logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۹۱۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
خبر یک انتصاب در استان زنجان:

مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای زنجان منصوب شد

مدیرعامل-جدید-شرکت-آب-منطقه‌ای-زنجان-منصوب-شد
اکبر باقری به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای زنجان جایگزین اسماعیل افشاری شد

به گزارش موج رسا; اکبر باقری با دریافت ابلاغ خود از معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران به‌ عنوان سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان معرفی شد، وی پیش از این ‌پیش از این معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بود. 

هوشنگ ملائی در آیین تکریم و معارفه مدیران عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که خشک و تقریبا حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد اراضی تحت کشاورزی آن از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، اظهار داشت: در کشوری مثل ایران ما نمی‌توانیم کشاورزی دیم را توسعه دهیم. حدود ۸۰ درصد محصولات دنیا از طریق کشاورزی دیم به دست می‌آید و در کشور ما این آمار برعکس است و فشار مضاعفی بر منابع آب تجدیدپذیر و منابع آب سطحی وارد می‌شود چرا که باید به یک خودکفایی در بحث تولید رسیده و سفره مردم را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: در ایران به طور متوسط تقریبا نیمی از آب زیرزمینی و نیمی دیگر از آب‌های سطحی استفاده می‌کنیم ولی در استان‌های مرکزی ایران به دلیل اقلیم نیمه‌خشک، بارندگی در حدود ۱۵۰ میلی‌متر است و ۱۰ درصد آن از آب سطحی و حدود ۹۰ درصد دیگر از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌شود. ولی در استان‌هایی که بارش وجود دارد حتما این دو عدد به هم باید نزدیک شده تا تعادل برقرار شود و استان زنجان یک استان متوسط از لحاظ بارندگی است که در آن ۴۰ الی ۵۰ درصد از آب‌های سطحی و زیرزمینی استفاده می‌شود.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه اگر در بخش آب بخواهیم تعریف خوب داشته باشیم، آن اقتصاد آب است، افزود: یعنی که ما چقدر می‌توانیم از آب اقتصاد ایجاد کنیم و یا چطور از آب ارزش‌افزوده برای استان ایجاد کنیم. حتما اگر به آمار استان مراجعه کنیم سهم استان از لحاظ ارزش اقتصادی پایین است و مدیرعامل جدید باید پروژه‌های نیمه‌تمام را پیگیری و از همه ظرفیت‌ها و اعتبارات استان در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی استفاده بهینه کند دو استان را از محرومیت در این حوزه برهاند.

ملائی با تاکید بر اینکه طرح‌ها در زمان‌بندی خود به عنوان طرح ویژه انجام شود تا از فشار به منابع آب زیرزمینی کم شود و سفره‌های آب زیرزمینی تقویت شوند، تصریح کرد: باید بهره‌وری را بالا ببریم و این امر امکان‌پذیر است. در بخش کشاورزی، کشت گلخانه‌ای را باید ترویج دهیم و کشاورزان را به حفاظت از منابع آب و بهره‌وری بالا و استفاده بهینه از آب سوق دهیم و در تعادل‌بخشی و برنامه سازگاری با کم‌آبی براساس سند آینده استان و نقشه‌راه و هدایت آن به سمت تامین آب صنعت و شرب و کشاورزی و تامین آب مطمئن اقدام کرد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر