logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۸۸۱۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
در نشست خبری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان مطرح شد؛

۱۲ درصد آب در استان زنجان به واسطه فرسودگی شبکه آب و فاضلاب هدر می‌رود/ بحث جیره‌بندی آب در استان مطرح نیست

۱۲-درصد-آب-در-استان-زنجان-به-واسطه-فرسودگی-شبکه-آب-و-فاضلاب-هدر-می‌رود-بحث-جیره‌بندی-آب-در-استان-مطرح-نیست
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه میزان بارندگی در استان به میزان بیش از ۳۹ درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است گفت: اما بحث جیره‌بندی آب مطرح نیست.

به گزارش موج رسا; علی‌رضا جز قاسمی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان، اظهار داشت: چندین سال است که با خشکسالی در استان مواجه هستیم و این موضوع همچنان تداوم دارد، به طوری که ۳۹.۱ درصد در استان تفاوت بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت وجود دارد. حتی نسبت به سال گذشته که با شرایط خشک‌سالی مواجه بودیم شرایط امسال بدتر شده و ۲.۲ درصد منفی هستیم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک ۳۱۰ میلیمتر بارندگی باید در استان رخ می داد، افزود: تنها ۱۷ درصد بارندگی رخ داده و پاییز امسال حتی نسبت به پاییز سال گذشته خشک‌تر بود. 

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه پیش‌بینی این است که بارندگی زمستان امسال نرمال باشد، گفت: اما بارش‌ها بازهم نخواهد توانست و کمبود‌ها را برطرف نمایند و استان جزو استان‌هایی با کمبود بارش خواهد بود. 

۹۸.۷ درصد سطح شهرستان‌های استان دچار خشکسالی است

وی اذعان کرد: زنجان جزو استان‌هایی است که بارش مناسب نداشته است. در بحث خشکسالی یک ساله قریب به ۹۸.۷ درصد سطح شهرستان‌های استان دچار خشکسالی است و غیر از شهرستان ابهر بقیه شهرستان ها ۱۰۰ درصد سطح دچار خشکسالی است.

وی اذعان کرد: در بحث خشکسالی ۱۰ ساله اوضاع خوب نیست به طوری که ۹۷.۷ درصد استان دچار خشکسالی است و اغلب شهرستان‌ها از خفیف تا بسیار شدید با این وضع درگیرند. 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه تامین آب استان در شهرهای بزرگ از منابع سطحی از جمله سد تهم وکینه ورس انجام می‌شود، گفت: آب شهرهای زنجان ابهر، خرمدره از منابع سطحی تامین می شود. بقیه منابع آبی نیز از منابع زیر زمینی تامین می‌شود و همین امر شرایط آب زیر زمینی را بحرانی‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه تابستان سال گذشته شهرهای استان بدون مشکل آب گذر کردند، عنوان کرد: در روستاها نیز سعی شد تا مشکلات تعدیل شود. 

آبرسانی به ۵۷ روستای استان در طرح جهاد آبرسانی 

جزقاسمی در ادامه با اشاره به اینکه در استان شرکت آبفا چند پروژه در دست اجرا دارد، بیان کرد: یکی از پروژه‌ها، پروژه جهاد آبرسانی است که به ۵۷ روستا با همکاری بسیج سازندگی آبرساني خواهد شد و با این وجود کل اعتبارات محرومیت زدایی در زمینه آبرسانی قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان است که در این راستا به کار گرفته خواهد شد.

وی افزود: مجتمع های روستایی با اعتبارات ملی در دست اجرا قرار دارد، آبرسانی به شهر زنجان در دست کار شهر زنجان قرار دارد و مرکز استان با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر در اولویت تامین آب قرار دارد و پروژه های ویژه ای برای مسکن‌های ملی تعریف شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان خاطر نشان کرد: با توجه به خشکسالی ها در استان پروژه اضطراری از اوایل امسال استارت زده شده که با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی وارد فاز اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه برداشت آب از سد تهم در ابتدا در حدود ۸۰۰ لیتر در ثانیه بود که به ۲۵۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته است گفت: با توجه به ذخیره اندک آب سد تهم تلاش این است تا ذخیره موجود حفظ شود.

بحث جیره‌بندی آب در استان زنجان مطرح نیست

جزقاسمی با بیان اینکه بحث جیره‌بندی آب در استان زنجان مطرح نیست، تاکید کرد: اما درخواستمان از هم استانی‌ها این است که نهایت دقت را در مصرف آب داشته باشند. 

وی همچنین با بیان اینکه تصفیه خانه شهر ابهر ، خرمدره احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است گفت: امسال اقدامات تکمیلی این دو پروژه به اتمام می رسد و تصفیه خانه با ظرفیت کامل وارد بهره‌برداری می شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در بحث طرح‌های فاضلاب یکی از بزرگترین طرح‌ها، طرح فاضلاب شهری زنجان است، خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته شبکه فاضلاب زنجان را از ۲۸ به ۶۰ درصد رسانده‌ایم و با توجه به محدودیت منابع از اعتبارات بخش خصوصی استفاده شده و ۸ پیمانکار در حال اجرای کار در سطح شهر هستند. 

وی بیان کرد: با توجه به مدیریت بحران استانداری و جلسات برگزار شده برای مشکلات شهری سعی کرده‌ایم تا در مناطقی کار کنیم که مشکلات دفع فاضلاب دارند. در شهر زنجان ۱۲۰ میلیارد تومان برای شبکه فاضلاب تعریف شده است به طوری که قریب به ۴۰کیلومتر فاضلاب تعریف شده که ۲۵ کیلومتر تا حال حاضر اجرا شده است.

جزقاسمی در خصوص مدول اول تصفیه خانه که در سال ۹۸ ارتقا و به ۳ هزارو ۲۰۰ هزار نفر رسید گفت: مدول دوم در حال پیشرفت است و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد و اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید. رقم سرمایه گزاری در این پروژه به قیمت امروز بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. 

 وی با بیان اینکه با بهره‌برداری کامل از مدول دوم تصفیه خانه، ظرفیت تصفیه خانه زنجان به ظرفیت اسمی می رسد، گفت: به لحاظ گسترش فاضلاب شهر هیچ نگرانی نداریم و از برنامه برای تحویل پساب به سرمایه گذار جلوتر هستیم. با این وجود با توجه به شرایط خشکسالی بازچرخانی آب را به کارگرفته ایم و برای اینکه تا بتوانیم از پساب در صنعت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: علی رغم تمام مشکلات به یکی از واحد‌های صنعتی ۱۲ هزار مترمکعب پساب واگذار و جایگزین آب پاک کرده‌ایم در مرحله دوم نیز با سه شهرک صنعتی قرار داد منعقد شده تا سه شهرک صنعتی اطراف زنجان از جمله اشراق، شهید شهریاری و نوآوران آب مورد نیاز را از طریق تصفیه خانه فاضلاب زنجان به ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب تامین کنند. با این حال باز هم جا دارد که آب مورد نیاز صنعت از طریق بازچرخانی پساب از طریق تصفیه فاضلاب شهر زنجان تامین شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در بحث فاضلاب شهر ابهر نیز قرار داد سرمایه گذاری با فولاد بسته شده که ارزش قرار داد ۳۲۰ میلیارد تومان است گفت: علاوه بر تکمیل تاسیسات فاضلاب شهر ابهر، بخشی از تاسیسات آبی شبکه فاضلاب استان نیز از طریق این قرار داد اجرا خواهد شد و ماه گذشته عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد منابع آبی استان از آب زیر زمینی تامین می‌شود، گفت: ۱۰ درصد مصرف آب در بخش صنعت و خانگی و ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه قطعی برنامه ریزی شده آب در استان نخواهیم داشت، گفت: مشکلی برای تامین فشار آب نداریم و گاها فشار آب در برخی مناطق بالا بود که این موضوع را به تعادل رسانده‌ایم.

بیش از ۶۵ درصد مشترکان در استان مشترکان با مصرف استاندارد هستند

جزقاسمی با بیان اینکه مشترکین پر مصرف با توجه به پلکانی که قرار می گیرند شامل آب بهای تصاعدی شده و جریمه می شوند، گفت: مشترکان با مصرف زیر ۵ متر مکعب، میزان آب بها صفر رد می‌شود. با این حال بیش از ۶۵ درصد مشترکان در استان مشترکان با مصرف استاندارد هستند و زیر الگوی مصرف مصرف آب دارند. این در حالی است که ۱۰ درصد مشترکان بد مصرف هستند و بیش از دو برابر الگوی مصرف، مصرف آب دارند.

وی با بیان اینکه استان زنجان از معدود استان‌هایی است، که شرکت آب و فاضلاب مشترک صنعتی ندارد، گفت: اما در خواست کرده ایم تا صنایعی که از آب چاه و آب زیر زمینی استفاده می کنند به سمت استفاده از پساب بازچرخانی شده حرکت کنند.

۳۵ کیلومتر از شبکه آب و فاضلاب شهر زنجان، بهبود یافته است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان معضل فرسودگی شبکه وجود دارد، اذعان کرد: در سال های گذشته رقم منابع برای بهبود شبکه پایین بود اما از منابع به خوبی استفاده شده و در شهر زنجان از محل منابع داخلی قریب به ۳۵ کیلومتر در هسته مرکزی شهر اصلاح و باز‌سازی شبکه انجام شده است.

وی با بیان اینکه هدررفت آب در شهرها زیر ۲۴ درصد و در روستاها بالای ۴۰ درصد است، گفت: به طور متوسط ۳۰ درصد آب استان بدون درآمد است که ۱۲ درصد آن مربوط به فرسودگی شبکه آب و فاضلاب است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر