logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۳
[ شناسه خبر : ۲۷۷۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زنجان:

صنایع‌دستی منسوخ شده شهر زنجان در حال احیا است

صنایع‌دستی-منسوخ-شده-شهر-زنجان-در-حال-احیا-است-
رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زنجان گفت: آن دسته از صنایع دستی این استان که در گذشته رونق و بازار قابل توجهی داشته‌اند و امروز در حال منسوخ شدن یا منسوخ شده هستند، بار دیگر احیا و راهی بازار می شوند.

مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه یکی از مجموعه‌هایی که در طول سال‌های گذشته رونق گرفت، انواع مس زنجان بود که تا دهه‌های قبل، رشته‌ای منسوخ شده محسوب می‌شد، اظهار داشت: این صنایع دستی با کمی تغییر و تولید ظروف جدید، راه خود برای ورود مجدد به بازار پیدا کرد.

وی افزود: یکی دیگر از انواع صنایع دستی زنجان که در گذشته رونق بسیاری داشت و به مرور بازار خود را از دست داد، انواع سبد بافی در مناطق مختلف زنجان است که اغلب برای برداشت میوه استفاده می‌شد.

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: متولیان صنایع دستی این استان در تلاش هستند تا تکنیک‌های تولیدی این نوع صنایع دستی را به ثبت برسانند تا در حافظه تاریخی این حوزه ماندگار شود.

وی با بیان اینکه همان تکنیک‌ها، تکنیک‌های قبل هستند و تغییری نکرده اند، تصریح کرد: باید برای ورود مجدد به بازار، کاربری صنایع دستی در حال منسوخ شدن یا منسوخ شده تغییر کند.

باقری با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی برای ثبت و احیای این صنایع دستی با همکاری اداره‌های شهرستانی شروع شده است عنوان کرد: ابتدا باید این تکنیک‌ها ثبت شوند، سپس طراحی مجدد و در نهایت با ورود سرمایه گذاران رونق دوباره بگیرند.

وی با اشاره به اینکه زنجان دارای صنایع دستی برجسته‌ای همچون مسگری، ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، فرش و گلیم بافی است، تصریح کرد: تلاش برای ثبت نام زنجان به عنوان پایتخت صنایع دستی فلزی ایران و سپس جهان، آغاز شده است.

باقری همچنین در ادامه با بیان اینکه دو هنر منسوخ شده صنایع دستی در استان زنجان احیا می‌شود، یادآور شد: تنور سنتی بخشی از هنر سفالگری است که در نوع خود بی‌نظیر است و احیاء، گسترش، تجهیزات، ایجاد فضای آموزشی و حمایت از هنرمندان و هنرهای دستی می تواند کمک شایانی برای زنده نگه داشتن این هنر در روستای لار و ماری این استان باشد که در این زمینه میراث فرهنگی زنجان هم به کمک فعالان این هنر-صنعت می‌آید.

وی با اشاره به اینکه تنورسازی و سفالگری زنان روستای ماری زنجان همچون دارایی ارزشمند نسل به نسل منتقل شده است گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان؛ هنرمندان تنورسازی ایجرود را درساخت کارگاه یاری می کند و به متقاضیان تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: ارائه تسهیلات یکی از برنامه‌هایی است که در معاونت صنایع‌دستی در قالب کمک به‌منظور توسعه کسب‌وکارها، فرصت سازی، ایجاد انعطاف بیشتر در محیط‌های بازرگانی، تجاری و تسهیلگری برای فعالان و کمک به ذی‌نفعان در نظر گرفته می‌شود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر