logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۸
[ شناسه خبر : ۲۸۶۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبر داد؛

موفقیت ۹۹ درصدی طرح نفس در استان زنجان/ مادران منصرف شده از سقط جنین خدمات درمانی رایگان می‌گیرند

موفقیت-۹۹-درصدی-طرح-نفس-در-استان-زنجان-مادران-منصرف-شده-از-سقط-جنین-خدمات-درمانی-رایگان-می‌گیرند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه با اجرای طرح نفس در استان زنجان ۹۷ مادر باردار از سقط جنین خود منصرف شدند گفت: به این مادران خدمان درمانی و تشخیصی رایگان ارائه می‌شود.

به گزارش موج رسا; مشهود تقی‌لو در دومین روز از همایش ملی جوانی جمعیت که در استان زنجان برگزار شد؛ با بیان اینکه طرح نفس در راستای ممانعت از سقط جنین و حفظ آن در کشور و استان زنجان آغاز شده است، اظهار داشت: این طرح در استان زنجان از اواخر تیر ماه امسال آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح نیازمند برخی اوصول اولیه و اخذ مجوز بود یادآور شد: هم‌سو با اخذ مجوزها، سازماندهی و تشکیلات منابع به ویژه نیروی انسانی، آغاز و طرح نفس در استان نیز استارت خورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه مراکز نفس در سطح استان در تمام شهرستان‌ها افتتاح شد، گفت: در این طرح ۱۲۲ نفر نیروی متخصص همراهی لازم را داشتند.

وی تاکید کرد: مرکز نفس در تلاش است تا از بروز سقط‌ جنین‌های سالم ممانعت کرده و سبب حفظ نفس شود.

تقی‌لو با بیان اینکه پس از اجرای طرح نفس در استان ۹۸ مادر باردار که قصد سقط جنین را داشتند شناسایی شدند، گفت: با مداخله آموزشی و حمایتی و مشاوره‌ای که توسط این مرکز به مادران باردار ارائه شد ۹۷ نفر از این مادران از تصمیم خود منصرف شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در راستای دستیابی به اهداف، برخی اقدامات در مراکز نفس انجام می‌گیرد، خاطر‌نشان کرد: از جمله مهمترین این اقدامات ارائه خدمات رایگان درمانی به مادران منصرف شده از سقط جنین، مبارزه و جلوگیری از داروهای قاچاق سقط جنین، اعلام عوارض و عواقب سقط جنین و پشتیبانی معیشتی و مالی این مادران بوده است. 

تقی‌لو با بیان اینکه نمی‌توان آمار دقیقی از سقط جنین در استان داد، خاطر‌نشان کرد: چراکه برخی از سقط‌ها به صورت غیرقانونی انجام می‌شود و در هیچ جا ثبت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از سال ۹۴ تعداد موالید در کشور با شیب تندی کاهش یافت بیان کرد: در سال ۹۸ نرخ زاد و ولد در کشورمان به کمترین میزان در ۵۰ سال گذشته رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه یکی از علل کاهش جمعیت سقط جنین در کشور است که باید از سقط جنین های سالم پیشگیری شود، گفت: جمعیت یکی از عوامل اصلی اقتدار، قدرت و امنیت ملی هر کشوری است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر