logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۲
[ شناسه خبر : ۲۸۱۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 19 دقیقه ]

تحولات اوکراین| کشته و زخمی شدن روزانه ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از نیروهای مسلح اوکراین

تحولات-اوکراین|-کشته-و-زخمی-شدن-روزانه-۶۰۰-تا-۱۰۰۰-نفر-از-نیروهای-مسلح-اوکراین-
مقامات نظامی روسیه از کشته و زخمی شدن روزانه بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نیروی مسلح اوکراین در جریان جنگ بین دو کشور خبر داده‌اند.

به گزارش موج رسا; ژنرال ارتش "سرگئی سوروویکین"، فرمانده گروه مشترک نیروهای مسلح روسیه در منطقه عملیاتی اوکراین اعلام کرد: «تلفات نیروهای مسلح اوکراین در جریان عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از دونباس به بین 600 تا 1000 کشته و زخمی رسیده است.»

این مقام نظامی در گفتگو با خبرگزاری تاس گفت: «ما استراتژی متفاوتی داریم که فرمانده کل نیروهای مسلح قبلاً در این مورد صحبت کرده است. ما برای سرعت بالای پیشروی تلاش نمی کنیم، از هر سرباز خود محافظت کرده و به طور هدفمند، هر نوع پیشروی دشمن را "سرکوب" می کنیم. این کار نه تنها تلفات ارتش را به حداقل می رساند، بلکه تعداد تلفات غیرنظامیان را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.»

 ژنرال سوروویکین، وضعیت در جبهه نبرد را به طول کلی متشنج توصیف کرد. به گفته وی، ارتش اوکراین همه نیروهای ذخیره موجود را به خط مقدم می‌کشد تا از خط دفاعی نیروهای مسلح روسیه عبور کنند. ولی اینها اساساً نیروهای دفاع سرزمینی هستند که دوره آموزشی کاملی را طی نکرده و تجربه اقدامات رزمی را ندارند. بنابراین، رهبری اوکراین عمداً این نیروها را محکوم به نابودی کرده است.

سرگئی سوروویکین با تاکید بر اینکه شهروندان روسیه و اوکراین ملتی واحد هستند، یادآور شد: «دشمن ما یک رژیم جنایتکار است که شهروندان اوکراینی را به زور به سمت مرگ هل داده است. ولی ما می خواهیم که اوکراین کشوری مستقل و دوست روسیه باشد.»

فرمانده گروه مشترک نیروهای مسلح روسیه در منطقه عملیات نظامی در اوکراین یادآور شد که جدیدترین موشک‌های مافوق صوت استقرار هوایی "کنجال" در جریان عملیات ویژه کارآیی خود را به خوبی در اصابت دقیق به اهداف ثابت کرده است. به گفته وی، این تسلیحات از هیچ یک از سامانه های دفاع ضد موشکی (دفاع هوایی) ترسی ندارند.

سوروویکین  افزود که موشک‌های کروز استراتژیک استقرار هوایی نیز دقت بسیار بالای خود را در طول عملیات ویژه نشان دادند. وی همچنین این واقعیت را مورد توجه قرار داد که هواپیمای نسل پنجم روسی "سوخو-57 "  با داشتن قابلیت حمل طیف وسیعی از سلاح‌ها، در طول جنگ وظایف چندجانبه ضربه زدن به اهداف هوایی و زمینی را با بهترین کیفیت بر عهده دارند.  

در ماه آگوست گزارش شد که ارتش روسیه در طول جنگ اوکراین، سه بار از موشک مافوق صوت "کنجال" استفاده کرده است و همانطور که سرگئی شویگو، وزیر دفاع یادآور شده بود که این تسلیحات قابل شناسایی، رهگیری و نابودی نیستند. در طول تابستان نیز مشخص شد که روسیه بارها از جدیدترین جت‌های جنگنده نسل پنجم سوخو-57 در جنگ اوکراین استفاده کرده و اقدامات آنها چه در پروازهای کی و چه بصورت گروهی و در هماهنگی با یکدیگر بسیار مؤثر بوده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و سی و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

گروسی از آگاهی رئیس‌جمهوری روسیه در باره نیروگاه زاپریژیا شگفت زده شد

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد امروز، چهارشنبه در مصاحبه‌ای  اعتراف کرد که از اطلاعات دقیق ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه درباره  وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و روند اوضاع پیرامون آن شگفت‌زده شده است.

گروسی گفت: «او (پوتین) در هر اقدامی که انجام می دهد بسیار مطمئن است. <...> من واقعاً از دانش دقیق او در خصوص نیروگاه هسته‌ای، ویژگی‌های فنی آن و درک آنچه برای اطمینان از ایمنی آن پیشنهاد کرده بودم، شگفت زده شدم.»

پیش از این، در اواسط اکتبر، رئیس آژانس در خصوص نتایج رایزنی های خود در مسکو و کی‌یف در خصوص لزوم تامین امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا صحبت کرد. گروسی گفت که مذاکرات فشرده در حال انجام با مقامات اوکراینی و روسی امکان نزدیک شدن به تشکیل منطقه حفاظتی در اطراف این نیروگاه را فراهم کرده است.

 پیش از آن، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که در دیدار با دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، پیشرفت هایی در بحث مربوط به ایجاد منطقه امنیتی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا حاصل شده است. گروسی در این باره با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز گفتگو کرده بود.

واکنش گروهی از کشورها در سازمان ملل به فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین

روسیه به همراه کشورهای بلاروس، ونزوئلا، زیمبابوه، چین، کوبا، نیکاراگوئه و سوریه خواستار استفاده از تمامی مکانیسم‌های موجود برای پاسخ گویی و واکنش مناسب در ارتباط با اطلاعات مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در خاک اوکراین شدند.

بیانیه مشترک مربوطه به نمایندگی از کشورهای ذکر شده شب گذشته توسط کنستانتین وارونتسوف، معاون اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرائت شد.

این دیپلمات یادآور شد: «سؤالات مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده در زمینه عملکرد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در خاک اوکراین همچنان باقی است و پاسخ های جامعی در این باره دریافت نشده که بتواند در نهایت شک و تردیدها در خصوص ماهیت این فعالیتها را برطرف کند و در نتیجه مشکل عدم پایبندی به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی و سمی را حل و فصل کنند.»

وی افزود: «ما از این بابت ابراز تاسف کرده و معتقدیم که کشورهای عضو سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی (BTWC) باید به تبادل نظرات کارشناسی و ارزیابی های فنی مضاعف ادامه دهند و نظرات و دیدگاه های خود را در مورد حل و فصل وضعیت کنونی را به نهمین کنفرانس بررسی این سازمان ارسال کنند. ما اصرار داریم که از همه امکانات این سازمان، از جمله مکانیزم ماده 6 کنوانسیون برای این منظور استفاده شود.»

رویترز: آمریکا، انگلیس و فرانسه موضوع تامین تسلیحاتی روسیه توسط ایران را در شورای امنیت مطرح خواهند کرد

خبرگزاری رویترز بامداد امروز، چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک خود گزارش داد که انگلیس، آمریکا و فرانسه قصد دارند در نشست غیرعلنی روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل، موضوع ارسال تسلیحات نظامی از ایران به روسیه را مطرح کنند.

پیش از این مقامات آمریکایی و دیگر کشورهای غربی مدعی شدند که ایران پهپادهای جنگی خود را به روسیه ارسال کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، این گونه گزارشات را بی اساس خوانده و یادآور شد که کرملین از چنین ارسالی اطلاع ندارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز پیش از این گفت که تهران از هیچ یک از طرف‌های درگیر در مناقشه اوکراین حمایت نمی‌کند و با عرضه تسلیحات نظامی از خارج به کی‌یف و مسکو مخالف است.

نماینده روسیه کوزوو را تهدید اصلی امنیتی در منطقه بالکان خواند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته، سه شنبه، در سخنرانی خود در شورای امنیت اعلام کرد که وضعیت پیرامون کوزوو همچنان مشکل اصلی امنیتی در منطقه بالکان است و توجه ویژه جامعه بین المللی را می‌طلبد.

وی گفت: «کوزوو همچنان کانون اصلی تنش در بالکان است و تلاش ها برای حفظ صلح و ثبات در منطقه را تضعیف کرده. وضعیت امنیتی در این منطقه نیز به طور پیوسته رو به وخامت است و نیاز به توجه دقیق جامعه بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل دارد. از آغاز سال 2022، بیش از 100 مورد حمله به صرب‌ها، آسیب به اموال، قبرستان‌ها و زیارتگاه‌های مذهبی آنها در کوزوو ثبت شده است که تقریباً دو برابر بیشتر از سال قبل است».

وزارت خارجه روسیه: مسکو اوکراین را با سلاح هسته‌ای تهدید نکرده است

کنستانتین وارونتسوف، معاون اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که این کشور هرگز اوکراین را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید نکرده و نمی کند.

وی گفت: در عین حال، اظهارات مقامات کی‌یف در مورد امکان بازنگری در وضعیت خودداری از داشتن سلاح هسته‌ای اوکراین، که به معنای تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و ضربه زدن به رژیم پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، نگرانی جدی را برانگیخته است.

این دیپلمات روس تاکید کرد: با در نظر گرفتن اظهارات اخیر رئیس جمهوری اوکراین در مورد لزوم انجام حملات پیشگیرانه از سوی کشورهای ناتو علیه روسیه، بازنگری در وضعیت غیرهسته‌ای اوکراین دوچندان غیرقابل قبول و قاطعانه غیرقابل قبول است.

پنتاگون شروط استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را اعلام کرد

سرتیپ پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، شب گذشته، سه شنبه، در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده آماده است در صورت لزوم از تسلیحات سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند، البته در حال حاضر هیچ نشانی از آمادگی روسیه برای استفاده از این نوع تسلیحات وجود ندارد.

هنگامی که از وی پرسیده شد که آیا پنتاگون می تواند به مردم آمریکا اطمینان دهد که ارتش ایالات متحده آماده است تا به هر گونه اقدام احتمالی روسیه در رابطه با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پاسخ دهد، او پاسخ مثبت داد. به گفته وی، واشنگتن در این خصوص از توان بالقوه بازدارندگی استفاده خواهد کرد. رایدر گفت: "بله، ما کاملا آماده ایم. ما به نظارت دقیق اوضاع ادامه می دهیم. البته هنوز هیچ مدرکی مبنی بر تصمیم روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای وجود ندارد."

وی افزود: «ما یک بازدارندگی بسیار قوی را برای سال‌ها حفظ کرده‌ایم. ما در حال همکاری بسیار نزدیک با متحدان خود در سراسر جهان برای اطمینان از کارآیی این بازدارندگی هستیم.»

آمریکا قصد دارد 4.5 میلیارد دلار کمک اقتصادی جدید به اوکراین بدهد

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز سه شنبه در جریان مذاکرات آنلاین خود با دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد فوراً 4.5 میلیارد دلار به عنوان کمک اقتصادی جدید به اوکراین منتقل کند.

طبق اطلاعات وزارت خزانه داری، یلن به نخست وزیر اوکراین اطمینان داد که ایالات متحده در حال کار برای پرداخت سریع 4.5 میلیارد دلار حمایت بودجه ای است که اخیراً تصویب شده و کل کمک های اقتصادی ایالات متحده به کی‌یف را به 13 میلیارد دلار خواهد رساند.
علاوه بر این، یلن در گفتگو با اشمیگال به لزوم هماهنگی تلاش ها با شرکای بین المللی برای رفع نیازهای دولت اوکراین اشاره کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در اواسط ماه اکتبر از ارائه کمک نظامی به مبلغ 725 میلیون دلار به اوکراین خبر داد.

اولویت آمریکا در موضوع تبادل زندانیان با روسیه

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که هدف ایالات متحده اطمینان از پایان موفقیت آمیز گفتگوهای دوجانبه در خصوص مبادله زندانیان با فدراسیون روسیه است.

وی گفت: «بازگرداندن دو تبعه آمریکایی - بریتنی گرینر و پل ویلان به وطن از روسیه اولویت دولت جو بایدن است.»

به گفته ژان پیر، مذاکرات با روسیه در مورد مبادله تا بازگشت محکومان دو کشور در فرمت "دو در ازای دو" ادامه خواهد داشت.

اوباما معتقد است آمریکا باید چارچوب حمایت از اوکراین را مشخص کند

باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا (2009-2017) معتقد است که مقامات واشنگتن باید حد و مرزهای حمایت نظامی از اوکراین را به وضوح مشخص کنند. او دیدگاه خود در این باره را در مصاحبه با مجریان پادکست Pod Save America بیان کرد.

به گفته وی، مقامات آمریکایی نباید به اوکراینی‌ها بگویند "تا کجا باید پیش بروند، چه امتیازاتی باید بدهند و ه کار نباید کنند ... ". اوباما ادامه داد: "به عنوان متحدان آنها، برای ما مهم است که از آنها حمایت مالی و نظامی ارائه کنیم و اطلاعات خود را به اشتراک بگذاریم." در عین حال، ما باید در مورد آنچه که می‌توانیم و نمی‌توانیم کاملاً شفاف و صادق باشیم. مرزهایی وجود دارد که ما - ایالات متحده، ناتو و دیگران - باید برای خود تعیین کنیم، با توجه به این خطر که مناقشه کنونی بین روسیه و اوکراین می‌تواند به یک درگیری بین روسیه و ایالات متحده، ناتو تبدیل شود."

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال تاکید کرد که اطلاعات کافی برای صحبت در مورد اینکه حد و مرزهای حمایت واشنگتن از کی‌یف باید در چه نقطه ای باشد، در اختیار ندارد، ولی این وظیفه مشخصی پیش روی ایالات متحده است.

ناتو در روزهای آینده سامانه‌های ضد پهپاد به اوکراین ارسال می‌کند

 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع سیاست خارجی برلین اعلام کرد که این ائتلاف طی روزهای آینده سیستم‌هایی را برای مبارزه با هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) به کی‌یف ارائه خواهد کرد تا طبق ادعای وی، به آنها کمک می‌کند که به این تهدید خاص، از جمله حملات پهپادهای ایرانی علیه اوکراین پاسخ دهند.

استولتنبرگ معتقد است که نه تنها باید سیستم‌های دفاع هوایی وعده داده شده (دفاع هوایی) را در اختیار اوکراین قرار داد، بلکه باید عرضه این نوع تجهیزات را نیز افزایش داد.

دیدگاه یک وزیر اسرائیلی درباره کمک نظامی به اوکراین منعکس کننده سیاست دولت نیست

نشریه "والا" (Walla) به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که دیدگاه ناخمان شای، وزیر دولت در امور دیاسپورا در خصوص ضرورت ارائه کمک نظامی به اوکراین منعکس کننده سیاست دولت اسرائیل نیست.

 این نشریه یادآور شده است: «به گفته مقامات ارشد وزارت امور خارجه، سخنان وزیر ناخمان شای مبنی بر اینکه اسرائیل باید به اوکراین تسلیحات بفرستد منعکس کننده سیاست دولت نیست.» این اظهار نظر ساعاتی پس از آن منتشر شد که دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد که تحویل تسلیحات اسرائیلی به اوکراین، روابط مسکو با تل آویو را از بین خواهد برد.

پیش از این، روز دوشنبه، ناخمان شای، وزیر امور اسراییل در امور دیاسپورا، گفت که پس از انتشار اطلاعاتی در رسانه‌ها مبنی بر اینکه گویا ایران موشک های بالستیک به روسیه ارسال خواهد کرد، اسرائیل باید کمک نظامی خود به اوکراین را آغاز کند.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه در واکنش به این سخنان گفت که قصد اسرائیل برای ارسال سلاح به اوکراین اقدامی بی پروا است. وی یادآور شد که اسرائیل قصد دارد برای یک رژیم ملی گرای نازیستی سلاح ارسال کند.

اسرائیل حاضر به مذاکره با وزیر دفاع اوکراین نشد

آژانس خبری هاآرتص شب گذشته با استناد به منابع دولتی خود گزارش داد که اسرائیل درخواست طرف اوکراینی برای گفتگوی تلفنی بین بنی گانتز و آلکسی رزنیکوف، روسای ادارات دفاعی دو کشور را رد کرده است.

طبق این اطلاعات، اسرائیل روز دوشنبه درخواست اوکراین برای گفتگوی تلفنی بین وزرای دفاع دو طرف را رد کرد. این نشریه به نقل از یک مقام ناشناس گزارش داد که مقامات اوکراینی اعتراف کردند که اسرائیل فراهم سازی مقدمات انجام یک گفتگوی تلفنی را که چند روز پیش آغاز کرده بود، را لغو کرده است.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، روز گذشته گفت که کی‌یف یک درخواست رسمی به اسرائیل در خصوص ارسال سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیلی برای نیازهای ارتش اوکراین ارسال خواهد کرد. وی گفت: امروز اوکراین یادداشتی رسمی به دولت اسرائیل ارسال خواهد کرد که در آن درخواست می‌کند تا فوراً سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار اوکراین قرار دهد و همکاری باکیفیت را برای دریافت فناوری‌های مناسب توسط اوکراین را آغاز کند.

پارلمان فنلاند از نظریه ساخت حصار در مرز با فدراسیون روسیه حمایت کرد

احزاب پارلمانی فنلاند از نظریه ایجاد حصار در مرز این کشور با روسیه حمایت کردند.

سانا مارین، رئیس کابینه وزیران فنلاند اعلام کرد که احزاب پارلمانی در خصوص لزوم ساخت حصار مرزی در مرز با روسیه توافق دارند و دولت در بودجه الحاقی امسال و لایحه بودجه سال آینده کمک های مالی لازم در این زمینه را تسهیل خواهد کرد.»

پیش از این اطلاعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه ساخت یک مانع در مرز با روسیه از 3 تا 4 سال طول می کشد و صدها میلیون یورو برای فنلاند هزینه خواهد داشت. نیروهای مرزبانی برای ساخت این تاسیسات در سال جاری آماده هستند، اما ساخت و ساز تنها پس از تصمیم گیری در مورد تامین مالی پروژه از سوی دولت آغاز خواهد شد.

وزارت امور داخله فنلاند در نظر دارد 6 میلیون یورو برای ساخت بخش آزمایشی این حصار و 139 میلیون یورو برای ساخت کل مانع اختصاص دهد.

رئیس جمهوری کرواسی ناتو را به عنوان یک طرف درگیری در اوکراین به رسمیت شناخت

زوران میلانوویچ، رئیس جمهوری کرواسی روز سه شنبه اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واقع یک شرکت کننده مستقیم در درگیری نظامی کنونی در اوکراین است.

میلانوویچ به خبرنگاران گفت: «برخی از کشورهای عضو ناتو مستقیما از نیروهای نظامی اوکراین پشتیبانی کرده و آموزش، تامین مالی و تامین تسلیحاتی آنها را انجام می دهند. بنابراین ناتو 100 درصد در درگیری نظامی در اوکراین مشارکت دارد و این یک واقعیت است.»

وی در عین حال یادآور شد که اگرچه کرواسی یکی از اعضای این ائتلاف است، اما تا انتها با دخالت این کشور در درگیری نظامی در اوکراین مخالفت خواهد کرد. میلانوویچ تاکید کرد که دفاع از منافع کشور برای او در وهله نخست اهمیت قرار دارد.

کرواسی در برنامه آموزش نظامیان اوکراینی در این کشور مشارکت نخواهد داشت

زوران میلانوویچ، رئیس جمهوری کرواسی با آموزش نظامی نیروهای اوکراینی در خاک این کشور مخالفت کرد. میلانوویچ روز سه شنبه در جمع خبرنگاران این موضع خود را رسماً اعلام کرد. وی گفت: من آموزش سربازان اوکراینی در کرواسی را تایید نمی کنم. هر گونه مشارکت در این جنگ برای کشور ما هیچ نتیجه خوبی به ارمغان نخواهد آورد.

میلانوویچ همچنین تاکید کرد که مایل نیست بودجه ای از بودجه دولت کرواسی برای فعالیت های آموزشی نظامیان اوکراینی اختصاص دهد، وی گفت: «دفاع از کرواسی اولویت نخست و سپس ناتو، سپس بقیه قرار دارد.»

روز گذشته گزارش شد که در برنامه ماموریت آموزشی اتحادیه اروپا حداقل 15 هزار سرباز اوکراینی تحت آموزش نظامی قرار خواهد گرفت.

در همان روز، پیتر سییارتو، وزیر روابط خارجی و اقتصادی مجارستان اعلام کرد که کشورش در این ماموریت شرکت نخواهد کرد. وی تاکید کرد که بوداپست این اقدام را مسیری در جهت تشدید درگیریها در اوکراین ارزیابی کرده و با آن مخالف است.

رئیس جمهوری فنلاند بر اهمیت حفظ گفتگو با روسیه تاکید کرد

سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند روز سه شنبه، در سمینار Rose-Roth درباره مسائل امنیتی مجمع پارلمانی ناتو اعلام کرد ادامه گفتگوها با روسیه برای جلوگیری از تشدید وخامت اوضاع در اوکراین بسیار مهم است.

وی گفت: در شرایطی که اوکراین و روسیه نمی توانند با یکدیگر گفتگو کنند، ابرقدرت های اطراف آنها باید مذاکره را آغاز کنند، نه برای تحمیل یک توافق صلح، بلکه برای نجات جهان از تشدید تنش کنونی.»

نینیستو افزود که عضویت فنلاند در پیمان ناتو موضوع مورد علاقه دوجانبه است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل جنایات نیروهای اوکراینی علیه اسیران جنگی روسی را به رسمیت شناخت

شورای حقوق بشر سازمان ملل حقایق مربوط به ارتکاب جنایات جنگی اوکراین علیه اسیران جنگی روسی را به رسمیت شناخت. این مسئله در گزارش کمیسیون تحقیق حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص اوکراین که در روز سه شنبه منتشر شده، اعلام شده است.

در این گزارش آمده است: «این کمیسیون دو مورد حقیقت را ثبت کرد که در آن نیروهای مسلح اوکراین به سربازان اسیر شده نیروهای مسلح روسیه شلیک کرده، آسیب رسانده و آنها را شکنجه کردند.»

لاوروف تهدیدهای مداوم علیه دیپلمات‌های روسیه در غرب را مورد توجه قرار داد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در دیدار با فارغ التحصیلان دانشگاهی که برای نخستین بار در خدمات دیپلماتیک پذیرفته شده بودند، اعلام کرد که مسکو هیچ فایده ای برای حفظ حضور دیپلماتیک سابق خود در کشورهای غربی نمی‌بیند.
وی گفت: «ادامه حضور در کشورهای غربی بی معنی است و ما تمایلی به آن نداریم. دیپلماتهای ما در شرایطی کار می کنند که به سختی بتوان آن را انسانی نامید. آنها با مشکلات دائمی و تهدید حملات فیزیکی مواجه هستند که جانشان را در معرض خطر جدی قرار داده است.»

وی افزود: نکته اصلی این است که از آنجایی که اروپا تصمیم گرفت درهای خود را به روی ما ببندد و هرگونه همکاری اقتصادی را متوقف کند، هیچ کاری هم برای انجام وجود ندارد. شما مجبور نخواهید شد که خوب باشید.

لاوروف یادآور شد که کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین، برعکس، نیاز به توجه بیشتری دارند. وزیر امور خارجه روسیه گفت: برنامه‌های زیادی در سطوح عالی در حال هماهنگی است که نیازمند حمایت دیپلماتیک از جمله حمایت تجاری، اجرای پروژه‌های مشترک فرهنگی، بشردوستانه و آموزشی است.

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد که کودتای دولتی رخ داده در اوکراین در سال 2014 با شعارهای نازیها و با حمایت کشورهای غربی انجام شد. به گفته وی، آمریکا فعالانه در تدارک این کودتا مشارکت داشت و اتحادیه اروپا با فروتنی آن را پذیرفت. از این رو، غرب جانب کسانی را گرفت که می خواهند نازیسم را احیا کنند.

به گفته وی، در چنین شرایطی روسیه قصد دارد مرکز ثقل خود را به سمت کشورهایی سوق دهد که آماده همکاری برابر و دوجانبه با مسکو هستند و به دنبال پروژه‌های مشترک امیدوارکننده هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر