logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۸۹۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت دانشجویی|

گزینش را دریابید!

گزینش-را-دریابید!
ضرورت امر گزینش در صیانت از ارزش‌های دین اسلام و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست؛ چه بسا که مقام معظم رهبری در امر ضرورت و اهمیت گزینش، موضوع گزینش نیروی انسانی دستگاه‌ها را مثل آب خوردن، لازم و واجب می‌دانند.

به گزارش موج رسا; نوید خزایی*؛ ضرورت امر گزینش در صیانت از ارزش‌های دین اسلام و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست چه بسا که مقام معظم رهبری در امر ضرورت و اهمیت گزینش، موضوع گزینش نیروی انسانی دستگاه‌ها را مثل آب خوردن، لازم و واجب می‌دانند. همچنین در بند سوم سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ به "بهبود معیار‌ها و روز آمدی روش‌های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیر حرفه ای" تاکید موکد میگردد اما بحث در رابطه با فرایند مصاحبه و گزینش معلمان همیشه مسئله متفاوت و متمایز است.

همانطور که در سال‌های اخیر شاهد فدا کردن کیفیت بر کمیت بوده ایم، و با توجه به اینکه استخدام‌هایی که قرار بود معضل کمبود معلم را حل کنند تبدیل به دلیل کیفیت پایین برخی از ورودی‌های جدید دانشگاه فرهنگیان شده اند و حتی بعضی از این افراد که گا‌ها به هنجار‌های معمول اجتماع و معلمی پایبند نبوده و نیستند؛ ریشه آسیب از آنجایی شروع میشود که گزینش در دانشگاه فرهنگیان تاکید بیش از حدی بر فرعیات به جای ضروریات دارد.

در فرایند گزینش شاهد توجه به یک سری از سوالات مشخص که به راحتی قابل دسترسی هستند و توجه به جزئیات قابل تغییر در روز مصاحبه مانند پوشش و ظاهر افراد و عدم جلو بردن فرایند گزینش با توجه به رشته فرد متقاضی هستیم.

از طرفی در رابطه با گزینش گران، بر همگان واضح است که باید در وهله اول افرادی، صالح، صاحب اخلاق کریمه، متعهد و مطلع به مسائل روز باشند تا در حوزه فعالیت خود موفق باشند. اما متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد بودیم برخی رفتار‌های گزینش‌گران باعث تضییع حقوق افراد شده و بعضاً شاهد "سیطره روابط بر ضوابط" هستیم، و این مسئله شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برد تا کیفیت این امر فرسنگ‌ها با فرمایشات ابلاغ شده مقام معظم رهبری فاصله داشته باشد.

اما برای اصلاح و برون رفت از این وضعیت باید به جای مصاحبه‌های عقیدتی و علمی در یک روز، گزینش طی چند‌مرحله و به صورت جدی‌تر در طول دوره دانشجویی صورت بگیرد.

گزینش گران قراردادی پاره وقت هم جای خود را به افرادی که دارای صاحب صفات مذکور هستند و دارای پیشینه‌ای درخشان میباشند بدهند.

به طور کلی نظارت همه جانبه و دقیقی بر تمامی مراحل گزینش صورت بگیرد تا گا‌ها شاهد گزینش‌های سفارشی نباشیم.

امید است که با اصلاح ساختار بتوان معلمان را که به زعم رهبری «افسران سپاه پیشرفت کشور» هستند را به طور اصلح انتخاب کرد تا این نظام آموشی به رسالت همیشگی خود، تربیت انسان‌های مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه رسیدگی کند.

* نوید خزایی، معاون سیاسی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری زاهدان

 انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر