logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۸۱۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر دفتر حفاظت آب منطقه‌ای زنجان خبر داد؛

انسداد ۱۰۴ حلقه چاه غیرمجاز در زنجان در شش ماهه نخست سال جاری

انسداد-۱۰۴-حلقه-چاه-غیرمجاز-در-زنجان-در-شش-ماهه-نخست-سال-جاری
مدیر دفتر حفاظت آب منطقه‌ای زنجان گفت: تا پایان شهریور ماه امسال؛ ۱۰۴ حلقه چاه با صرفه‌جویی ۲.۳۸ میلیون متر مکعب آب، مسدود شده است.

به گزارش موج رسا; محمود سرمستی در بخش خبری شبکه اشراق زنجان با بیان اینکه پنج دشت، زنجان، ابهر، زرین‌آباد، قیدار و سجاس جز دشت‌های ممنوعه استان هستند، اظهار داشت: وقتی افت سطح آب‌زیرزمینی به حدی می‌رسد که تغییرات آب زیرزمینی به صورت پله‌ای خود را نشان می‌دهد دشت وارد فاز ممنوعه شده است. در این حالت دشت به وضعیتی می‌رسد که اگر برداشت بیش از این انجام گیرد کیفیت و کمیت آب بهم خواهد خورد.

وی تاکید کرد: بعد از اینکه دشت ممنوعه می‌شود برای آبیاری کشاورزی تحت هیچ شرایطی پروانه بهره‌برداری صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حالت کلی در سطح استان ۴ هزارو ۵۰۰ حلقه چاه انسداد شده است، گفت: به همین تعداد نیز کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها نصب شده است.

مدیر دفتر حفاظت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه در دشت ابهر و خرمدره اصلاح و تعدیل به اتمام رسیده است، گفت: این امر در دشت زنجان نیز از دو سال قبل آغاز شده است و مطابق با برنامه‌ریزی در حال پیشروی است با این حال امسال در ۱۸۴ مورد بحث اصلاح و تعدیل انجام گرفته و برای ۸۹ حلقه چاه نیز با صرفه‌جویی ۱.۶۵ میلیون متر مکعب آب؛ کنتور هوشمند نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث اصلاح و تعدیل نیز ۳.۴ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی انجام گرفته است، عنوان کرد: از طریق پر کردن چاه‌های غیر مجاز تا پایان شهریور ماه امسال که ۱۰۴ حلقه بود ۲.۳۸ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در آب انجام گرفته است.

سرمستی در خصوص اعتبارات طرح تعادل بخشی بیان کرد: متاسفانه اعتبارات این بخش ضعیف است و بیشتر منابع داخلی است اما طبق دستورات وزارت نیرو، اعتبارات طرح تعادل بخشی در حال پیگیری است.

وی خاطر نشان کرد: در سال‌های بعد شاهد افزایش اقدامات خواهیم بود تا دشت‌ها به وضعیت‌های بدتری دچار نشده و مانع از افت سطح آب زیر زمینی خواهیم شد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر