logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۸۲۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی؛

آبروی مخدوش شده صنعت برق برگشت/ افتتاح ظرفیت بیش از هزار مگاوات برق برای نخستین بار در کشور

آبروی-مخدوش-شده-صنعت-برق-برگشت-افتتاح-ظرفیت-بیش-از-هزار-مگاوات-برق-برای-نخستین-بار-در-کشور
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه صنعت برق کشور گفت: 6 هزار مگاوات برق تولید و به ظرفیت برق کشور در سال اول دولت سیزدهم اضافه شد.

به گزارش موج رسا; عبدالرسول پیشاهنگ، در آیین افتتاح رسمی ۵ نیروگاه برق حرارتی به ظرفیت ۱۰۲۶ مگاوات در استان زنجان، اظهار داشت: دولت سیزدهم زمانی که دولت را تحویل گرفت با یک ناترازی توزیع و مصرف ۲۰ هزارمگاواتی در برق مواجه بود، این کافی بود تا دشمنان از این موضوع استفاده کرده و ضربه سنگین به نظام بزنند. اما خوشبختانه با درایتی که شکل گرفت مقرر شد تا ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق اضافه شود با این شرایط در سال اول ۶ هزار مگاوات تولید برق خواهد شد، اما این در حالی است که بسیاری باور نداشتند این کار محقق شود.

وی افزود: یک هزارو ۴۰۰ مگاوات ظرفیت جدید به مدار وارد شده است و امروز شاهد افتتاح رسمی گوشه‌ای از این پروژه‌ها هستیم. با این حال یک هزار مگاوات ظرفیت موجود را نیز ارتقا داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: خوشبختانه آبروی ۴۰ ساله برق، که در سال‌ قبل مخدوش شده بود به صنعت برق برگشت. چراکه تابستانی که گذشت با رضایت مردم همراه بود.

وی با اشاره به اینکه امروز ۱۰۲۶ مگاوات ظرفیت افتتاح می‌شود، عنوان کرد: اولین بار است که در جمهوری اسلامی ظرفیت بیش از هزار مگاوات افتتاح می‌شود. این ظرفیت یک خصوصیت خوب دارد چراکه میدانیم در کشور با محدودیت منابع فسیلی و سوخت مواجه هستیم، زیرا مخازن گاز ما نامحدود نیستند.

پیشاهنگ با اشاره به اینکه خصوصیت نیروگاه جدید این است که چهار مورد از این نیروگاه‌ها بخش بخار گاز است، ادامه داد: یعنی از حرارت اگزوز نیروگاه گازی، برای ایجاد نیروگاه جدید استفاده می‌کنیم بنابراین چهار واحد موجود که در مشهد، جهرم، ارومیه و هریس افتتاح می‌شوند سوختی استفاده نمی‌کنند و این امر باعث می‌شود که سالانه یک میلیارد متر مکعب گاز صرفه‌جویی شود و از گازی که قبلا استفاده میشد بهینه مورد استفاده قرار گیرند.

 وی با بیان اینکه دستوری که برای سال آینده داده شده این است تا در سال آینده این رکورد ارتقا یافته و از ۶ هزار مگاوات بالاتر برویم، عنوان کرد: بیش از ۳ هزار مگاوات ما احداث می‌کنیم، یک هزار و ۴۰۰ مگاوات به وسیله صنایع، یک هزار مگاوات تولید پراکنده خواهد بود این در حالی است که بخشی نیز توسط واحد‌های تجدید پذیر ایجاد خواهد شد. با این وجود واحد‌های معیوب نیز به چرخه باز خواهند گشت.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه کارخانه‌ای در یزد سوخته بود و کارخانه سازنده آمریکا اعلام کرده بود که امکان بازگشت این کارخانه به چرخه نیست، عنوان کرد:  اما این واحد توسط متخصصان ایرانی دوباره به چرخه بازگشت.

وی اذعان کرد: تمام واحد‌هایی که امروز افتتاح می‌شوند توسط ایرانی‌ها ساخته شده است، در ابتدای انقلاب هیچ چیزی در صنعت برق که توسط متخصصان داخلی باشد وجود نداشت اما امروز بیش از ۹۵ درصد تاسیسات ساخت داخل است.

پیشاهنگ بیان کرد: ۱۳۲ نیروگاه در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد این‌ها ساخت داخل است، و ایران به کشور‌های همسایه و همین‌طور سایر کشور‌ها خدمات فنی مهندسی ارائه می‌دهد. /ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر