logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۸
[ شناسه خبر : ۲۷۷۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

صادرکنندگان تا پایان شهریور ماه جاری فرصت رفع تعهدات ارزی را دارند/ کارت بازرگانی صادرات کنندگان زنجان باطل نشده است

صادرکنندگان-تا-پایان-شهریور-ماه-جاری-فرصت-رفع-تعهدات-ارزی-را-دارند-کارت-بازرگانی-صادرات-کنندگان-زنجان-باطل-نشده-است-
رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان گفت: صادرکنندگان تا سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ماه امسال فرصت دارند نسبت به رفع تعهدات ارزی خود اقدام کنند بنابراین پایان شهریور آخرین فرصت خواهد بود.

مهدی رنگرونا در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان اظهار داشت: از اواخر فروردین ماه سال ۹۷ صادر کنندگان مکلف به عودت ارز‌های صادراتی خود بر اساس اظهار‌نامه‌های صادراتی تنظیم شده در گمرک شدند. در طول سنوات گذشته روش‌های مختلفی اعلام شد و در نهایت مقرر شد تا در سال ۱۴۰۱ صادر کننده ارز برای واردات خود استفاده کند، یا به سایر وارد کنندگان واگذار کند، یا در سامانه نیما عرضه کند و یا اینکه به صورت اسکناس در صرافی‌های مجاز و بانک‌ها نسبت به مستهلک کردن تعهدات ارزی خود با توجه به روش‌های مذکور اقدام کند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ به بعد روش‌های مختلفی اعلام و اوایل سازوکار مشخصی تعیین نشد، افزود: سردرگمی خصوصا در سال ۹۷ و ۹۸ ایجاد شد و روش‌های اعلامی مورد قبول و عملیاتی نبود بنابراین صادر کنندگان نتوانستند به نحو احسن این تعهدات را انجام دهند و به نوعی متعهد ارزی شناخته شدند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه دولت بحث کمیته امداد ارزی را راه‌اندازی کرد تا صادرکنندگانی که دارای مشکلاتی هستند مورد چاره‌اندیشی قرار گیرند، گفت: عملا شاهد هستیم در سال جاری صادر کننده تکلیف خود را می‌داند و روش‌ها کاملا روش‌های استانداری است و یکی از چهار روش مذکور را انتخاب کرده و ارز خود را مستهلک می‌کند.

وی با اشاره به این که افرادی که نتوانستند ارز صادراتی خود را مستهلک کنند دولت شیوه جدیدی در نظر گرفت، که باید در نهایت روشی انتخاب می‌شد که صادر کننده تعهدات ارزی خود را انجام دهد، ادامه داد: هر صادرکننده‌ای که متعهد ارزی محسوب می‌شود و بعد از ۴ ماه نتواند تعهدات ارزی خود را از تاریخ صادرات انجام دهد علاوه بر اینکه متعهد ارزی است از تسهیلات پیش‌بینی‌ شده در قانون مانند تسهیلات مربوط به معافیت مالیاتی، مسائل مربوط به ارزش افزوده مالیاتی، بحث ضمانت‌نامه‌های بانکی و مسائل این چنین محروم می‌شود، اما چنین محرومیت‌هایی آسیب زننده به صادرکنندگان خواهد بود.

رنگرونا با بیان اینکه قسمت عمده‌ای از صادرکنندگان ما متعهدین ارزی از محل ورود موقت هستند که متاسفانه بعد سه سال که از بحث تعهدات ارزی سپری شده است همچنان دستورالعمل مشخصی برای رفع تعهدات ارزی از محل صادرات ورود موقت را ندارند، یادآور شد: بنابرای صادرکنندگان از سنوات گذشته تا الان هم متعهد ارزی هستند هم دچار مشکلات و مسائل دیگر ناشی از مسائل بانکی، صدور ضمانت‌نامه‌ها، مسائل مربوط به معافیت مالیاتی هستند و هر بار فرصت جدیدی برای حل مشکل گرفته‌اند. با این وجود امیدوار هستیم تا مسئله حل شده و تکلیف این گونه صادر کنندگان مشخص شود.

وی بیان کرد: قسمت عمده‌ای از صادرکنندگان استان از محل صادرات ورود موقت هستند که به دلیل عدم وجود دستورالعمل لازم برای نحوه عودت ارز صادراتی و رفع تعهدات ارزی متاسفانه دچار مشکل شده‌اند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه قسمتی از صادر کنندگان استان نیز صادرات کنندگان عام بودند تصریح کرد: این صادرکنندگان مسائل و مشکلاتی داشتند که رایزنی‌های انجام شده دستورالعمل‌ها ایجاد شده تا رفع تعهدات ارزی انجام گیرند. با این حال خوشبختانه به جز صادرکنندگان ورود موقت مشکل خاصی در این زمینه نیست.

وی گفت: چیزی که در حال حاضر اتفاق افتاده و آخرین بخشنامه‌ای که ارائه شده این است؛ صادرکنندگان تا سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ماه امسال فرصت دارند نسبت به رفع تعهدات ارزی خود اقدام کنند بنابراین پایان شهریور آخرین فرصت خواهد بود.

رنگرونا با اشاره به اینکه به نظر ما این صادر کنندگان متعهد ارزی نیستند چراکه در بحث ورود موقت صرفا یک تهاتر کالایی رخ داده است و ارزی جا‌به جا نشده و صرفا یک تهاتر کالایی بوده است تاکید کرد: این‌ها به اشتباه به عنوان متعهدین ارزی شناخته شده‌اند چراکه مجبورند یک اظهارنامه صادراتی تنظیم کنند و همین تنظیم سبب شده تا این‌ها به عنوان متعهدین صادراتی شناخته شوند.

وی خاطر نشان کرد: استان زنجان جزو استان‌هایی است که اکثر صادرکنندگان تعهدات صادراتی خود را انجام داده‌اند و مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد، اما در برخی استان‌ها یکی از تنبیهاتی که در نظر گرفته شده بود، بحث تعلیق و ابطال کارت بازرگانی صادر کنندگان بود که خوشبختانه در استان زنجان چنین مواردی وجود نداشت و همه صادرکنندگان متعهد به انجام وظایف خود بودند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر