logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۳
[ شناسه خبر : ۲۹۵۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
گذری بر گنج پنهان استان زنجان:

غار کتله خور بهشتی پنهان در دل کوه‌های زنجان

غار-کتله-خور-بهشتی-پنهان-در-دل-کوه‌های-زنجان
غار شگفت‌انگیز کتله خور در جایی قرار گرفته که نقاب از چهره شگفتی‌های بی نظیر که در دل زمین وجود دارد کنار زده و طبیعت زیر حجاب کوه‌های بهم پیوسته چنان جلوه‌گری می‌کند که چشم هیچ بیننده ای از دیدن آن سیر نمی‌شود.

به گزارش موج رسا; کافی است قدم در زنجان بگذاری هر نقطه استان که قصد عزیمت داشته باشی دیدن زیبایی ها شگفتی‌های موجود چنان مجذوبت خواهد کرد که ساعت ها محو تماشای دیدن این زیبایی‌های بی‌بدیل خواهی شد. در این بین اگر وارد شهر گرماب از توابع شهرستان خدابنده شوی با تماشای زیبایی منحصر به فرد غاری که در دل کوه های این شهر پنهان شده ساعت‌ها خیره دیدن مناظر و زیبایی‌های اعجاب انگیز آن خواهی بود. این غار زیبا که از جمله غارهای خشکی-آبی جهان و از جمله طولانی ترین غارها محسوب می‌شود در ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، ۸۰ کیلومتری جنوب خدابنده و در فاصله کوتاه ۵ کیلومتری شهر گرماب قرار دارد.

 غار کتله خور جلوه شگفتی در دل زمین

این غار شگفت‌انگیز در جایی قرار گرفته که نقاب از چهره شگفتی‌های بی نظیر که در دل زمین وجود دارد کنار زده و طبیعت زیر حجاب کوه‌های بهم پیوسته چنان جلوه‌گری می کند که چشم هیچ بیننده ای از دیدن آن سیر نمی شود.

 

این غار که به غار کتله خور معروف است در سال ۱۳۰۰ کشف و بعد از ۳۰ سال به ثبت ملی رسیده است و آن‌طور که اعلام شده این غار هم‌دوره غار علیصدر همدان است و گویا دو غار مذکور در نقطه ای بهم متصل شده اند که البته هنوز مورد کشف قرار نگرفته است. با این حال زمان تشکیل غار کتله خور به دوران ژوراسیک و ۱۲۰ میلیون سال گذشته بازمی گردد.

 

غار کتله خور به قدری شگفتی و زیبایی دارد که هنوز بسیاری از زیبایی ها به علت سختی دسترسی ناشناخته مانده است با وجود گذشت این همه سال هنوز تمام کتله‌خور و طبقات مختلفش کشف نشده‌اند و تنها ۳۰ کیلومتر از آن مورد کاوش قرار گرفته و ۲۲ کیلومتر نقشه برداری شده است با این حال مسیری که برای گردشگران در نظر گرفته شده تنها ۱۲۰۰ متر از طبقه اول این غار است.

یکی از عجایب غار کتله خور طبقات آن است و آن طور که غارنوردان اعلام کرده اند این غار شامل ۷ طبقه است که تاکنون ۳ طبقه آن کشف شده است.

این غار از آهک تشکیل شده و در بعضی نقاط آن خاک رس و اکسید آهن نیز به چشم می‌خورد. جالب این‌که در گذشته غاری آبی بوده که به دلیل طبقاتی بودنش آب به طبقات پایین نفوذه کرده‌ و در حال حاضر بیشتر به عنوان غار خشکی دیده می‌شود.

 تالار عروس و اتاق عقد

غار تونل‌های فرعی فراوانی دارد که هر کدام بر اساس شباهت و تصویری که به ذهن ما می‌آورند نام گذاری شده‌اند. بعضی از این نام‌ها به این ترتیب هستند: اتاق عقد، میدان بیستون، میدان چهل ستون، نخل سوخته، دو جادوگر، شتر با جهاز، میدان شیر خوابیده، تونل قندیلی، تالار عروس، پای فیل.

قندیل‌های رویایی

قندیل‌هایی که در قسمت های مختلف غار وجود دارد بنا به وجود مواد معدنی موجود رنگ‌های بسیار زیبایی به خود گرفته اند و برخی از قندیل‌ها به قدری صاف و شفاف هستند که به راحتی می توان تلالو نور را در آن‌ها دید.

 

 نام‌گذاری غار کتله‌خور

اما نام گذاری این غار به نام کتله خور دلایلی دارد و نام کتله خور همراه خود دو معنی و تفسیر جداگانه دارد. در مناطق غربی ایران، به بلندی کتله گفته می‌شود و از آنجا که غار، در کوهی قرار دارد که خورشید از پشت آن طلوع می‌کند، نام غار را کتله خور گذاشته‌اند. اما روایت دیگری نیز وجود دارد؛ آذری زبان‌ها به مکان ناهموار کتله می‌گویند راحتی و آسایش نیز به گویش آنها، خور معنی می‌شود، از این رو، غار کتله خور به ناهمواری‌های دنج تعریف شده است.

باید به گردشگران که غارزیبای کتله خور را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب خواهند کرد گفت به هیچ عنوان تنهایی و یا بدون حضور و اطلاع مسئولین و راهنما از غار دیدن نکنند. این کار علاوه بر اینکه غیر قانونی است ممکن است باعث ایجاد حوادث ناگواری شود. در هنگام بازدید نیز از مسیرهای تعیین شده خارج نشوید و به تمام توصیه‌های راهنما توجه کنید.

و اما راه رسیدن به غار آهکی

طبیعت‌دوستان و گردشگران برای بازدید از غار کتله خور باید راهی شهر گرماب در استان زنجان شوید. اگر از سمت تهران حرکت کنید، در بزرگراه تهران قزوین، بعد از شهر ابهر باید مسیر قیدار را در پیش بگیرید و از آنجا به سوی گرماب حرکت کنید. از سوی زنجان نیز باید مسیر زرین آباد و پس از آن گرماب را انتخاب کنید. اگر قصد بازدید از کتله خور را دارید، لباس گرم همراه خود داشته باشید چرا که هوای غار خنک است. فراموش نکنید که حتما کفشی مناسب برای پیمودن غار بپوشید.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر