logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۷
[ شناسه خبر : ۲۸۱۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 15 دقیقه ]
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد؛

فیلترینگ پلتفرم خارجی اینستاگرام و واتساپ تا زمان پذیرش قوانین ایران ادامه‌دار است/ تا آخر آبان ماه واردات خودرو به مرحله نهایی می‌رسد

فیلترینگ-پلتفرم-خارجی-اینستاگرام-و-واتساپ-تا-زمان-پذیرش-قوانین-ایران-ادامه‌دار-است-تا-آخر-آبان-ماه-واردات-خودرو-به-مرحله-نهایی-می‌رسد
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی قطعا دائمی نیست، گفت: در تمام کشور‌های متوسط به بالا، برای استفاده از پلتفرمی همچون اینستاگرام قوانین و قوائدی وجود دارد که باید توسط این برنامه رعایت شود، بنابراین تا زمانی که این قوانین توسط واتساپ و اینستاگرام رعایت نشود، فیلترینگ ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش موج رسا; مصطفی طاهری در هشتمین نشست خبری خود با خبرنگاران استان زنجان در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص فیلترینگ پلتفرهای خارجی همچون اینستاگرام و واتساپ، اظهار داشت: این فیلترینگ قطعا دائمی نیست، اما در تمام کشور‌های متوسط به بالا، برای استفاده از پلتفرمی همچون اینستاگرام قوانین و قوائدی وجود دارد که باید توسط این برنامه رعایت شود، بنابراین تا زمانی که این قوانین توسط واتساپ و اینستاگرام رعایت نشود، فیلترینگ ادامه‌دار خواهد بود.

وی با بیان اینکه بسته بودن این پلتفرم‌های خارجی مصوبه شورای امنیت ملی برای کنترل حوادث اخیر کشور است، گفت: بنابراین تا زمانی که شرایط به همین روال ادامه‌دار باشد این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه یک عقب‌ماندگی جدی درحوزه زیرساخت وجود دارد و مربوط به اینترنت ثابت است، افزود: برعکس تمام دنیا، اینترنت کشور ما به شکل سیار و موبایلی است. تکلیفی که در دولت دیده شده توسعه اینترنت با سرعت بالا است. با این حال در توسعه شبکه پلتفرم‌های داخلی عقب‌ماندگی به لحاظ سرور‌ها، تعداد افرادی که استفاده می‌کنند، امنیت شبکه، امنیت افراد وجود دارد.

وی با بیان اینکه چیزی که در کمیسیون به دنبال آن هستیم در بعد قانون گذاری اطلاعات شخصی و حقوقی افراد است، عنوان کرد: یکپارچه‌سازی داده‌ها در ارگان‌ها و سازمان‌ها مصوبه مجلس را گرفته است و قانون شده که این امر انقلاب عظیمی در حکمرانی خواهد داشت. دومین بحث نیز بحث حقوقی و قانونی حفظ اطلاعات شخصی افراد است و از نظر قانون افراد مطمئن باشند که در قانون بندی برای پیگیری حقوق شخصی در فضای مجازی وجود دارد و اگر اتفاقی رخ دهد با این بند می‌توانند پیگیر حقوقشان باشند.

طاهری در خصوص دیگر سوالی مبنی بر اینکه شرایط حال حاضر به چه صورت مدیریت خواهد شد، گفت: امنیت در جمهوری اسلامی برای مهم است، بنابراین تا زمانی که آشوب و شلوغی وجود داشته باشد نیروهای انتظامی شرایط را کنترل خواهند کرد. 

وی با اشاره به اینکه در خصوص اغتشاشات و اعتراضات و تفکیک این دو از هم کم‌کاری شده است، عنوان کرد: ریشه‌یابی حوادث اخیر درخواست سران هر سه قوا بوده و یکی از وعده‌های داده شده این بوده که باید بین اعتراض و آشوب تفاوت وجود داشته باشد. با این حال مکتنی ایجاد خواهد شد تا افراد بتوانند در این محل اعتراضات خود را به گوش مسیولان برسانند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص دیگر سوالی مبنی بر بروز‌رسانی بیمه‌ها همانند بیمه تاکسی‌رانان یادآور شد: زمانی برای برخی از مشاغل، دولت برای بیمه شدگان کمک‌هایی را داشته است اما در ۸ سال اخیر دولت روحانی این امر متوقف شده و بیمه شدگان نیز راستی ‌ازمایی شده اند بنابراین در این سال‌ها برخی بیمه‌ها هیچ افزایش بیمه شده‌ای نداشته است. اما دولت رییسی اقدام به تامین منابع مالی کرده تا کارگران ساختمانی را بیمه نماید و در این راستا بناهان و کارگران در حال بیمه شدن هستند.

وی در خصوص سوالی در ارتباط با وضعیت پروژه‌های نیمه تمام استان، مخصوصا پروژه پتروشیمی زنجان، گفت: پتروشیمی زنجان چندین گره اصلی داشت که اگر حل نمی‌شد امکان کار کردن در این مجموعه وجود نداشت، با این حال اعداد درشتی از بابت ارزی و تسهیلات حل شده است، بعد از حل شدن مشکلات پروژه ۱۵ درصد پیشرفت کرده و از ۳۰ درصد به ۴۵ درصد رسیده است و سه تیم سازه‌ای، عمرانی و تجهیزات در حال انجام کار هستند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خرید‌های ارزی نیز در این پروژه انجام شده، افزود: ۵۳ درصد از کل پروژه مربوط به خرید از خارج است که عمدتا انجام شده است، با این حال اگر با همین سرعت پیشرفت کند پروژه حداکثر دو سال دیگر به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در گذشته مردم در این پروژه ۷۵ درصد سهامدار اصلی بودند اما شرایط در حال حاضر بالاعکس شده است، گفت: مردم به دلیل عدم اعتماد پول تزریق نکرده‌اند و روند عوض شده است.

طاهری اذعان کرد: این پروژه ۳۲۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی دارد و قریب به ۱۰۰ میلیون دلار تخصیص داده شده و به نظر می‌رسد مانع جدی دیگر در مسیر ادامه پروژه پتروشیمی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون پهباد خبرساز ایرانی گفت: ارتباطات تجاری ایران با روسیه جهش قابل توجهی یافته است و بسته به نیاز‌هایی که روسیه و ایران دارد این ارتباطات افزایشی شده است و نزدیک به ۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در روسیه در حوزه ICT در حال سرمایه‌گذاری هستیم، گفت: در حوزه خودرو ۷۰۰ میلیون دلار با کشور روسیه قرار داد بسته شده است. با این حال قرار داد های خوبی در حوزه صنعت نیز وجود دارد، در بحث کشاورزی روسیه نیازمند واردات ۱۰ میلیون دلاری است و ایران در این عرصه نیز ورود یافته است با تمام این‌ها یکی از نیازمندی‌های روسیه حوزه نظامی است و کشور ایران نیز در این راستا در حال مراوده و تبادلات نظامی با روسیه است چراکه کشور ایران در حوزه نظامی، صنایع پهبادی و موشکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و میتواند به عنوان یک منبع درامد برای کشورمان باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت واردات خودرو عنوان کرد: امسال دولت تصمیم گرفته تا واردات خودرو تا سقف یک میلیارد دلار را آزاد کند، آیین نامه اجرایی نوشته شده و طبق اخرین جلسه به مرحله‌ای رسیده که افرادی که درخواست واردات خودرو دارند باید تعداد و نوع خودرو را مشخص کنند با این حال سنجشی خواهد شد تا فردی که خودرو را وارد کرده بتواند خدمات پس از فروش نیز به متقاضیان ارایه دهد و طبق پیش بینی بنده نهایت تا آخر آبان ماه واردات خودرو به مرحله اجرا خواهد رسید.

طاهری همچنین در خصوص زیتون یاداور شد: تولید زیتون امسال چندین برابر شده است و در این راستا در بودجه به دلیل وجود بحث روغن زیتون، زیتون در لیست کالاهای اساسی قرار گرفته است. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت آقای رئیسی وعده داده اما وعده‌ها به سرانجام نرسیده است و نمونه آن تولید یک میلیون مسکن در سال است، گفت: در خصوص مسکن عقب‌ماندگی وجود دارد با اینکه اقداماتی انجام شده اما قانع کننده نیست. 

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در مسکن ملی نه تنها عقب‌ماندگی ندارد بلکه پیشرفت چشمگیری هم دارد، بیان کرد: در استان زنجان هزینه احداث ۱۷ هزار واحد اغاز شده که ۲۰۰ واحد امسال، ۳ هزار واحد سال ۱۴۰۲ و ۱۳ هزار واحد در سال ۱۴۰۳ تحویل می‌شود با این حال زمین ۱۷ هزار واحد نیز آماده شده است. از سویی دیگر یک هزار هکتار زمین از بنیاد مستضعفان گرفته شده و نگرانی از این بابت به حداقل رسیده است. 

وی یادآور شد: درصد بیکاری زنجان طبق گزارش مرکز امار ۶ درصد است و علت آن مسکن ملی است و همین امر سبب شده تا حتی کمبود نیرو وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که رئیس جمهور نیز پیگیر هستند بحث مسکن است، گفت: اما واقعیت این است که صندوق نتوانسته به خوبی منابع تامین کند. راهکاری که دولت با توجه به کمبود منابع به آن رسیده، گسترش خانه‌های ویلایی بوده است. و سعی دارد تا بستر احداث خانه‌های ویلایی را اماده کند و این جزو سیاست‌های جدید است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کمبود دارو در کشور و در استان اذعان کرد: مسائل و مشکلات کشور زیاد است به همین دلیل بنده تمرکز را بر روی کمیسیون مربوط به خود دارم با این حال در حوزه سلامت یک گرفتاری وجود دارد و عقب‌مانده‌ترین سامانه در حوزه دولت الکترونیک حوزه سلامت بود و فقط ۳۰ درصد پیشرفت کرده و تکالیفی که دولت بر عهده وزارت بهداشت قرار داده بود را اجرا نکرده است. اما در حال حاضر با سرعت خوبی این سامانه در حال پیشروی است.

طاهری ادامه داد: با این حال در حوزه دارو به شدت اختلاف قیمت وجود داشت و این امر به دلیل اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومان بود اما سیاست عوض شده است از سویی دیگر بروز بیماری‌هایی همانند آنفولانزا، بیماری های شایع فصلی دیگر سبب استفاده بیش از اندازه از برخی داروها و کمبود آن‌ها شده است. با این حال کمبود دارو به صورت بحران در کشور نیست و در کلان کشوری مشکل حاد نیست.

وی در پاسخ به سوال موج‌رسا مبنی بر اینکه بعد از حضور وی در سمت ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس چه اقداماتی در کشور انجام شده است، گفت: در کشور حوزه سند راهبردی توسعه صنعت وجود ندارد و اگر یک سرمایه‌گذار خارجی بخواهد سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت انجام دهد، اطلاعی از چشم انداز و اولویت ها ندارد. در خصوص تولیدات نیز روند به همین صورت است با این حال در بخش صنعت اولین اولویت برای ارئه سند توسعه صنعتی کشور قرار داده شد، اولویت دوم برای ایجاد قانون هفتم قرار داده شد و در اولویت سوم نیز بر روی تنقیح قوانین و قانون گذاری تمرکز کردیم.

وی ادامه داد: در فاز اول ۲۴۵ ماده قانونی را برای نسخ ارایه داده ایم و به جای قانون گذاری این تعداد قانون مذکور در حال نسخ قوانین است. 

طاهری با اشاره به اینکه اولویت بعدی را بروی نظارت قرار داده‌ایم، گفت: در ۱۰ سال اخیر ۷ قانون نوشته شده است که در حدود ۳۵ درصد این قوانین اجرا شده و ۶۵ درصد هنوز اجرا نشده است و این عدم اجرا نیز به دلیل ترک فعل‌ها اتفاق افتاده و ارتباطی با مشکلات ندارد بنابراین اگر همین قوانین را ادامه دهیم موفق تر خواهیم بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه در بعد ملی یکی از قوانینی که اصلاح شده مربوط به قانون معدن بوده است، گفت: در سطح کشور معادن، بسیار کمتری فعال شده است با این حال نقش معادن در جی.دی‌.پی کشور کمتر از یک درصد است که باید حداقل رشد ۱۰ درصدی داشته باشد که علت آن بیشتر به قوانین بازمی‌گردد چراکه توانایی لازم در این زمینه وجود دارد با این حال اصلاح قانون معدن به اتمام رسیده و در هفته‌های اینده به صحن ارسال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قانون حکمرانی بر اساس داده‌ها تمام شده است، گفت: این اقدام فوق‌العاده بوده که بسیاری از مشکلات را در بحث حکمرانی، داده‌ها حل خواهد کرد.

طاهری با اشاره به اینکه در حوزه استانی پیگیری‌ها روان‌تر شده است، گفت: در حوزه آب عقب‌ماندگی بسیار جدی است، به طوری که استفاده استان از میزان آب تنظیمی که ذخیره و استفاده می‌شود نسبت به جمعیت در مقایسه با استان‌های مجاور یک چهلم است. با این حال موفقیت‌هایی در این زمینه داریم هر چند با افقی که باید برسیم، فاصله‌ها همچنان تداوم دارد با این وجود اقداماتی در تمام حوزه‌ها انجام شده و بیشترین وقت بنده در حوزه استانی را تخصیص آب گرفته است اما شروع‌های خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۵۷ شرکت بزرگ که مالیات خود را به زنجان پرداخت نمی‌کردند، و درآمد مالیاتی استان کم بود با پیگیری‌ها به زنجان بازگشت گفت: مالیات بر ارزش افزوده عدد بزرگی است و ۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به استان جهت استفاده در شهرداری‌ها و دهیاری بازمی‌گردد. امسال درآمد ما از محل مالیات بر ارزش افزوده به چند دلیل افزایش یافته است که همین امر سبب شده تا مجموع درامد دهیاری‌ها و شهرداری ‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده جهش چشمگیری داشته باشد به طوری که برخی دهیاری‌ها تا ۳۰۰ درصد افزایش اعتبار دریافت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: ۸ هزار تن قیر رایگان برای بنیاد مسکن دریافت شده است. در راه‌های روستایی نیز قیر بدون سقف در نظر گرفته شده است که اگر زیر ساخت فراهم باشد قیر رایگان ارایه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از عملکرد استاندار زنجان از زمان فعالیتشان تا کنون چگونه است؟ گفت: به دو صورت باید ارزیابی انجام شود یک نسبت به گذشته و دوم نسبت به میانگین کشوری. با این شرایط در کشور استان‌های مختلف در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ارتباط با مردم اقداماتی انجام داده‌اند و بنده در سفرهایی که داشته‌ام عملکرد سایر استان‌ها و نحوه مواجهه با مشکلات را مقایسه کرده‌ام استان زنجان را نسبت به میانگین کشور چند درجه بالاتر می بینم و زنجان جزو چند استان اول کشور است که فهم خوبی از مشکلات دارد. بنابراین مشکلی که بدست استان باز شود با پیگیری استاندار حل شده است. بنده فهم ایشان را از مسائل و پیگیری‌هایی که دارند مثبت ارزیابی می‌کنم و استاندار باسواد و خوبی هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص وجود اغتشاشات در کشور، مسائل و مشکلات پیش آمده گفت: کشور ایران بنا به ذات موجودی یک کشور توحیدی است و به دنبال ایجاد ارامش است، اما دشمنان در یک طرف قضیه با جمهوری اسلامی مشکل دارند و در سویی دیگر از پیشرفت ایران در هراسند.

وی افزود: در آخرین بیانیه‌ای که امریکا صادر کرده به این مسئله اذعان کرده است که نباید ایران پهبادی؛ داشته باشد که امریکا قدرت مقابله با آن را ندارد. بنابراین طبق بیانیه امریکا باید پیشرفت ایران در هر حوزه‌ای خصوصا نظامی پایین‌تر و کمتر از آمریکا باشد، تمام این ها نشان میدهد ایران با چنین استکباری مواجه است.

طاهری با بیان اینکه ۴ حزب کردستان عراق در طول ماه‌های اخیر با برنامه‌ریزی فعالیت‌های متفاوتی را داشتند گفت: در مقر‌هایی که ۱۰ سال در ان فعالیت نداشتند از چندین ماه قبل دور هم جمع شده و این مقر ها تبدیل به محلی برای فعالیت های جدید علیه ایران شده است. با این حال با اینکه این چهار حزب به شدت با همدیگر درگیر هستند اما همه علیه ایران در طول ماه‌های اخیر متحد شدند، این احزاب با اینکه بخش‌های سیاسی و نظامی دارند اما بخش نظامی اجازه ورود به کشور را ندارد اما در سویی دیگر بخش سیاسی این احزاب در کشور ما حضور دارند که در حوادث اخیر بخش نظامی و سیاسی نیز با هم متحد شدند تا بخش سیاسی تجهیز به سلاح‌های گرم شود و کشته سازی در کشور رخ دهد.

وی با بیان اینکه رصد کشور‌های مختلف ۱۰۰ درصد برای این احزاب فراهم است گفت: دقیق می‌دانند در بحث بازنشستگان، معلمان، گشت ارشاد، حجاب و عفاف چه موضوعی در کشور ما اولویت است بنابراین با اطلاعات کافی و با هیزمی که از قبل آماده کردند، بر روی حجاب و عفاف ورود کردند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ما کشور متحد با سلیقه‌های متفاوت هستیم، افزود: شرایط کشور ما شرایط خاصی است و در داخل نیز بر روی مسائلی اختلاف وجود دارد، دشمن نیز با توجه به رصدی که از قضایا دارد به موضوعات مختلف ورود می‌کند. اما باید دقت کنیم اولا غافلگیر نشویم و ثانیا هوشیار باشیم.

وی ادامه داد: دستگاه‌های امنیتی نیز باید هوشیاری بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند تا سلاح وارد کشور شود، باید رصد اطلاعات برای ورود بیگانگان قوی باشد. با اینکه امنیت بسیار بالا است اما شرایط حاضر نشان داد که امنیت بیشتر از این نیز می‌توانست باشد.

طاهری با تاکید بر اینکه در اغتشاشات اخیر نظامیان هیچ گونه سلاح گرم به همراه خود نداشتند، تاکید کرد: تنها سلاح همراه نیروهای مسلح تنها گاز اشک‌اور بوده است بنابراین کشته‌سازی که در اغتشاشات اخیر انجام گرفت هیچ یک با سلاح‌های نظامی رخ نداد.

وی یادآور شد: کشف اسلحه قاچاق از اربعین به بعد تا ۲۰ برابر در کشور رشد داشته است، با این حال بخشی از سلاح‌ها نیز به کشور وارد شد که شناسایی نشد و به دست اغتشاشگران رسید و این کشته‌سازی ها نیز ناشی از همان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هنوز برخی از قاتلان نیروهای انتظامی در کشور شناسایی و دستگیر نشده است، تصریح کرد: نیروی انتظامی روزانه ۳۰ هزار عملیات در سطح کشور انجام می‌دهد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر