logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۲
[ شناسه خبر : ۲۷۸۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا:

اروپا مجبور به عقب‌نشینی در برابر تهدید قطع صادرات انرژی روسیه شد/ احتمال افزایش قیمت انرژی در فصل سرما در اروپا

اروپا-مجبور-به-عقب‌نشینی-در-برابر-تهدید-قطع-صادرات-انرژی-روسیه-شد-احتمال-افزایش-قیمت-انرژی-در-فصل-سرما-در-اروپا
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تهدید روسیه برای قطع صادرات گاز به اروپا، گفت: اروپا مجبور به عقب‌نشینی در برابر تهدید قطع صادرات انرژی روسیه شد.

مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بيان اينکه بحران انرژی که در دنیا به وجود آمده است به جنگ بین کشور روسیه و اوکراین برمی‌گردد، اظهار کرد: اجماعی که کشورهای عضو ناتو علیه کشور روسیه کردند خواستند با تحت‌فشار قرار دادن روسیه و اعمال تحریم‌ها از برتری روسیه مانع شوند.

وی با بیان اینکه روسیه با توجه به توانمندی‌هایی که داشت حداکثر بهره را برد، ابراز کرد: مهم‌ترین توانمندی‌های روسیه تسلط بر منابع انرژی و وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه بود که روسیه از این امر بیشترین بهره‌برداری را کرد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه روسیه متقابلاً کشورهای اروپایی را تهدید به تحریم انرژی کرد که به‌تبع آن مدتی بعد روسیه میزان صادرات گاز به اروپا را در ابتدا تا ۴۰ درصد و مدتی بعد به ۲۰ درصد کاهش داد، تصریح کرد: روسیه در مقطعی حتی صادرات انرژی را به صفر رساند.

وی با بیان اینکه قطع صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی موجب شده است که طی ماه‌های گذشته قیمت گاز تا ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کند، عنوان کرد: افزایش قیمت‌ انرژی فشار مضاعفی را به مردم کشورهای اروپایی وارد کرده است و زندگی را برای مردم اروپا سخت کرده است.

مرادی با بیان اینکه ممکن است قیمت انرژی در اروپا در فصل سرما نیز افزایش داشته باشد، ادامه داد: روسیه تهدید کرده است که از این ابزاری که در دست دارد بیشتر علیه کشورهای اروپایی استفاده خواهد کرد.

وی بیان کرد: درصورتی‌که بحران انرژی در اروپا حل نشود و روسیه صادرات انرژی را متوقف کند و کشورهای اروپایی را تحریم کند قیمت انرژی در دنیا به‌شدت افزایش پیدا می‌کند که این افزایش قيمت خارج از توان اقتصاد کشورهای غربی خواهد بود.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکا طرحی را برای پیشگیری از این بحران ارائه کرد که  سقف قیمتی برای نفت و گاز روسیه قائل شوند تا اگر کشوری فراتر از این قیمت بخواهد با روسیه برای تهیه نفت و گاز با روسیه قرارداد ببندند، آن کشور مشمول تحریم شود، ادامه داد: آمریکا با این طرح به دنبال آن بود که کشورها نفت و گاز روسیه را نخرند تا روسیه مجبور به فروش نفت و گاز به کمتر از آن قیمت مجبور شود؛ که روسیه هم متقابلاً تهدید کرد که اگر این کار از طرف کشورهای غربی انجام شود صادرات گاز از طرف روسیه به صفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی از این طرح عقب‌نشینی کرده است و روسیه نشان داده است که در اجرای طرح تحریم انرژی اروپا جدی است؛ ابراز کرد: اگر روسیه بخواهد صادرات گاز را به صفر برساند بحرانی به وجود می‌آیند که اروپا قادر به کنترل آن نخواهد بود.

مرادی افزود: این نشان‌دهنده آن است که غربی‌ها خطر را بیخ گوش خود احساس می‌کنند و می‌دانند که بحران انرژی در فصل سرما جدی است.

وی با بیان اینکه تاریخ نشان داده است که هر کشوری که با روسیه وارد جنگ شده است و جنگ به فصل سرما کشیده است پیروز میدان روسیه بوده است، افزود: این دفعه نیز مستثنا از این قضیه نیست و روسیه هم به دنبال این است که جنگ را به لحاظ زمانی به فصل سرما بکشاند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ایران بیشترین ذخایر نفت و گازی دنیا را دارد، ابراز کرد: ایران یک منبع انرژی بی‌نظیری است برای تمامی دنیا به‌خصوص کشورهای اروپایی است و ایران در کنایه و به‌صورت شفاف اعلام کرده است که می‌تواند در تأمین بخشی از نیازمندی‌های کشورهای اروپایی به انرژی را درصورتی‌که کشورهای غربی و اروپایی پایبند به تعهدات خود باشند و اقدام واقعی برای لغو تحریم‌ها داشته باشند تأمین کند.

وی با بیان اینکه انرژی یک اهرم فشارقوی در دست ایران است که در مذاکرات نیز می‌تواند از این اهرم فشار استفاده کند، تصریح کرد: اگرچه کشورهای غربی به دنبال این هستند که نشان دهند ایران نمی‌تواند از این اهرم فشار استفاده کند و آن‌ها نیازی به انرژی ایران ندارند به همین دلیل است که ایران با حفظ خطوط قرمز تعریف‌شده و با دیپلماسی فعال این مذاکرات را ادامه می‌دهد.

وی بیان کرد: اگر این روند ادامه داشته باشند کشورهای غربی مجبور به تسلیم در برابر ایران هستند و امتیازات زیادی را به ایران خواهند داد.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر