logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۹
[ شناسه خبر : ۲۸۷۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
در میزگرد موج رسا مطرح شد؛

سيره سياسی حضرت فاطمه(س) خط پيروزی گفتمان مقاومت در برابر گفتمان تسليم است/ مقاومت در شاکله وجودی حضرت زهرا(س) شکل گرفت+عکس و فیلم

سيره-سياسی-حضرت-فاطمه(س)-خط-پيروزی-گفتمان-مقاومت-در-برابر-گفتمان-تسليم-است-مقاومت-در-شاکله-وجودی-حضرت-زهرا(س)-شکل-گرفت+عکس-و-فیلم
خط پيروزی گفتمان مقاومت در برابر گفتمان تسليم، خطی است كه از سيره سياسی حضرت فاطمه(س) به جا مانده است و ایشان نمود بارز ولایت پذیری در هر شرایطی هستند.

به گزارش موج رسا; خط پيروزی گفتمان مقاومت برابر گفتمان تسليم، خطی است كه از سيره سياسی حضرت فاطمه(س) آموخته‌ايم، سيره زندگی حضرت زهرا(س) آمیخته با مقاومت در برابر دشمنان اسلام است با این وجود پيروزی امروز كشور ايران نیز مديون آموزه‌های اين بانوی بزرگوار است اما با وجود شرایط کنونی در کشور چگونه می‌توان گفتمان مقاومت را در بین معدود گروهی از مردم که توجهی به این موضوع ندارند جاری ساخت.

در این راستا گفت‌‌وگویی با چند نفر از اساتید و فعالان بسیجی انجام شد.

مقاومت در شاکله وجودی حضرت زهرا(س) از همان دوران کودکی شکل گرفت

زهرا علمی فرد، استاد حوزه و دانشگاه در استان زنجان در این گفت‌وگو با بیان اینکه حضرت زهرا (س) از سه سالگی به بعد در بحث سیاست و گفتمان مقاومت حضور داشتند، اظهار داشت: ایشان یک الگوی سیاسی برای زنان و مردان هستند.

علمی‌فرد با اشاره به اینکه مقاومت؛ یک اندیشه و تربیت است و باید از همان دوران کودکی در وجود هر انسان نهادینه شود اذعان کرد: این موضوع به تربیت و نگاه شخص برمی گردد که در شاکله وجودی هر فرد شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه حفظ جان رهبری از کودکی در ایشان نهادینه شده بود و تا زمان شهادت ایشان ادامه داشت، گفت: اما شکل این مقاومت در زمان های مختلف متفاوت بود. با این حال ما گاها خود را تابع ولایت فقیه می دانیم و به جمله جانم فدای رهبر بسنده می‌کنیم در صورتی که چیزی که رهبر در حال حاضر از ما انتظار دارد انجام جهاد تبیین است. بنابراین شیوه‌های مبارزات سیاسی حضرت زهرا(س) در زمان های مختلف متفاوت بود که باید الگو برداری شود. 

 

وی بیان کرد: فعالیت سیاسی ایشان در سه بعد؛ تقسیم می‌شود. سن حضور سیاسی ایشان، پاسداری از رهبری و ولی امر مسلمین از جمله پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع)، و مبارزه سیاسی جدی ایشان در زمان حضرت علی(ع).

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) در شرایط سخت به دنیا آمدند، گفت: ایشان در سن ۴ سالگی تحریم شدید اقتصادی را درک کردند چراکه همراه با خانواده در بیابانی اسکان یافتند و شرایط سخت را درک و مقاومت در برابر سختی را آموختند.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) نحوه دور زدن تحریم را در همین شرایط به ایشان آموختند و با وجود تحریم شدید اما توانستند همچنان به تجارت خود ادامه داده و ملزومات زندگی را تامین نمایند، ادامه داد: با اینکه رساندن غذا معامله، سایر احتیاجات به پیامبر(ص) و همراهان ایشان ممنوع شده بود اما حضرت خدیجه شبانه شتر‌های تعلیم دیده را راهی خانه تجار کرده و ملزومات زندگی در چنین شرایط سختی تامین می‌کردند.

علمی‌فرد با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) از همان دوران کودکی، دور زدن تحریم، دشمن ستیزی را آموخت، گفت: بعد از اینکه تحریم‌ها پس از سه سال به اتمام رسید، با وجود سختی‌ها ایشان تبدیل به انسان مقاومی شد چرا که در رفاه رشد نیافته بود، بنابراین این اندیشه مقاومت در فکر ایشان شکل گرفت و این اندیشه مقاومت را به کودکان خود آموخت.

استاد حوزه و دانشگاه در استان زنجان با بیان اینکه حضرت زهرا(س) توانایی مقابله با بحران‌های سخت را داشتند، گفت: حضرت زهرا(س) بعد از ازدواج با حضرت علی(ع) در شرایطی زندگی کردند که همسرشان همواره در جنگ‌های مختلف حضور داشتند اما شرایط را برای خود و فرزندان به نحوی کنترل کردند که مشکلی برای خانواده پیش نیاید و ایشان همانند یک قهرمان از شرایط صعب‌العبور کردند.

به بعد‌های مقاومت حضرت زهرا (س) کمتر پرداخته شده است 

وی با بیان اینکه متاسفانه به بعد‌های مقاومت ایشان کمتر پرداخته شده و همراه وفات ایشان خطاب قرار گرفته است، گفت: یکی از مبارزات سیاسی ایشان تربیت سیاسی بود.

علمی فرد در ادامه با بیان اینکه با زبان قصه و تاریخ باید سیره زندگی حضرت زهرا (س) به کودکان و نوجوانان بیشتر آموخته شود، گفت: متاسفانه در این زمینه آگاهی بخشی محدود است و می طلبد تا این الگوی سیاسی در فضا‌های مختلف مجازی، رسانه‌ای، صدا و سیما اطلاع‌رسانی شود.

علمی فرد

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) برای اینکه بتواند آگاهی بخشی در خصوص ولایت علی(ع) به مردم داشته باشند، تک تک در خانه‌های مردم مدینه را زدند، گفت: این اگاهی بخشی در مردم ما نیز باید به صورت عملی باشد و صرفا بر روی صحبت تکیه نشود.

علمی فرد گفت: علت اینکه در جامعه امروز نمی‌توانیم از سیره حضرت زهرا (س) الگو گیری کنیم این است که آگاهی و آشنایی نداریم، اگر با سیره ایشان آشنا شدیم و بر هوای نفس خود غلبه کردیم می‌توانیم سیره ایشان را عملی کنیم. 

وی با بیان اینکه گاها به دلیل خرابکاری مسئولان، دیدگاه ها نسبت به بسیاری از مسائل منفی می شود، گفت: چیزی که در دست ما قرار دارد این است که به سیره زندگی ایشان، مراجعه کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل ما در خصوص مردان و زنان این است که با یک بی انگیزگی و بی هویتی مواجه شده است، گفت: نگاه ما به اندیشه حضرت زهرا(س) و هدف زندگی ایشان نیست.

 در‌ برابر استکبار باید ایستادگی کرد

علمی‌فرد با اشاره به اینکه جهل ما جهل معنایی و اعتقادی است، گفت: برای اینکه بتوان در وضعیت فعلی از سیره ایشان الگو سازی کرد، باید بسیار سرسخت بود و مقاومت در برابر دشمن داشت بنابراین نباید فکر کرد که دشمن نظر لطف نسبت به ما دارد و باید در برابر استکبار ایستادگی کرد. از سویی دیگر باید با دیگران نهایت عطوفت و مهربانی را داشت.   

الگوبرداری از ولایت پذیری حضرت زهرا(س) در شرایط کنونی مهم‌ترین وظیفه ما است

فاطمه الماسی، مسئول بسیج دانشجویی خواهران دانشگاه آزاد زنجان نیز در این گفت‌وگو با بیان اینکه نگاه ما به حضرت زهرا (س) تاکنون بیشتر نگاه عاطفی بوده است، گفت: کمتر در خصوص جایگاه ایشان در دفاع از ولایت و مقاومت پرداخته شده است.

وی افزود: حضرت زهرا (س)  در خطبه فدکیه حضرت علی (ع) را در اوج استحکام تعریف می‌کنند که ایشان همواره در شرایط سخت حضور دارند و گره‌های بزرگ‌تر را گشوده است و این امر ولایت پذیری ایشان در هر شرایط از حضرت علی (ع) را نشان می‌‌دهد.

الماسی

مسئول بسیج دانشجویی خواهران دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه در جامعه کنونی حجاب و پوشش ما یک شعار استکبار ستیزی است گفت: ما در این برهه از زمان وظیفه مقاومت و استقامت داریم و نحوه پوشش حضرت زهرا (س) یک الگو برای ماست.

وی با بیان اینکه سیره حضرت زهرا (س) از جهات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کاملا به روز است تصریح کرد: نیاز به نوآوری ندارد اگر اطلاعات کافی وجود داشته باشد کاملا بر روی زندگی ما تطبیق می‌خورد.

الماسی اذعان کرد: مهمترین نکته مثبتی که می توان در شرایط کنونی از ایشان الگو برداری کنیم ولایت مداری ایشان است اگر بتوانیم ولایت مداری کرده و در این مسیر گام برداریم، توانسته‌ایم حداقل در یک مسیر الگو برداری مناسبی از ایشان داشته باشیم.

حمایت حضرت زهرا(س) از ولی خود بهانه‌ها را از ما گرفته است

سنمار فعال دانشجویی نیز در این گفت‌وگو با بیان اینکه حضرت زهرا(س) یک الگوی زن مسلمان واقعی هستند گفت: متاسفانه تاکنون ابعادی از زندگی ایشان صحبت شده که به مسایل مادری و همسری پرداخته اند و این موضوع را فراموش کرده ایم که ایشان در بزنگاه‌های تاریخی با وجودی که در شرایط سخت قرار داشتند از ولی خود دست نکشیدند و از ولی خود حمایت کردند که این امر بهانه های بسیار زیادی را از ما گرفت.

وی تصریح کرد: بخشی از زندگی ایشان مفاهیمی است که در کل جهان مورد ستایش قرار دارد همانند انسان دوستی، کمک به هم نوع، مهربانی اما این مفاهیم اغلب ذکر نشده است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه ما صرفا بعد معنوی زندگی حضرت زهرا(س) را دیده‌ایم گفت: ما بخشی از تاریخ زندگی ایشان را از دست داده‌ایم.

وی افزود: حضرت زهرا (س) با دفاع از ولی خود یک جریان گفتمانی را ایجاد کردند و نشان دادند که حضور زنان مسلمان در برهه‌های سخت است که معنای کامل می‌یابد.

سنمار اذعان کرد: اگر بخواهیم انتخابی عمل کنیم و صرفا در خانه بمانیم و به خاطر اتفاقاتی که ممکن است در جامعه رخ دهد که اغلب نیز زاییده ذهن است در جامعه حضور نیابیم، در الگو برداری از ایشان دچار خطا شده‌ایم.

وی گفت: ما هم می‌توانیم از الگویمان استفاده کرده و در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی حاضر شویم بدون اینکه به ابعاد دیگر از زندگیمان آسیبی وارد شود، که این گفتمان می تواند برای بیشتر مردم جذاب باشد.

مردم ايران با مقاومت برابر حق خويش راه پيشرفت را پيموده‌اند

سنمار در ادامه با بيان اينكه مردم ايران به درک زندگی اجتماعی و پيشرفت جامعه رسيده‌اند، ابراز كرد: مردم ايران با مقاومت برابر حق خويش در بسیاری از موارد به خوبی به آموزه‌های دين مبين اسلام پی برده و راه پيشرفت را پيموده‌اند.

این فعال دانشجویی موفقيت‌های امروز را مديون آموزه‌های دين اسلام و استعانت از سيره سياسی حضرت فاطمه(س) دانست و خاطرنشان كرد: با عمل به دستورات الهی و مقاومت در برابر دشمن به پيروزی‌های بزرگتر دست می یابیم.

با این حال، حضرت زهرا(س) در مسیر دفاع از ولایت با همه وجود به میدان و صحنه آمد و حتی برای بسیاری از شخصیت‌های آن زمان برای دفاع از ولایت صحبت کرد تا آنها را دعوت به دفاع کنند وقتی دیدند، آنها حاضر به حمایت نمی شوند، خودشان با دادن جان اجازه ندادند، کوچکترین جسارتی به حضرت علی(ع) شود./ب

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر