logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۳
[ شناسه خبر : ۲۷۷۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی:

گران برای مصرف‌کننده؛ زیان برای تولید‌کننده/ ۷ هزار راس دام سبک زنجان در انتظار تصمیم‌ نهایی برای صادرات است

گران-برای-مصرف‌کننده؛-زیان-برای-تولید‌کننده-۷-هزار-راس-دام-سبک-زنجان-در-انتظار-تصمیم‌-نهایی-برای-صادرات-است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: استان زنجان در بخش دام سبک بیش از ۷ هزار راس دام مازاد دارد اما فعلا صادرات این تعداد دام از استان قطعی نشده است.

محمد‌علی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار  موج رسا; با اشاره به اینکه صادرات دام آزاد از روز گذشته در کشور ابلاغ شده است، اظهار داشت: استان زنجان در بخش دام سبک بیش از ۷ هزار راس دام مازاد دارد اما فعلا صادرات این تعداد دام از استان قطعی نشده است چراکه برای کشتار دام و صادرات دام مازاد از طریق شرکت پشتیبانی برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: استان زنجان از جمله استان‌هایی که موفقیت‌های خوبی در ارتباط با پرورش دام سبک بدست آورده و نمونه بارز آن پرورش گوسفند چند قلوزا است که در این مسیر حتی استان‌های دیگر را نیز کمک می کند تا ژن چند قلوزایی در دام سبک استان‌های مختلف کشور نهادینه شود و عملکرد تولید بالاتر رود.  

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان زنجان در تامین گوشت دام سبک هیچ مشکلی ندارد افزود: سالانه ۱۵ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود که به طور کامل نیاز استان به گوشت قرمز را مرتفع می‌کند اما در تولید گوشت دام سنگین کمبود وجود دارد.  

وی با اشاره به اینکه با وجود دام مازاد در کشور برنامه‌بری بر روی آن انجام شده اما صادرات دام زنده سبب افزایش قیمت برای مصرف کننده خواهد بود، گفت: اما تولید کننده همچنان در حال ضرر و زیان است و هنوز به نقطه سر به سر هزینه تولید و فروش نرسیده است و در حال حاضر قیمت برای مصرف کننده مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دام به قیمت خیلی پایین‌تر از قیمت تمام شده به دلالان و واسطه‌ها فروخته شود، عنوان کرد: همین باعث شده تا قیمت گوشت پایین باشد و نتواند با همان روند افزایش قیمتی که برای نهاده رخ داد افزایش قیمت را تجربه کند.

صادقی با بیان اینکه نهاده در حال تامین است اما بخش کنسانتره افزایش قیمت دارد، اظهار کرد: این افزایش قیمت هزینه تولید را برای تولید بالاتر برده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ در سطح استان جمعیت دامی یک میلیون و ۲۱۳ هزار راس دامی در یک هزارو ۹۳۰ هزار واحد دامی تولید شده بود گفت: در سطح استان زنجان سالانه ۲۴۹ هزار تن انواع محصولات دامی تولید می‌شود و این استان سهم دو درصدی در تولید این محصولات در کشور دارد.

وی با بیان اینکه چندین واحد گوساله و گوسفند پرواری در خدابنده در حال احداث است، تصریح کرد: با تکمیل این پروژه‌ها میزان تولید گوشت قرمز بالاتر از حد موجود در استان خواهد رفت./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر