلق-از-خصوصیات-مهم-امام-حسن-مجتبی(ع)-بود
رئیس حوزه علمیه استان زنجان با بیان اینکه سیرهه‌ای عبادت و سیره‌های اجتماعی امام حسن مجتبی(ع) کمک کردن به نیازمندان در جامعه اسلامی بود گفت: حسن خلق از خصوصیات مهم امام حسن مجتبی(ع) بود.

حجت‌الاسلام جواد جعفری در گفت‌وگو با موج رسا; اظهار کرد: این امام بزرگوار در زمان طفولیت خود همراه با پیامبر اسلام(ص) که شیرین‌ترین دوران زندگی آن حضرت بودند و با وجود پیامبر(ص) مورد حرمت و احترام اصحاب قرار می‌گرفتند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) خیلی امام حسن(ع) را عزیز می‌داشتند تا مردم جایگاه این عزیزان را بهتر درک کنند زمانی که ایشان درمسجد در حال سخنرانی و نماز بودند رعایت حال اصحاب را داشتند که فضیلت و بزرگواری فرزندان فاطمه(س) حفظ شود.

رئیس حوزه علمیه استان زنجان ابراز کرد: پیامبر بزرگ اسلام(ص) در سخنرانی‌های خویش بر گرامی بودن امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را بین مردم تاکید داشتند.

وی گفت: حدیث معروف پیامبر درباره فرزندان فاطمه زهرا(س) می‌فرماید: امام حسن(ع) و امام حسین(ع) آقایان و جوانان اهل بهشت هستند.

رئیس حوزه علمیه استان زنجان تاکید کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) در دوران خانه نشینی امیرالمومنین علی(ع) که برابر با دوران نوجوانی و جوانی امام حسن مجتبی(ع) است که دوران تلخی برای ایشان یاد شده است.

وی عنوان کرد: دورانی که به خاطر سکوت پدر بر سر جانشینی پیامبر(ص) فرزندان آن بزرگوار نیز باید سکوت می‌کردند تا شرایط برای جانشینی پدر به رسمیت مهیا شود.

 رئیس حوزه علمیه استان زنجان عنوان کرد: در زمان خلافت امیرالمومنین(ع) امام حسن(ع) به پدر بزرگوارشان در زمینه شرکت در جنگ و مسائل مالی کمک بسیار انجام می‌دادند.

وی گفت: چون وضعیت مالی امام حسن مجتبی(ع) خوب بود ایشان بارها اموال خود را در راه خدا به نیازمندان بخشیدند و بارها برای عبادت و اطاعت پیاده رهسپار حج شدند.

رئیس حوزه علمیه استان زنجان ابراز کرد: سیره عبادت و سیره‌های اجتماعی امام حسن مجتبی(ع) کمک کردن به نیازمندان در جامعه اسلامی بود.

وی اذعان کرد: با توجه به اسم و نام امام حسن(ع) باید در نظر گرفت نه تنها اسم ایشان حسن بود بلکه اخلاق نکویی آن حضرت زبان زد خاص و عام است.

رئیس حوزه علمیه استان زنجان عنوان کرد: افرادی که توسط حکومت معاویه در شام بر علیه امام بزرگوار تحریک می‌شدند و به ایشان اهانت می‌کردند اما این امام رئوف با مهربانی و عطوفت با آنها برخورد داشتند.

وی گفت: ایشان بعد از شهادت پدر بزرگوارشان امیر مومنان علی(ع) عهده‌دار خلافت شدند ولی به دلیل عدم بصیرت، آگاهی و پای کار نبودن اصحاب و برنامه‌های فریبنده معاویه اطراف امام حسن(ع) خالی از صحابه شد.

رئیس حوزه علمیه استان زنجان ابراز کرد: اینگونه بود که شیرازه حکومت امام حسن(ع) از هم پاشید و امام حسن(ع) مجبور به صلح با معاویه شد و خود صلح حرکتی دقیق و حساب شده و به نفع شیعه بود.

وی عنوان کرد: امام حسن مجتبی(ع) در این زمینه فرمودند: صلحی که انجام شد از آنچه که آفتاب بر آن می‌تابد برای مردم بهتر است و منفعت دارد.

رئیس حوزه علمیه استان زنجان اذعان کرد: هر چند شرایط برای جنگ با معاویه فراهم نبود ولی تدابیر امام حسن(ع) در نوع خود عمیق و دارای بصیرت و بینش اسلامی بود. 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر