logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۲
[ شناسه خبر : ۲۸۶۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]

کمیسیون‌ها در هفته گذشته|بررسی حوادث اخیر و شرایط زندان‌ها در مجلس

کمیسیون‌ها-در-هفته-گذشته|بررسی-حوادث-اخیر-و-شرایط-زندان‌ها-در-مجلس-
کمیسیون‌های تخصصی مجلس در هفته‌ای که گذشت جلساتی داشتند و موضوعاتی همچون وضعیت بانک‌ها، حوادث اخیر در کشور، وضعیت مصرف انرژی و شرایط مددجویان نهاد‌های حمایتی را بررسی کردند.

به گزارش موج رسا;  کمیسیون‌های تخصصی مجلس این هفته جلسه داشتند که در این جلسات موضوعات مختلفی مانند وضعیت مصرف انرژی در کشور، وضعیت بانک‌ها، حوادث اخیر و شرایط زندان‌ها، عملکرد وزارت بهداشت ، شرایط مددجویان نهاد‌های حمایتی ... را با حضور برخی از وزرا و مسئولان دولتی بررسی کردند که در این گزارش می‌خوانید:

حل مشکل مسکن مددجویان روستایی تا پایان 1402

زهرا شیخی سخنگوی کمسیون بهداشت مجلس از حضور آقای بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی ( ره ) به منظور ارائه گزارش در مورد عملکرد و برنامه های این نهاد خبر داد و گفت: بختیاری اعلام کرد که 5 میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند که 700 هزار نفر از این تعداد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی، مابقی بیمه سلامت و همچنین 3.5 میلیون نفر تحت پوشش بیمه روستایی بیمه سلامت هستند.

وی افزود:رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با تشریح برنامه تأمین سلامت نیازمندان بیان کرد که این برنامه شامل 3 فعالیت اصلی، پرداخت فرانشیز درمان حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ارتقاء شاخص‌های بهداشتی نیازمندان است که تا سال 97 بیمه پایه به مددجویان شهری ارائه می‌شد و از آن به بعد بیمه مددجویان به سازمان بیمه سلامت واگذار شد و برنامه حمایت از درمان مددجویان به صورت پوشش بیمه مکمل (فرانشیز) به مددجویان معیشت بگیر ارائه شده است که علت افزایش حجم در سال 1400 بهره‌مند شدن تمامی مددجویان اعم از معیشت بگیر و نیازمند موضوع تبصره 14 از خدمت بیمه درمان بوده و همچنین ارتقاء شاخص‌های بهداشتی در قالب آموزش‌های سلامت، طرح‌های بهداشت و دندان و غربالگری بیماری‌های غیرواگیر و همچنین ارائه بسته‌های بهداشتی به مددجویان ارائه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت گفت:در این جلسه رئیس کمیته امداد اعلام کرد برنامه داریم که تا پایان سال 1402 در روستاها مددجوی بدون مسکن نداشته باشیم.

بررسی عملکرد اعتبارات دانشگاه فرهنگیان

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز از حضور نماینده دانشگاه فرهنگیان در جلسه این هفته این کمسیون خبر داد و گفت:نماینده این دانشگاه، گزارشی از وضعیت این دانشگاه ارائه کرد؛ با وجود اینکه تاکید شده معلمان از دانشگاه فرهنگیان جذب شوند اما متاسفانه در دهه 90 این دانشگاه مورد بی‌مهری قرار گرفت و میزان جذب آن کاهش پیدا کرد و این موضوع موجب شد که تعدادی از مراکز تربیت معلم کاهش پیدا کند.

وی افزود: پس از سال 97، این دانشگاه سالانه 25 هزار نفر جذب می‌کند اما از آنجاکه بسیاری از مراکز خود را از دست داده بود، اکنون با کمبود خوابگاه و کلاس درس روبه رو است.

دانشگاه فرهنگیان به 3 هزار نفر هیات علمی نیاز دارد که این موضوع نیز به بودجه کلانی نیاز دارد براساس گزارش ارائه شده دانشگاه مذکور در حوزه فضا، امکانات و بودجه، تامین نیروی انسانی و کادر اداری به شدت در مضیقه است.

گزارش رئیس عقیدتی ارتش درباره مسائل فرهنگی این سازمان

بر اساس این گزارش، احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه جلسه این هفته کمسیون به ارائه گزارش رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران از این سازمان اختصاص داشت که رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گزارشی از اقدامات فرهنگی، تربیتی و آموزشی در بخش‌های مختلف فرهنگی کارکنان و خانواده‌‌ به ویژه در راستای بازنشستگان ارائه کردند و همچنین مهارت افزایی کارکنان در قالب جهاد تبیین مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون، نظرات خود را در راستای حوزه فرهنگی به ویژه در خصوص ارتقاء سواد رسانه‌ای و ضرورت افزایش برنامه‌های تقویت محور ارائه کردند.

گزارش وزیر بهداشت به کمیسیون آموزش

رضا حاجیپور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از حضور بهرام عیناللهی وزیر بهداشت و معاون آموزشی وی جهت ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه در کمیسیون متبوعش خبر داد که وزیر بهداشت در این جلسه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در وزارت بهداشت به اعضای کمسیون ارائه کرد.

وی افزود:وزیر بهداشت در خصوص موفقیت‌های حوزه بهداشت و درمان به ویژه در راستای مقابله با کرونا که با واکسیناسیون 156 میلیون دز آمار ابتلا به کرونا در کشور را به صفر رساند، توضیحاتی ارائه و درباره بیمه همگانی 6 میلیون نفر به ویژه از سه دهک پایینی جامعه مواردی را بیان کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش ادامه داد: بهبود وضعیت تعرفه پرستاری، افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و دستیاری نیز از دیگر مواردی بود که وزیر بهداشت در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد.

بررسی حوادث اخیر و زندان‌ها در مجلس

همچنین علی حدادی سخنگوی کمسیون شوراهای مجلس با اشاره به جلسه این هفته کمسیون متبوعش، گفت: احمد وحیدی وزیر کشور، معاون وزیر اطلاعات، فرماندهی کل انتظامی و رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میهمان جلسه اعضای کمسیون شوراها مجلس بودند و گزارشی از عملکرد دستگاه‌های مربوطه در جریان ناآرامی‌های اخیر کشور به اعضای کمیسیون ارائه کردند.

وی افزود:در این جلسه  مشترک موضوعاتی همچون اقتدار نیروی انتظامی، شرایط زندان‌ها و نحوه برخورد با اغتشاشگران بررسی شد.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به دستورکار دیگر اعضای کمیسیون در این جلسه، گفت:سوال از وزیر کشور نیز در دستورکار اعضا بود که  تعدادی از نمایندگان سوال خود را از وزیر کشور طرح کردند. این سوالات به عملکرد استانداران، فرمانداران و  بخش‌داران و موضوع پسماندها باز می گشت. وزیر کشور نیز توضیحاتی را پیرامون سوالات ارائه و در نهایت درخواست مهلت یک ماهه کرد تا به سوالات پاسخ دهد.

تمرکز کمیسیون انرژی بر مدیریت مصرف

همچنین مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی گفت که جلسه کمیسیون انرژی به بررسی وضعیت مصرف انرژی در کشور و راهکارهای مدیریت مصرف اختصاص داشت. پس از اینکه یک ماه پیش کمیسیون انرژی گزارشی درباره ناترازی گاز در صحن مجلس ارائه کرد این موضوع در دستورکار کمیسیون قرار گرفت.

وی با بیان اینکه وضعیت نامناسبی در سرانه مصرف انرژی نسبت به میانگین جهانی داریم بنابراین تمرکز بر حوزه مدیریت مصرف از الزامات است، گفت:علی رغم اینکه ذخایر خوبی در حوزه نفت و گاز داریم مدیریت مصرف در کشور بسیار نامناسب است به طوری که ما در طی 10 سال گذشته که باید شدت مصرف انرژی را به یک دوم کاهش می دادیم، نه تنها اتفاق نیفتاده بلکه در برخی موارد افزایش هم داشته است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:در جلسه کمیسیون یکی از اعضای ستاد سند تحول دولت گزارشی را در حوزه انرژی ارائه کرد. این گزارش مبتنی بر آمارهای رسمی کشور در ترازنامه انرژی و ترازنامه هیدروکربنی کشور بود. عمده اتلاف، هدر رفت و مصرف غیر بهینه را با درصد های دقیق در بخش های مختلف این گزارش دربرداشت.

نماینده تهران تاکید کرد: در این گزارش اشاره شد که چه زمینه هایی برای بهبود مصرف وجود داشته و چه بخشی از آن در کوتاه مدت قابل انجام است. همچنین به ریل گذاری که ما در بخش سیاست گذاری نیاز داریم تا مدیریت مصرف انرژی محقق شود اشاره شد.

شریعتی افزود: ما امروز با تهدیدی مواجه هستیم که اگر مصرف انرژی را به همین روند ادامه دهیم احتمال اینکه در سال های نه چندان دور با چالش مواجه شویم وجود دارد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تصریح کرد: با اندکی تغییر در سیاست گذاری ها می توان فرصت بهینه سازی مصرف را به دست آورد. کارشناسان متعددی این گزاره را تایید می کنند که هر یک واحد مبلغی که در حوزه بهینه سازی مصرف سرمایه گذاری کنیم به میزان دو برابر آن مبلغ که در حوزه تولید سرمایه گذاری می شود برای کشور آورده خواهد داشت.

گزارش مسئولان وزارت کشاورزی به نمایندگان

بر اساس این گزارش، ذبیح الله اعظمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نیز از حضور وزیر جهاد کشاورزی و تعدادی از معاونین و مدیران کل این وزارتخانه در جلسه این کمسیون خبر داد.

وی با بیان اینکه مسئولان وزارتخانه در این جلسه گزارشی به اعضای کمسیون ارائه کردند، گفت:طبق این گزارش خط اعتباری 5 هزار میلیارد تومانی مکانیزاسیون برای تحویل تراکتور، کمباین و سایر تجهیزات که مدت ها کشاورزان پشت خط آن قرار داشتند گشایش یافت که به صورت استانی اختصاص پیدا می‌کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اینکه بر اساس گزارش ارائه شده خرید تضمینی برنج به استان های شمالی ابلاغ و تامین اعتبار شده و توسط اتحادیه تعاون روستایی اجرا می‌شود، ادامه داد: 40 غرفه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در تهران توسط معاونت وزارت جهاد کشاورزی با توجه به فصول سال در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

دولت بیش از 570 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی دارد محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران عامل بانک‌ها با هدف بررسی عملکرد آنها در اجرای احکام و تکالیف قانونی در حوزه‌های مختلف خبر داد.

رئیس کمسیون اقتصادی مجلس ادامه داد:بررسی وضعیت ترازنامه نظام بانکی یکی از موضوعات بسیار مهم مطرح شده در جلسه امروز بود تا برای استمرار وضعیت و بهبود عملکرد تصمیم‌هایی اتخاذ شود. طبق برآورد کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت بیش از 570 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی دارد که اگر این مبلغ با برنامه‌ریزی در بودجه‌های سنواتی آینده و شیوه‌های دیگر تسویه نشود به شدت ناترازی بانکی را افزایش داده و موجب بروز مشکلاتی در کشور می‌شود.

وی بیان کرد: مشکلات موجود در خصوص تضامین بانکی نیز به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقرر شد شیوه و دستور عمل بانکها در این خصوص به شکل یکسان باشد. همچنین موضوع نگهداری بخشی از تسهیلات به صورت سپرده در بانک‌ها مورد بحث قرار گرفت. این امر که توسط برخی بانک‌ها و شعبه‌ها انجام شده خلاف بَیّن قانون و شرع بوده و بانک مرکزی نیز مکلف شد گزارش نظارتی خود را در این رابطه به کمیسیون اقتصادی ارائه کند. همچنین مقرر شد بانک‌ها به صورت متداول برای تسهیل وام دهی مردم با یک ضامن معتبر پرداخت تسهیلات داشته باشند.

پیش‌بینی مالیات بر سیگار در بودجه 1402

بر اساس این گزارش، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز میهمان جلسه این هفته اعضای کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بود.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح جلسه کمیسیون متبوعش، گفت: وزیر بهداشت در این جلسه گزارشی از میزان تخصیص بودجه‌ها در حوزه وزارت بهداشت و عملکرد بودجه‌ای این وزارتخانه ارائه کرد که بر اساس آن در برخی حوزه عملکرد صفر و در برخی بخش‌های دیگر عملکرد مطلوب بوده است.

وی بیان کرد: وزیر بهداشت در این جلسه خبر داد که مالیات بر سیگار در لایحه بودجه سال 1402 پیش بینی شده است.

خبرگزاری تسنیم،

انتهای‌پیام/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر