logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۳
[ شناسه خبر : ۲۹۵۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

ماهنشان معدن محرومیت

ماهنشان-معدن-محرومیت
شهرستان ماهنشان؛ با دارا بودن ظرفیت عظیم معادن با اینکه ثروتمندترین شهرستان استان زنجان به شمار می‌رود اما در عین حال جزو محروم‌ترین نقاط استان زنجان نیز محسوب می‌شود و در انتظار گوشه چشمی از توجه است.

به گزارش موج رسا; شمار مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته در کشور ما کم نیست اما نکته تأسف‌برانگیز در این زمینه قرار گرفتن برخی از این نقاط محروم در مناطقی است که منبع ثروت و درآمد بوده و برای مناطق دیگر سودآور است، این قصه درست حکایت ضرب‌المثل " آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم" است و گویا هیچ عزمی برای سیراب کردن این مناطق وجود ندارد و سال‌های گذشته تنها اقدامات محدودی در این راستا شکل گرفته‌اند و با گذشت زمان آثار آن‌ها از بین رفته است.

استان زنجان یکی از مناطق معدن‌خیز کشور است و درآمد بالایی را در حوزه استخراجات معدنی دارد؛ اما در این استان مناطقی که در همسایگی معادن قرار دارند از نظر امکانات و زیرساخت‌ها در فقر و کمبود به‌سر می‌برند. 

با وجود اینکه بارها و بارها بعد از اکتشافات مهم و سفر مسئولان کشوری وعده و وعیدهایی در خصوص بهبود زیرساخت‌ها و برنامه توسعه مناطق مطرح شده است اما در عمل، شرایط نه‌تنها بهتر نشده بلکه تخریب‌های ادامه‌دار سبب محرومیت بیشتر مردم این مناطق و همین‌طور نارضایتی آن‌ها شده است اما با وجود این، ابراز نارضایتی هم راه به جایی نمی‌برد و ثمری برای مردم مناطق محروم ندارد.

با ابن حال طبق قانون، یک درصد درآمد معادن، باید صرف هزینه‌‌های منطقه‌ای که معدن در آن‌جا قرار دارد گردد. اولویت‌دارترین امر برای صرف هزینه از درآمد معادن نیز پرداختن به راه‌ها و مسیر‌های ارتباطی است، اما متأسفانه با گذشت چند سال از ابلاغ این برنامه آن‌طور که باید به این موضوع پرداخته نمی‌شود.

این درحالی است که شهرستان ماهنشان نیز از ظرفیت عظیم و ذخایر معدنی برخوردار است اما از لحاظ زیرساخت‌ها در وضعیت نامناسبی قرار دارد و جزء فقیر‌ترین و عقب‌مانده‌ترین شهرستان‌های استان به‌لحاظ بهره‌مندی از امکانات همچون راه دسترسی، آب شرب، استقرار صنایع مختلف و سرمایه‌گذاری محسوب شود.

با وجود این، محور زنجان به دندی و ماهنشان که یکی از پرترددترین محور‌ها در سطح استان است که محل استقرار بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه محسوب می‌شود و انواع کامیون‌ها، تریلر‌ها و کشنده‌ها در حال عبور و مرور از محور‌های ارتباطی این شهرستان هستند ولی به‌خاطر نبود راه مواصلاتی استاندارد، تصادفات در این محور بالاست و همواره جان و مال ترددکنندگان با تهدید مواجه می‌شود.

اما آنچه که مردم از مسئولان مطالبه دارند این است که با توجه به ظرفیت عظیم شهرستان معدن خیر ماهنشان گوشه چشمی نیز توجه به این شهرستان محروم شود.

زهرا بیات

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر