logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۰
[ شناسه خبر : ۲۹۰۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

عدم صیانت از کودکان در فضای مجازی صدمات جبران ناپذیری دارد

عدم-صیانت-از-کودکان-در-فضای-مجازی-صدمات-جبران-ناپذیری-دارد-
رئیس مرکز تشخیص و میشگیری از جرائم سایبری گفت: ایجاد حس مسئولیت پذیری در کودکان می‌تواند حضور امن تر و مدیریت شده تری را برای کودکان در فضای مجازی به ارمغان آورد.

به گزارش موج رسا; سرهنگ علی‌محمد رجبی با اشاره به نقش والدین در ارتقای سطح دانش و سواد رسانه‌ای فرزندان اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه والدین امروزی، نوع فعالیت‌های مجازی فرزندان در بستر اینترنت و به خصوص شبکه‌های اجتماعی است. 

وی ادامه داد: موضوع صیانت از حقوق کودک در فضای مجازی مسئله‌ای مهم و در خور توجه است که کم توجهی به آن می‌تواند آسیب‌ها و صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد که نقش والدین در این خصوص بسیار محسوس است. 

لزوم تربیت و تقویت حس مسئولیت‌پذیری در کودکان

رجبی با اشاره به لزوم تربیت و تقویت حس مسئولیت‌پذیری در کودکان ادامه داد: فضای مجازی دقیقا به مانند فضای واقعی است با این تفاوت که دسترسی آزادانه و نامحدود به اطلاعات بسیار راحت‌تر است. قید و بند اخلاقی توسط برخی از افراد در فضای مجازی نادیده گرفته می‌شود و در برخی از موارد زمینه نقض حریم خصوصی و هتک حیثیت دیگران فراهم می‌شود. لذا لازم است هوشیاری لازم به فرزند داده شود. 

وی در ادامه با اشاره به نحوه مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های کودکان در فضای مجازی گفت: ابتدایی‌ترین کاری که به ذهن والدین می‌رسد اعمال محدودیت در دسترسی به اینترنت و استفاده از ابزارهای هوشمند است که البته به تنهایی نمی‌تواند کافی و اثربخش باشد.

این مقام مسئول در ادامه به آموزش و فرهنگ‌سازی در سنین پایین اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین کارهایی که والدین باید در نظر داشته تربیت حس مسئولیت‌پذیری در کودکان است به نحوی که کودک بداند مسئولیت هر نوع فعالیت در فضای مجازی بر عهده اوست و می‌تواند برای وی تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد. این موضوع بیشتر در انتشار محتوا در فضای مجازی صادق است که اگر هوشمندانه و اصولی صورت نگیرد می‌تواند زمینه نقض حریم خصوصی خود و دیگران را فراهم کند. 

رجبی گفت: وقتی کودک خود را آزادانه در چنین فضایی می‌بیند رفته رفته تصور می‌کند، در زندگی روزمره خود نیز می‌تواند همانند فضای مجازی از قید و بند قوانین خانواد و جامعه خارج شده که این موضوع زمینه عدم پذیرش مسئولیت در عرصه‌های زندگی را به همراه خواهد داشت و در نتیجه در ارتباطات خود با دیگران دچار مشکل می‌شود. 

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا در ادامه افزود: اولین قدم این است که خانواده‌ها برای استفاده بهینه از فرصت‌های فضای مجازی برای فرزندان خود، ایجاد مسئولیت پذیری و آشنایی آن‌ها با فضای مجازی است. والدین در کنار این امر نیز می‌توانند به عنوان راهنما یا هم بازی در کنار کودکان به طور غیر مستقیم بر عملکرد آنها نظارت داشته و کودکان خود را با سایت‌های خوب و مفید آشنا کنند. 

لزوم تغییر نحوه فرزندپروری سایبری 

رجبی به لزوم تغییر نحوه فرزندپروری سایبری در خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: ایجاد مسئولیت پذیری در کودکان بهتر از نظارت محسوس و نامحسوس بر عملکرد آنها در فضای مجازی است چرا که خانواده‌ها به دلایل مختلف و وجود مشغله‌های کاری نمی‌توانند همواره همراه کودکان خود باشند و کودکان ساعت‌هایی را به تنهایی در فضای مجازی خواهند گذرانند. 

وی گفت: خانواده‌ها می‌توانند با پیگیری صفحه پویش کودکان سایبری در اپلیکیشن شاد و سایت پلیس فتا به آدرس https://cyberpolice.ir/cyberkids به راهکارها و اقدامات مؤثری به منظور حفاظت از کودکان خود در فضای مجازی دست یابند. خانواده‌ها در صورت نیاز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن 096380 به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند./تسنیم

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر