logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۸۷۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در نخستین نشست تخصصی بازآفرینی شهری مطرح شد؛

لزوم بازنگری زمین‌های مسکن ملی به لحاظ قرارگیری در محدوده گسل/ آیین‌نامه‌های ساخت مسکن هنوز دارای نواقص است

لزوم-بازنگری-زمین‌های-مسکن-ملی-به-لحاظ-قرارگیری-در-محدوده-گسل-آیین‌نامه‌های-ساخت-مسکن-هنوز-دارای-نواقص-است
زمین‌هایی که مسکن‌های ملی بر روی آن‌ها در حال ساخت و ساز هستند باید به لحاظ قرارگیری در محدوده گسل مورد بازنگری قرار گیرند.

به گزارش موج رسا; امروز نشست سفیران باز آفرینی با حضور نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در استان زنجان و ارتباط زنده تصویری با وزیر راه و شهرسازی به مناسبت گرامیداشت پنجم دی ماه "روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" برگزار شد.

در این نشست علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان اظهار داشت: زلزله بم در عین این که یک حادثه ناگوار بود اما یک آزمایشگاه زلزله و ایمنی در برابر حوادث و احصا موارد مورد نیاز و تاکید بر لزوم باز آفرینی شهری نیز بود. 

وی افزود: با اینکه زلزله حادثه طبیعی است اما بعضا به دلیل اینکه موضع گیری اشتباه داریم، به پیامد‌ها دامن می زنیم.

شهردار زنجان با بیان اینکه زلزله یک اتفاق رندومیک است و غیر قابل پیش بینی، گفت: اما معادلات ریاضی این را ثابت کرده‌اند که زلزله نیز از یک قاعده در طبیعت پیروی می کند.

وی با بیان اینکه شهر بم در فرا دیواره ساخته شده بود و این قرار گیری اشتباه بود، گفت: ما در کشور یک ساخت و ساز عظیم با نام مسکن ملی آغاز کرده‌ایم. در این راستا از وزیر راه و شهرسازی درخواست داریم ارزیابی از این زمین هایی که مسکن‌های ملی بر روی آن احداث می‌شوند, داشته باشند. 

فیروزفر با تاکید به اینکه باید تمام آیتم‌های اثرات تخریبی موثر در زلزله در ساخت و ساز مسکن مورد توجه قرار گیرد، گفت: نواقصی در آیین‌نامه‌ها وجود دارد و این نواقص هنوز برطرف نشده است.

وی ادامه داد: در سطح کشور ساخت و ساز مسکن ملی در حال انجام است و می طلبد تا بازنگری در انتخاب زمین‌ها انجام گیرد. باید مشخص شود این زمین‌ها تا چه حد به گسل نزدیک هستند.  

فیروزفر با بیان اینکه در برخی کشورها عمق عقب نشینی ساخت‌وساز‌ها کاملا مشخص شده است، گفت: اما در کشورمان هنوز نقشه ژئو تکنیک لحظه ای شهرهایمان را نداریم، هنوز گسل‌هایمان را ناحیه بندی نکرده‌ایم و با این شرایط بازهم در حال ساخت‌وساز بر روی گسل هستیم. 

وی با بیان اینکه وجود حسینه اعظم سبب ایجاد بازآفرینی شهری ایده‌ال در منطقه حسینیه اعظم شده است، تصریح کرد: ۸۲ باب منزل مسکونی توسط خود حسینیه اعظم در این منطقه تملک شده است، حسینیه اعظم در ۳ دهه پیش در سطح ۲۰۰ متر احداث شده بود اما در حال حاضر در مساحت ۲ هکتاری قرار گرفته است. با اینکه بازآفرینی در این محل انجام شده اماکماکان منطقه تحت آسیب بافت ریز دانه، بافت نفوذ ناپذیر و ناپایدار قرار دارد.

۷ محله شهر زنجان نیازمند توجه ویژه به لحاظ بازآفرینی است

اصغر اسماعیلی، مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این نشست اذعان کرد: بازآفرینی شهری کار مشترکی است که با همراهی وزارت راه و شهرسازی و شهرداری شهرهای استان های مختلف کشور انجام می شود. بخشی از این وظیفه بر عهده شهرداری است اما راه و شهرسازی به عنوان دستگاه حاکمیتی در بازآفرینی شهری باید نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: طرح‌ها در محلات هدف در بحث بازآفرینی شهری و بافت فرسوده جزو برنامه‌های راه و شهرسازی در کشور است و در استان ها نیز پیگیری می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در تلاش هستیم اعتبارات و تسهیلاتی از طریق راه و شهرسازی در اختیار سازندگان و مردم قرار گیرد. با این حال در شهر زنجان ۷ محله نیازمند بازآفرینی است.

وی تصریح کرد: زلزله بم نقطه شروعی برای مهندسان جامعه کشور شد و نیاز است تا درس هایی از این زلزله بگیریم./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر