logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۳
[ شناسه خبر : ۲۷۸۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان؛

پیگیر تامین آب پایدار برای باغات زیتون هستیم/ ۱۶ هزار هکتار از باغات زیتون طارم بارده‌اند

پیگیر-تامین-آب-پایدار-برای-باغات-زیتون-هستیم-۱۶-هزار-هکتار-از-باغات-زیتون-طارم-بارده‌اند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: اجرای آبیاری‌های تحت فشار برای پمپاژ‌های شخصی و عمومی، صدور پروانه آب مصرف معقول برای آب رودخانه‌های فصلی، استفاده از آب سد شهریار از جمله راهکار‌های مقابله با کم‌آبی در طارم است.

روح‌الله حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه استان زنجان رتبه اول تولید زیتون در کشور را دارد، اظهار داشت: ۲۱ هزار هکتار باغ زیتون در استان وجود دارد که عمده باغات در حدود ۱۶ هزار هکتار بارده است.

وی با بیان اینکه آبياري این سطح از باغات طبیعتا با آب قزل‌اوزن انجام می‌شود، گفت: مشکلی که الان وجود دارد کم‌آبی رودخانه قزل‌اوزن در فصل گرم است و این امر دلایل مختلفی دارد که یکی از آن برداشت آب بیش از حد مجاز در بالا دست رودخانه در استان‌های دیگر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در تابستان به دلیل خشکی کامل رودخانه قزل‌اوزون، آب از سد آیدوغموش خریداری می‌شود، افزود: برای پایداری تامین آب، سد شهریار که در بالا دست زنجان قرار دارد، بیشتر مد نظر ما قرار دارد.

وی تصریح کرد: با این وجود اجرای آبیاری‌های تحت فشار برای پمپاژ‌های شخصی و عمومی، صدور پروانه آب مصرف معقول برای آب رودخانه‌های فصلی، استفاده از آب سد شهریار از جمله راهکار‌های مقابله با کم‌آبی در طارم است.

حسنی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها قریب به ۱۰۰ هزار تن زیتون از سطح باغات برداشت خواهد شد، اذعان کرد: اگر در هنگام برداشت زیتون دچار معضل کم‌آبی شود تاثیر منفی بر آن خواهد شد و در زمان فرآوری نیز زیتون دچار مشکلاتی خواهد شد.

وی بیان کرد: درختان زیتون در سیستم آبیاری قطره‌ای بین ۴ هزارو ۵۰۰ تا ۵ هزار متر مکعب نیاز آبی دارد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر