logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۰
[ شناسه خبر : ۲۸۱۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

جزئیات طرح جهش تولید در دیمزار‌ها تشریح شد/ ارائه تسهیلات ۴ درصدی به کشاورزان در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها

جزئیات-طرح-جهش-تولید-در-دیمزار‌ها-تشریح-شد-ارائه-تسهیلات-۴-درصدی-به-کشاورزان-در-طرح-جهش-تولید-در-دیمزار‌ها-
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان ضمن تشریح جزئيات طرح جهش تولید در دیمزار‌ها، گفت: به کشاورزانی که در طرح جهش تولید حضور دارند جهت خرید ادوات تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ درصدی ارائه می‌شود.

سعید ناصر وفایی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیمزار‌ها بصورت مشترک بین سازمان جهادکشاورزی با ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) دومین سال اجرای خود را شروع کرده است، که در سطحی بالغ بر 320 هزارهکتار از اراضی استان در حال انجام است، اظهار داشت: این طرح که بصورت یک طرح پنج‌ساله می‌باشد.

وی افزود: این طرح یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است و در استان با اهداف افزایش عملکرد 25 درصدی محصولات زراعی متنوع در دیمزارها در طول 5 سال، تغییر زمان کشت محصولات از بهاره به پاییزه جهت استفاده حداکثری از نزولات آسمانی، رعایت تناوب زراعی، افزایش کارائی آیش، حذف تدریجی آیش، کشاورزی حفاظتی و صرفه جویی در منابع و افزایش درآمد کشاورزان اجرا می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: یکی از ارکان اصلی طرح جهش تولید، رعایت تناوب زراعی بهینه و وارد کردن محصولات حبوبات، علوفه و دانه های روغنی به دیمزارهاست. طرح جهش تولید در دیمزارها موجب ارتقای سطح تولیدات زراعی و افزایش سطح علمی و فنی دیمکاران استان خواهد شد.

وی عنوان کرد: در قالب این طرح افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری استان با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گرفته است.

به گفته ناصر‌وفایی، در سال زراعی 1401-1402 از 320 هزار هکتار برنامه طرح جهش تولید در دیمزارها ۱۷۳ هزار هکتار گندم دیم، ۶۴ هزار هکتار جو دیم، ۳۲ هزار هکتار حبوبات، ۳۲ هزار هکتار دانه های روغنی، ۱۶ هزار هکتار علوفه و ۳ هزار هکتار گیاهان دارویی هدف گذاری شده است.

وی با بیان اینکه در راستای اشتغالزایی و انتقال دانش فنی به مزرعه یکی از شاخص‌ترین امور اجرائی طرح جهش تولید در دیمزارهای امسال، استفاده از کارشناسان عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در کنار کارشناسان پهنه جهادکشاورزی است، گفت: این کارشناسان همگی دوشادوش دیم‌کاران قرار خواهند گرفت و نسبت به انتقال دانش فنی به دیمکاران اهتمام خواهند داشت.

مدیر زراعت استان و مجری طرح مذکور برنامه اجرای کشت عمود بر شیب را ۴۰ هزار هکتار، حفظ بقایای گیاهی کاه و کلش 30 درصدی در مزرعه را ۴۰ هکتار، کشت مستقیم بدون شخم را ۷۹ هزار هکتار و تبدیل آیش زرد به سبز را ۶۳ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: در راستای افزایش کارائی دیمزارها و اجرای تناوب و حفظ و بهبود حاصل‌خیزی خاک و جلوگیری از فرسایش آبی و بادی خاک و کاهش خطر از بین رفتن محصول این برنامه ها اجرا می‌شود.

وی پرداخت 50 هزارتومان از حق بیمه کشاورزان توسط ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) در این طرح و همچنین ارائه تسهیلات ارزان قیمت قرض الحسنه 4% برای خرید ادوات کشاورزی از قبیل دستگاه‌های کارنده کشت مستقیم، برداشت حبوبات، ادوات برداشت علوفه و غیره همچنین توزیع و تحویل رایگان کود بذرمال و کودهای ریزمغذی را از دیگر اقدامات حمایتی در این طرح عنوان کرد و گفت: با حمایت مالی ستاد اجرائی فرمان امام و با تلاش همکاران زحمتکش جهادکشاورزی در اقصی نقاط استان انجام می‌شود.

ناصر‌وفایی افزود: کشاورزان دیمکار استان می توانند جهت اخذ اطلاعات بیشتر و استفاده از مزایای این طرح به نزدیکترین مراکز خدمات کشاورزی محل خود مراجعه کنند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر