logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۸۸۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
جولان سگ‌های سرگردان در شهر‌ها و روستا‌ها؛

افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در استان زنجان/ سگ‌هایی که در محیط‌های شهری "ول"می‌گردند

افزایش-جمعیت-سگ‌های-بلاصاحب-در-استان-زنجان-سگ‌هایی-که-در-محیط‌های-شهری-"ول"می‌گردند
افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد یکی از معضلات اساسی در سطح شهرها و روستاهای استان زنجان است که این موضوع نه تنها باعث ایجاد ترس و ناراحتی در میان مردم شده بلکه حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری را افزایش داده است.

به گزارش موج رسا; موضوع جمع آوری سگ‌های بدون صاحب در خیابان‌های شهر و روستاها در ساعت‌های مختلف شبانه روز خصوصا در ساعات اولیه صبح که دانش‌آموزان راهی مدارس می‌شوند ترس و وحشت را به جان هر فردی می‌اندازد با اینکه چندین بار به این موضوع پرداخته شده است اما بازهم در نقاط مختلف شهر و روستاها شاهد حضور سگ‌های ولگرد هستیم.

این درحالی است که برخی انجمن‌هایی که حامی حیوانات هستند و شعار حمایت از این حیوانات را سر می‌دهند، با تامین غذا برای سگ‌ها باعث شده‌اند تا میزان تولید مثل افزایش یابد و جمعیت این گونه جانوری غیر قابل کنترل شود. 

اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این موضوع می‌باشد که سگ‌هایی که در باغ‌ها، مزارع و گله برای نگهبانی به کار گرفته می‌شوند در این فصل از سال از سوی صاحبانشان به دلیل هزینه بالای تغذیه و نگهداری رها می‌شوند که این حیوان نیز برای ادامه حیات خود به سطل‌های زباله و پس‌مانده غذاها در گوشه و کنار خیابان‌های شهر‌ها و روستا‌ها سرک می‌کشد.

برخی از این دست حیوانات در بوستان‌های شهری بدون صاحب به چشم می‌خورند که ترس، اضطراب و نگرانی کودکان، بانوان و خانواده‌ها را که برای ورزش یا گذران اوقات فراغت به این دست مکان‌ها می‌روند را موجب می‌شوند.

حتی گاها این حیوانات رها شده و گاها ولگرد افراد موجود در اطراف خود را مورد گزش قرار می‌دهند که علاوه بر تبعات جسمی که بر روی افراد دارد به لحاظ روحی و روانی نیز تاثیرات منفی خود را بر روی فرد به جا می‌گذارد.

به طوری که بنا به گفته مدیر گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمار حیوان گزیدگی طی سال‌های اخیر در کشور روند افزایشی داشته است، بگونه‌ای که شمار مبتلایان در سال گذشته، ۲۶۰ هزار مورد گزارش شده است.

بنا به گفته وی در سال گذشته ۱۶ مورد فوتی بدلیل حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری در کشور اتفاق افتاده و امسال نیز تا آخر مهر ماه، هشت نفر بر اثر حیوان گزیدگی جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین موارد آن بر اثر گزش سگ بوده است.

علاوه بر اثرات منفی مذکور حضور سگ در سطح شهر، به دلیل اینکه سگ‌ها توجه چندانی به حضور گرگ در محل تجمع خود ندارند در نهایت برای یافتن غذا گاها در کنار هم جمع می‌شود که این امر نیز سبب جفت گیری و تولید نژادی خطرناک به نام گرگاس می‌شود.

اما این سوال مطرح است که برای جمع آوری سگ‌های ولگرد و مقابله با زاد و ولد آن‌ها و حتی ممانعت از تولد گرگاس چه اقداماتی در سطح استان انجام می‌شود؟

غذارسانی از روی ترحم سبب ازیاد جمعیت سگ‌های ولگرد در شهر زنجان شده است

در این راستا غلامحسن احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: سازمان متولی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر، مدیریت پسماند شهرداری است و در این راستا دو تیم پیمانکار بخش خصوصی و همکاران شهرداری به صورت مستمر در سطح شهر گشت‌زنی دارند و در صورت مواجه با هرگونه حیوان بلاصاحب و ولگرد نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه طبق گزارشاتی که وجود دارد در روستا‌ها با توجه به محدودیتی که در نحوه معدوم‌سازی و جمع‌آوری وجود دارد، سگ‌های ولگرد را گرفته و در محدوده شهر‌ها آزاد‌سازی می‌کنند علاوه بر آن به دلیل شرایط خاصی که گروه‌های حامی حیوانات ایجاد کرده بودند کار در شهرداری نصفه و نیمه انجام می‌گرفت و پیمانکاری نیز وجود نداشت همین امر سبب بالا رفتن جمعیت سگ‌های ولگرد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به اینکه با توجه به میزان زاد و ولدی که سگ‌ها دارند و سالانه تا ۱۲ توله به دنیا می‌آوردند سبب افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر شده است، گفت: در باغ‌ شهر‌ها و باغ‌های جنوبی زنجان که تفکیک شده اند در هر مساحت کوچکی یک حیوان خصوصا در فصل تابستان نگه‌داری می‌شود و در فصل پاییز این حیوانات رها سازی شده و به دلیل تامین غذا به داخل شهر می‌آیند.

سگ‌های ولگرد جمع آوری و عقیم می‌شوند

احمدی با بیان اینکه ماهانه ۱۵۰ تا ۴۰۰ قلاده سگ ولگرد در ماه از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود، گفت: سگ‌های ولگرد پس از جمع‌آوری عقیم‌سازی، متناسب با دستور‌العمل سگ‌های بیمار و غیر مفید معدوم‌سازی می‌شود با این حال سگ‌های اصیل نگهداری و به افرادی که متقاضی سگ نگهبان هستند، داده می‌شوند.

وی عنوان کرد: غذا‌ رسانی‌های غیر اصولی و در دسترس قرار دادن غذای دور ریز در اختیار حیوانات ولگرد سبب شده تا در اغلب نقاط شهر خصوصا در شهرک‌های اقماری وجود سگ‌های ولگرد بیشتر مشاهده شود.

 

سگ عامل ۲۴۰ بیماری در انسان است

همین طور مجید اسکندر‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه سگ‌ عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان است، اظهار داشت: ۲۴۰ تا ۲۵۰ بیماری مشترک بین انسان و سگ وجود دارد که قابلیت انتقال دارند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان از نزدیک شدن به سگ‌های بدون صاحب پرهیز کنند، افزود: چرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها روی می‌دهد.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار و سگ‌های گله یکی از راهکارهای اصلی مبارزه با بیماری هاری گفت: سالانه واکسیناسیون این سگ‌ها توسط دامپزشکی انجام می‌گیرد و امسال نیز بیش از ۱۲ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری در استان واکسینه شده‌اند. 

شناسایی ۵ کانون بیماری هاری توسط سگ در استان زنجان

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۴ کانون بیماری هاری در استان شناسایی شده بود، تصریح کرد: در سال جاری نیز تاکنون ۷ مرکز هاری شناسایی شده است که یک مورد مربوط به گاو، یک مورد مربوط به گوسفند و بقیه مربوط به سگ بوده است.

اسکندرپور با اشاره به اینکه هاری از جمله خطرناک‌ترین بیماری‌های عفونی است گفت: متاسفانه ۱۰۰ درصد مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند و تنها راه مقابله با آن پیشگیری از مواجهه و ابتلا است.

وی با بیان اینکه بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری انتقال می‌یابد اذعان کرد: ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

وی عنوان کرد: با توجه به وجود سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر، یکی از اولویت‌های دامپزشکی و همچنین شهرداری واکسیناسیون و عقیم سازی این حیوان و ممانعت از گسترش جمعیت آن است.  

 

گرگاس نتیجه دست کاری انسان در طبیعت است

پرویز رستمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه عامل اصلی وارد شدن گرگ و گرگاس به محل زندگی انسان‌ها رها سازی زباله‌ها در محیط پیرامون است، اظهار داشت: حیوانات وحشی برای یافتن غذا و تغذیه وارد حریم شهری و روستایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه گرگاس به دلیل اینکه خصوصیات گرگ و سگ را دارد و حیوان نترسی است افزود: این حیوان در صورت ورود به حریم گله‌های دامی می‌تواند خسارات بالایی به بار آورد و به دلیل وجود خصلت گرگ نیز، حمله به انسان دور از انتظار نیست.

لزوم مدیریت پسماندهای شهری

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه گرگاس به لحاظ ژن سگ است و به همین دلیل سگ‌ها حساسیت زیادی به این گونه جانوری ندارد، گفت: در صورت عدم مدیریت پسماند‌های غذایی، گرگ و سگ در یک محل برای غذا جمع شده، سگ ماده با گرگ جفت‌گیری کرده و گرگاس متولد می‌شود.

وی با بیان اینکه گاها افراد ناآگاه اقدام به پرورش و بزرگ کردن توله‌های گرگاس می‌کنند، تصریح کرد: پرورش گرگاس تخلف است و برخورد قانونی در پی دارد.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست و حیات وحش از وظایف محیط زیست است، عنوان کرد: حفظ جان انسان‌ها ارزشمند است باید حفظ شود و نباید اجازه داد به خاطر حفظ گونه‌ای مانند گرگاس که با دست اندازی در طبیعت ایجاد شده؛ جان انسان به خطر بیفتد.

وی هشدار داد: با توجه به کاهش دمای هوا؛ ممکن است حیوانات برای یافتن غذا به حریم شهرهای استان زنجان وارد شوند بنابراین توصیه می شود شهروندان در ساعت تعیین شده نسبت به قرارگیری زباله در محل تعیین شده اقدام کنند.

با این وجود، مشکلات حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرها و مناطق روستایی روز به روز بیشتر می‌شود و به عبارتی انفجار جمعیتی سگ‌ها در مناطق شهری و روستایی در حال رخداد است.

این در حالی است که سگ‌های ولگرد، حیات وحش را نیز تهدید می‌کنند و طبق گزارشات محیط زیست گاها برخی گونه‌های جانوری خاص نیز توسط سگ‌ها مورد حمله قرار می گیرند.

با تمام این‌ها کارشناسان معتقدند یکی از دلایل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد غذارسانی به سگ‌ها و دست بردن در چرخه طبیعت است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر