logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۸۸۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

ترور حاج قاسم چهره واقعی دشمنان انقلاب را نمایان کرد/ دشمن در صحنه رزم توان مقابله با شهید سلیمانی را نداشت

ترور-حاج-قاسم-چهره-واقعی-دشمنان-انقلاب-را-نمایان-کرد-دشمن-در-صحنه-رزم-توان-مقابله-با-شهید-سلیمانی-را-نداشت
کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه قله فعالیت‌های رسانه‌ای سینما است، باید از فعالیت‌های حاج قاسم در مبارزه با داعش فیلم ساخته می‌شد، گفت: اما یک نفر در خصوص یکی از کارهای حاج قاسم در مبارزه با داعش فیلم نساخته و نمی‌سازد در صورتی که شاید دنیا تشنه دیدن این فیلم‌ها است.

مصطفی فارویی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: حاج قاسم فرمانده پیروز در یک صحنه ژئوپولوتیک در مقابله با تروریسم استعمار و استکبار بود. 

وی افزود: اما ما ایرانی‌ها چه طور بر روی این چهره کار کردیم؟ چه طور ایشان را در سطح جامعه بین الملل مطرح کردیم؟

کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه رئیس جمهور عکس ایشان را در سازمان ملل بالا گرفت و یک همهمه‌ای در مجمع عمومی شکل گرفت، گفت: اما برای ما تاسف بار بود که برخی هیئت‌ها هنوز ایشان را نمی‌شناختند.

وی ادامه داد: اهمیت رسانه این جا نمود می یابد که دشمن چهره حاج قاسم را در فضای رسانه‌ای و مجازی محدود کرده است و به وضوح قابل مشاهده است که دشمن حتی از عکس حاج قاسم نیز واهمه دارد.

ترور حاج قاسم چهره دشمن را نمایان کرد

فارویی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم که باید در سطوح مختلف در آن باره کار شود اما مغفول مانده، موضوع آمریکا و دشمن شناسی است، ادامه داد: ما در معقوله دشمن شناسی سندی واضح و شفاف تر از جنایتی که دولت ایالت متحده در مورد ژنرال قاسم سلیمانی انجام داد؛ نداریم. در همه مواردی که ایالت متحده آمریکا به ایران ضربه زده، یک جمله اشتباه کردیم را در پی داشته است اما جنایتی که ایالت متحده در فرودگاه بغداد در مورد یک دیپلمات انجام داد، چنین جمله ای را در پی نداشت.

فارویی اذعان کرد: حاج قاسم در سفری که به عراق داشتند حامل پیام بودند، مقرر بود با نخست وزیر دیدار داشته باشند، سفر ایشان کاملا مشخص و اعلام شده بود و حاج قاسم به عنوان یک دیپلمات وارد این کشور شده بود اما در یک حمله تروریستی ایشان را مورد حمله قرار دادند. 

وی با اشاره به اینکه دشمن در صحنه رزم نتوانست ایشان را مورد حمله قرار دهد بنابراین نقشه دیگری را پیاده کرد، ادامه داد: در صحنه حوزه بین المللی، در یک کشور دیگر با یک سلاح غیر قانونی و نامتعارف؛ کاملا ناجوانمردانه و بزدلانه ایشان را در یک اقدام تروریستی به شهادت رساندند.

چهره واقعی آمریکا به نسل‌های امروز بازگو شود

کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل با طرح این سوال که در طول سه سال بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی چه اقدامی انجام شده تا نفرت مردم نسبت به ایالت متحده آمریکا بیشتر شود؟ افزود: باید گفت تقریبا در مورد حسی که مردم نسبت به شهادت حاج قاسم و ایام تشییع ایشان داشتند؛ برنامه خاصی ایجاد نشد. با اینکه باید یاد حاج قاسم سلیمانی یاد تنفر از آمریکا و مرگ بر آمریکا را در مردم به راه می انداخت اما این تنفر ایجاد نشد.

وی با بیان اینکه البته اقداماتی مانند اینکه جمهوری اسلامی ایران حرم است، و بر روی دیدگاه و عملکرد ایشان کار انجام شده است، اذعان کرد: اما بهترین فرصتی که وجود داشت تا به نسل امروز چهره آمریکا را بازگو کنیم و نشان دهیم "خون جوانان ما می چکد از چنگ تو یعنی چه" اتفاق نیافتاد.

کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل ابراز داشت: ما در حوزه رسانه در خصوص حاج قاسم ضعیف عمل کردیم. چراکه اگر اذعان شود در حوزه بین المللی محدودیت، تحریم وجود داشت و یکی از ضعف‌ها به این امر بستگي دارد قابل قبول است، اما در حوزه داخلی کم کاری انجام شد و این کم کاری فرصت طلایی را از ما گرفت.

وی گفت: ما نتوانستیم همه ابعاد مبارزه ایشان با صهیونیست و ایالت متحده آمریکا، ترس دشمنان از ایشان، جنایات ناجوانمردانه شهادت سردار و نفرت مردم بابت این امر را جهت‌دهی کنیم.

در خصوص تبیین لکه ننگ آمریکا در شهادت حاج قاسم کم کاری شد

فارویی با اشاره به اینکه شهادت ایشان عمار گونه بود گفت: نحوه شهادت ایشان هیچ جایی برای شک و شبهه‌ای که افراد بخواهند ایجاد کنند نگذاشته بود. اما در خصوص معرفی این جنایت که لکه ننگی برای آمریکا بود کم کاری شد. 

کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل گفت: نکته دوم مسئله تفکرات استراتژیک ایشان بود که در این مسئله نیز کوتاهی شد و ما از فرصت شهادت ایشان برای تبلیغ آرمان رهایی قدس، اتحاد جهان اسلام استفاده نکردیم. در حالی که یک فیلم و سریال چند قسمتی می‌توانست این ابعاد را بیشتر نشان دهد با این وجود هر چه زمان می‌گذرد برای دستیابی به امور مذکور دیر می‌شود.

وی اذعان کرد: قدرت رسانه حاج قاسم سلیمانی خیلی بیشتر از قدرت فعالیت‌های تبیینی ما در حوزه قدس بود و از ایشان می‌شد برای معرفی آرمان انقلابی و مکتب اسلام استفاده کرد اما این امر محقق نشد.

فارویی با اشاره به اینکه معادلات رسانه‌ای را به سطح خرد برده و معادلات کلان، استراتژیک را رها کرده ایم تصریح کرد: ما مسائل راهبردی را بیان نمی کنیم و اطلاعات نیز در این باره پایین است.

وی گفت: یکی از حوزه‌ها؛ معرفی راهبرد‌ها، استراتژی‌ها، آرمان‌ها، اهداف، افق‌ها و چشم اندازهایی است که حاج قاسم داشت.

فارویی با بیان اینکه ما در فضای بین المللی آمار خوبی داریم و رو به رشد هستیم اما نتوانسته‌ایم بازگو نماییم، گفت: یکی از اقداماتی که ما باید در بحث رسانه‌ای انجام دهیم بحث بین المللی کردن فضای فکریمان در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از وظایف رسانه‌ها مطالبه عمل از مدیران و مسئولان در سطح حاج قاسم سلیمانی است، عنوان کرد: ما می توانستیم ایشان را ملاک ارزیابی برای فضای مدیریتی کشور قرار دهیم در این راستا مجموعه‌های رسانه‌ای باید این موضوع را مطالبه می کردند که مدیر مربوطه چه میزان توانسته شاخص‌های حاج قاسم سلیمانی و مدیر در میدان بودن را به همراه داشته یا در خود ایجاد کند.

فارویی افزود: اگر این فضا وجود داشت استانداردهای ذهنی بالا می‌رفت و توقع و عملکرد مدیر نیز بهتر می‌شد.

باید از فعالیت‌هایی حاج قاسم در مبارزه با داعش فیلم ساخته می‌شد

وی با بیان اینکه در خصوص حاج قاسم در چرخه هنر، فرهنگ و رسانه و کتاب، مستند آثاری تولید شد، اما واقعیت این است که مخاطب بی سواد زمانی متوجه ماجرا می شود که در انیمیشن، فیلم سینمایی و تلوزیون واقعیت حاج قاسم را ببیند، گفت: یعنی قله فعالیت های رسانه ای سینما است، از فعالیت‌هایی که ایشان انجام دادند باید فیلم ساخته می‌شد.

کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: در خصوص مبارزه با داعش کشورهایی همانند ترکیه، هند و امارت متحده عربی فیلم ساخته است اما چرا ما با وجودی که به لحاظ سینما در منطقه اول هستیم، اما یک نفر در خصوص یکی از کارهای حاج قاسم در مبارزه با داعش فیلم نساخته و نمی‌سازد،؟ در صورتی که شاید دنیا تشنه دیدن این این فیلم ها است.

وی گفت: در پشت این عدم تولیدات فیلم های سینمایی یا بی همتی یا غرض ورزی است. اما چرا هیچ کس یقه مدیران رسانه‌ای کشور را نمی‌گیرد که چرا یک کار فاخر ساخته نشده است، چرا همه کارها دامنه‌ای است؟ باید این موضوع را رسانه‌ها مطالبه و کار کنند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر