logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۸۷۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

4 دلیل بنیادین افزایش نرخ دلار/ قیمت واقعی ارز‌ پایین‌تر از ‌شهریور 1401 است

-4-دلیل-بنیادین-افزایش-نرخ-دلار-قیمت-واقعی-ارز‌-پایین‌تر-از-‌شهریور-1401-است-
کارشناس اقتصاد تقویت ارزش دلار نسبت به دیگر ارزها پس از جنگ روسیه و اوکراین را یکی از عوامل رشد قیمت دلار در برابر دیگر ارزها عنوان کرد و گفت: در کشور ما علاوه بر این مورد، بروز اغتشاشات و توپخانه رسانه‌ای دشمن هم به نوسانات نرخ ارز دامن زد.

به گزارش موج رسا; حسن ضیایی در تشریح عوامل افزایش قیمت ارز اظهار داشت: در حال حاضر از نظر عرضه ارز، مشکلی در کشور وجود ندارد ضمن آنکه از نظر فروش نفت در دنیا هم مشکلی نداریم و پول ‌نفت نیز بر‌می‌گردد.

* تقویت ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای دنیا

وی اضافه کرد: حال این سؤال مطرح می‌شود که پس چرا نرخ ارز افزایش می‌یابد؟ ‌‌یکی از دلایل رشد قیمت ارز تقویت ارزش دلار در برابر دیگر ارزها است، ‌پس از جنگ اوکراین ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای دنیا، تقویت شد. همچنین کشور آمریکا نرخ بهره را به بالای 4 درصد رساند که این افزایش ارزش دلار در دنیا را موجب شد.

* تسهیلات تکلیفی از عوامل رشد قیمت ارز

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش قیمت ارز را می‌توان در تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها جست‌و‌جو کرد، در سال جاری نسبت به سال گذشته تسهیلات تکلیفی افزایش یافته است و قطعا چنین تسهیلات تکلیفی با توجه به آنکه تقاضای تسهیلات خرد و کلان، زیاد است، موجب خلق پول بانکی می‌شود.

* اغتشاشات در کنار توپخانه رسانه‌ای دشمن از عوامل اصلی رشد قیمت ارز

ضیایی بروز اغتشاشات و ناامنی‌های ایجادشده از سوی آشوب‌گران را از‌ دلایل عمده رشد قیمت ارز عنوان کرد و گفت: توپخانه رسانه‌ای دشمن به صورت مداوم و ممتدد اخبار منفی به جامعه تزریق می‌کند، حتی پیشنهاد کارزار تبلیغ خروج پول از بانک‌ها و تبدیل آن به ارز و طلا که یک پیشنهاد ساده‌لوحانه بود نیز از زیر دست دشمنان این مرز بوم خارج نمی‌شود، همین تبلیغ دشمن و القای فضای نااطمینانی موجب می‌شود که تقاضا برای ارز افزایش یابد.

* تبلیغ دشمن برای ایجاد حس‌ناامنی و خروج سرمایه از کشور

این کارشناس اقتصادی افزود: تبلیغ خروج سرمایه از کشور از سوی رسانه‌های دشمن و اخطار‌ها و سیگنال‌های منفی از سوی دشمنان برای ایجاد حس‌ناامنی در کشور، از دیگر دلایل رشد قیمت ارز است، دشمن ‌تلاش می‌کند با القای ناامیدی در جامعه یک حس نااطیمنانی نسبت به آینده ایجاد کنند و به این ترتیب بازار ارز را هم دچار نوسان کنند.

وی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در حال حاضر کشور روسیه نیز نظیر ایران با همین تحریم‌های سخت مواجه است، اما مردم آنجا زندگی عادی خود را دارند چون توپخانه رسانه‌ای دشمن علیه آنها در قیاس با ایران بسیار کمتر است.

* رسانه‌های داخلی نسبت به انتشار اخبار خوب همت مضاعف کنند

ضیایی با تاکید بر اینکه ما باید در بخش رسانه‌ای نسبت به تزریق اخبار خوب و امیدبخش به جامعه دقت کنیم و همت مضاعف داشته باشیم، گفت: ضرورت دارد نسبت به اقدامات جریان معاند واکنش مناسب رسانه‌ای داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ارز را می‌توان القای حس ناامیدی از سوی جریانات سیاسی مخالف دولت عنوان کرد که در برخی رسانه‌های داخل کشور نیز فعال هستند.

* وضعیت اقتصادیِ امسال بهتر از پارسال/ قیمت واقعی ارز‌ پایین‌تر از نرخ ارز در شهریور 1401 است

وی تصریح کرد: با محاسبات می‌توان به این مهم رسید که نرخ ارز واقعی پایین‌تر از نرخ ارز در شهریور 1401 است. نرخ ارز قطعا بر اساس متغیرهای بنیادین تغییر می‌کند اما یکی از عوامل اصلی بر نوسانات ارزی اخیر بروز اغتشاشات و فعالیت رسانه‌ای دشمن است.

ضیایی اظهار داشت: امروز وضعیت اقتصادی ما بسیار بهتر از سال گذشته است؛ اما چرا در عمل شرایط اقتصادی بدتر نشان داده می‌شود؟ چون دشمن فعال است.

* مردم وارد خرید و فروش ارز نشوند/ احتمال از دست رفتن سرمایه‌ها وجود دارد

کارشناس اقتصاد ضمن هشدار به مردم عادی مبنی بر اینکه به موضوع خرید و فروش ارز ورود نکنند، گفت: زمانی که شاخص بورس در سال 99 تا 2.1 میلیون واحد رسید، همه تقریبا تاکید داشتند که این شاخص برمی‌گردد. پس از 19 مرداد که بازار منفی شد تا به امروز که 2.5 سال گذشته است هنوز شاخص بورس 2.1 میلیون را به خود ندیده است. در مورد ارز هم همین موضوع صادق است. شاید امروز ما قیمت 38 و 39 هزار تومان را مشاهده می‌کنیم که البته قیمت غیرواقعی و آزاد ارز است، اما نظیر همان مثال بورس ممکن است قیمت‌ها برگردد و قطعا مردم عادی در این بین زیان می‌بینند.

* قیمت ارز حباب دارد و بازار برای ریزش مترصد یک تلنگر است

وی گفت: طبق محاسبات کارشناسان با رصد آنچه که در بازار وجود دارد می‌توان گفت که قیمت ارز حباب دارد و بازار مترصد یک تلنگر است.

ضیایی ادامه داد: همین‌ دو الی سه روز پیش بود که طرح موضوع مذاکرات در حد یک خبر مطرح شد و قیمت دلار را تا 900 تومان کاهش داد‌ و این نشان می‌دهد قیمت ارز ناشی از هیجانات است؛ ‌اما از آن منظر که دشمن مایل نیست آرامش اقتصادی در کشور حاکم شود، همین کاخ سفید بلافاصله پس از کاهش نرخ ارز، ورود کرد و یک خبر از تحریم چند فرد و یک شرکت را اعلام کرد تا التهابات بازار و التهابات سیاسی فروکش نکند و همه اینها نشان می‌دهد قیمت ارز، فاندامنتال نیست.

منبع: فارس

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر