logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۹۴۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

شعله‌ور شدن آتش غفلت در چهارشنبه آخرسال

شعله‌ور-شدن-آتش-غفلت-در-چهارشنبه-آخرسال
با اینکه آیین چهارشنبه آخرسال در طول دهه‌ها و صده‌های گذشته یکی از شیرین‌ترین خاطره‌ها را در ذهن‌ها رقم می‌زده اما در سال‌های اخیر با ورود انواع مواد محترقه خصوصا موارد آتش‌زای دست‌ساز با وقوع حوادث، خاطرات تلخی در ذهن و فکر افراد ثبت می‌شود بنابراین پاسداشت این روز نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است.

به گزارش موج رسا; چهارشنبه سوری میراثی ماندگار در کشور ایران است؛ این رسم کهن قدمتی به بلندای تاریخ دارد و گذشت زمان هرگز نتوانسته از زیباییش بکاهد؛ این رسم دیرین همچنان محبوب مردم این دیار است و همه‌ساله برای ‌رسیدنش کودک و بزرگ و پیر و جوان، ثانیه شماری می‌کنند تا شادی این روز را جشن بگیرند و ‌بار دیگر سر سفره دوستی کنارهم بنشینند.

چهارشنبه سوری همواره با آیین‌هایی همراه بوده؛ آیین ها و جشن هایی که هر کدام راوی سرزندگی و شادی است ولی چندین سال است این رسم کهن ایرانی تحریف و توسط برخی، از مسیر اصلی خود خارج شده و بیشتر به کابوسی فراموش نشدنی برای پدر و مادرها به خاطر از دست دادن فرزندان خود یا قطع عضو کودکان تبدیل شده است.

عده‌ای آیین‌های این روز را قربانی ندانم کاری و حتی زیاده خواهی خود کرده و ‌برای دستیابی به سود کلان با جایگزین کردن مواد منفجره به جای آتش هیزم، جان جوانان و نوجوانان و ‌حتی فراتر از آن زنان و ‌مردان را نشانه می‌گیرند.

با این شرایط آمارهای حوادث منتهی به چهارشنبه آخر سال و روزهای پایانی سال همیشه نگران‌کننده و رنج‌آور است، از قطع انگشتان و دست گرفته تا کوری چشم عیدی حوادث پایانی سال است.

به‌رغم اقدامات پیشگیرانه همواره شاهد بروز حوادث ناخوشایندی از سوی هنجارشکنان در آستانه سال نو هستیم و هرساله پلیس برای کاهش حوادث، طرح‌هایی را با رویکرد محله محوری در دستور کار قرار می‌دهد.

امسال نیز استان‌های مختلف شاهد وقوع حوادث بود‌ه‌اند به طوری که تاکنون طبق اعلام رئیس سازمان اورژانس کشور یک فوتی و هشت قطع عضو ناشی از حوادث مرتبط با چهارشنبه پایان سال در کشور رخ داده است، بنابراین مراقبت‌‌ها باید بیشتر شود، که نشان می‌دهد همچنان تا فرهنگ‌سازی درزمینهٔ برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری و صفر شدن تلفات و خسارات فاصله‌ داریم.

سال گذشته سخنگوی سازمان اورژانس کشور در آخرین آمارها از مصدوم شدن ۲۸۱۷ نفر در حوادث چهارشنبه‌سوری خبر داده است. 

خالدی با اعلام ۱۹ فوتی حوادث چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۰، گفته است: بیشتر فوتی‌ها مربوط به ۲ استان آذربایجان شرقی و قم بوده است.

وی همچنین از ۱۷۱ مورد قطع عضو خبر داده و بیان کرده است: ۸۸۰ نفر از ناحیه چشم مصدوم و ۸۵۰ نفر نیز دچار سوختگی‌های متوسط شده‌اند.

این در حالی است که استان زنجان جز استان‌هایی با لیست بالای مصدومان بوده است به طوری که اصغر جعفری روحی رئیس اورژانس استان زنجان، با بیان اینکه چهارشنبه سوری آخر سال در استان زنجان ۴۷ مصدوم بر جای گذاشت، گفته است: از این تعداد ۳۹ نفر مرد و ۸ نفر زن هستند. مورد فوتی و قطع عضو در استان نبوده و بیشتر آسیب‌های شدید مربوط به دست و صورت بوده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر