logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۷۷۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در گفت‌وگوی کارشناس مسائل سیاسی با موج رسا مطرح شد؛

تلاش اروپا برای احیای برجام به دلیل بحران انرژی/ مذاکرات باید در چهارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران باشد

تلاش-اروپا-برای-احیای-برجام-به-دلیل-بحران-انرژی-مذاکرات-باید-در-چهارچوب-منافع-جمهوری-اسلامی-ایران-باشد
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به پیگیری و تلاش اروپا برای احیای برجام، گفت: عمده تلاش اروپا برای احیای برجام به دلیل نیازمندی اروپا به انرژی است و نه دلسوزی اروپا به پابرجا ماندن یک قرارداد بین المللی.

سید مهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه یکی از مشکلات و پاشنه آشیل اروپا در طول سالیان گذشته در وهله اول امنیت و در وهله دوم انرژی بوده است، اظهار کرد: این یک واقعیت است که جنگ جهانی اول و دوم از دل اروپا شروع شد.

وی با بیان اینکه اروپا آبستن شکل گیری جنگ های بزرگ بوده است و همواره اروپا سایه جنگ را بر سر خود می‌بیند، ابراز کرد: عامل بروز این جنگ‌ها در وهله اول اروپایی ها و در وهله دوم قدرت های دیگری مانند آمریکا بوده است.
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم اروپا در حوزه امنیت به آمریکا پناه برده است و وابستگی اروپا در حوزه امنیت به ناتو این را نشان میدهد، تصریح کرد: اینکه مدیریت ناتو در دست آمریکاست نشان دهنده آن است که اروپا در حوزه امنیت ذیل آمریکا فعالیت می‌کند.
وی بیان کرد: پیگیری سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا در ناتو و سیاست ها توسعه طلبانه در شرق و مقابله با قدرت های شرقی مانند روسیه و چین و برخی قدرت‌ها در غرب آسیا نشان دهنده وابستگی جدی اروپا در حوزه امنیت به آمریکا است.
وابستگی شدید اروپا به انرژی
حسینی با بیان اینکه اروپا یک منطقه صنعتی است و به شدت به انرژی نیازمند است‌، افزود: علی‌رغم اینکه دو درصد نفت جهان در اروپاست اما بیش از ۱۰ درصد پالایشگاه های پیشرفته جهان در اروپا قرار گرفته است و بسیاری از محصولات نفتی در اروپا تولید می شود.
وی با اشاره به نیاز جدید اروپا به انرژی، خاطرنشان کرد: بحران انرژی که در اروپا بعد از جنگ اوکراین و روسیه شکل گرفت؛ اروپا را در حوزه انرژی دچار چالش جدی کرده است.
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد گاز اروپا توسط روسیه تامین می شود که در سال‌های گذشته این میزان به ۷۰ درصد نیز می‌رسید، ادامه داد: جنگ روسیه و اوکراین موجب بحرانی شدن نیاز اروپا به انرژی شده است.
وی با بیان اینکه اروپا در تلاش است که از کشورهای دیگر انرژی مورد نیاز خود را تامین کند، ابراز کرد: تامین انرژی از کشورهای دیگر برای اروپا سخت است.
تلاش اروپا برای احیای برجام به دلیل بحران انرژی
حسینی با اشاره به پیگیری و تلاش اروپا برای احیای برجام، عنوان کرد: عمده تلاش اروپا برای احیای برجام به دلیل نیازمندی اروپا به انرژی است و نه دلسوزی اروپا به پابرجا ماندن یک قرارداد بین المللی.
وی تاکید کرد: اروپا امروز به خاطر جنگ اوکراین و روسیه در حوزه امنیت و انرژی علاقه مند به نقش آفرینی است که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه نقش بسیار مهمی دارد.
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اروپا می خواهد در چارچوب برجام برخی از خواسته های خود را مطرح کند، تصریح کرد: ایران مایل است که نقش بین المللی منطقی خودش را حفظ کند و نشان دهد در هر جایی که نیاز است ایران مذاکره می کند و اگر منافعش به خطر بیفتد کنار می کشید و یا دست به مقابله می‌زند.
وی با بیان اینکه بحران انرژی در اروپا نقش بسیار موثری در پیگیری احیای برجام دارد، تصریح کرد: ایران باید دیپلماسی منطقی خود را در احیای برجام ادامه دهد.
استقبال اروپا از احیای برجام حاصل پشیمانی از گذشته نیست
حسینی با بیان اینکه اقبال اروپا به احیای برجام حاصل ندامت و پشیمانی اروپا از گذشته نیست، ادامه داد: ما باید در چهارچوب منافع جمهوری اسلامی به خصوص در حوزه تضمین طرف دیگر مذاکره برای عدم تکرار رفتاری که در مواجهه با برجام داشتند مذاکره کنیم.
وی با بیان اینکه دادن تضمین برای عدم رفتار مشابه آنچه با برجام کردند یک خط قرمز جدی است، خاطر نشان کرد: تیم مذاکره کننده ایران نیز باید به این توجه کند و از آن کوتاه نیاید.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر