logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۸۲۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر‌کل محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

تلخی پساب فرآوری زیتون بر کام محیط زیست طارم

-تلخی-پساب-فرآوری-زیتون-بر-کام-محیط-زیست-طارم
مدیر‌کل محیط زیست استان زنجان گفت: اگر روند رها سازی پساب فراوری زیتون به محیط زیست ادامه دار باشد تا ۱۰ سال دیگر زمینی برای زراعت در طارم وجود نخواهد داشت.

محمد‌رضا یافتیان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی خود را مکلف می‌داند که پساب‌های فرآوری زیتون را تصفیه نماید، اظهار داشت: در استاندارد و الزامات شرکت شهرک‌های صنعتی باید ۵۰ درصد واحد‌های یک شهرک پر شود تا تصفیه خانه احداث شود. اما شرکت شهرک‌های صنعتی متعهد شده است تا پایان سال ۱۴۰۱ تصفیه خانه را در شهرک صنعتی طارم راه‌اندازی کند. 

وی افزود: فرصتی به واحد‌های مستقر در شهرک صنعتی طارم نیز داده شده تا استاندارد سازی را انجام دهند. 

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: از یک شرکت دانش‌بنیان درخواست شده تا به واحد‌های فرآوری زیتون در امر فراوری کمک کند، چراکه اگر این مشکل حل شود بسیاری از واحد‌هایی که تقاضای فراوری زیتون دارد ارزش افزوده ایجاد کرده و تولید ثروت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تصفیه زیتون دو مشکل اساسی دارد عنوان کرد: این فاضلاب مانند فاضلاب معمولی نیست چراکه فاضلاب معمولی را به راحتی می توان مدیریت کرد اما پسماند زیتون به دلیل بالا بودن غلظت نمک پتاسیم هیدروکسید، نمک طعام و ترکیبات عالی همراه نمیتوان به راحتی مورد مدیریت قرار داد.

یافتیان با اشاره به اینکه در کشور‌های توسعه یافته تنها مشکل تصفیه ترکیبات عالی وجود دارد و آب نمک باقی مانده در دریا رها می شود و مشکلی ندارد گفت: اما در منطقه طارم امکان رها سازی این فاضلاب که با نمک بسیار بالا همراه است به محیط وجود ندارد چراکه اگر این امر اتفاق بیفتد تا ۱۰ سال دیگر در طارم زمین زراعی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با راهکاری که شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارائه خواهند داد امیدواریم صنعت فراوری خوب داشته باشیم و از محیط زیست حفاظت کنیم.

زهرا بیات

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰ ]
متاسفانه محیط زیست رو خودمون داریم دستی دستی از بین می بریم
فرم ارسال نظر