logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۷۶۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

رکود در اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار به دلیل افزایش قیمت/ پرداخت ۸۵ درصد هزینه توسط دولت

رکود-در-اجرای-سیستم‌های-آبیاری-تحت-فشار-به-دلیل-افزایش-قیمت-پرداخت-۸۵-درصد-هزینه-توسط-دولت
مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طبق مصوبه مجلس، باید در ایجاد شبکه آبیاری تحت فشار ۸۵ درصد هزینه بلاعوض توسط دولت پرداخت شود.

حسین طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس، باید در ایجاد شبکه آبیاری تحت فشار ۸۵ درصد هزینه بلاعوض توسط دولت پرداخت شود، اما وضعیت بازار در دست بخش کشاورزی نیست و افزایش قیمت‌های ناگهانی رخ داده است.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت بازار وزارتخانه سقفی را برای کمک‌های بلاعوضی که در اختیار بهره‌برداران آبیاری تحت فشار قرار خواهد داد؛ تعیین کرده است، افزود: برای مهار بازار و کنترل قیمت‌ها این سقف برای پرداخت تسهیلات تعیین شده است.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه رویکرو دولت بر گسترش سیستم آبیاری قطره‌ای است، گفت: عملا میزان راندمان آبیاری قطره‌ای از حدود ۳۰ درصد آبیاری سطحی به ۹۰ درصد می‌رساند.

وی با بیان اینکه میزان تلفات آب در آبیاری سطحی ۶۰ تا ۷۰ درصد است، خاطر‌نشان کرد: بهترین سیستمی که بتواند تلفات را به حداقل برساند سیستم قطره‌ای است بنابراین سال گذشته با توجه به وضعیت قیمتی موجود در هر هکتار دولت ۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌کرد و شاید سال گذشته با همین ۴۰ میلیون تومان ۸۵ درصد سهم دولت تامین می‌شد و با آورده ۱۵ درصدی طرح تکمیل می‌شد.

طاهری اذعان کرد: متاسفانه از مهر‌ماه تا به امروز شاهد افزایش و جهش این قیمت‌ها بوده‌ایم، در حال حاضر ۸۵ درصدی که سیاست‌گذار تعیین کرده تنها ۵۰ درصد را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه مواد پتروشیمی که پایه اجرای سیستم‌های تحت فشار است دارای قیمت‌های بالا است، افزود: انتقاد کشاورزان نیز به حق است اما سازمان نیز طبق سیاست‌ها در حال پیاده‌سازی طرح‌ها است.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه ۱۲۴ هزار هکتار از اراضی در استان زنجان قابلیت اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار دارد، گفت: بیش از ۵۰ درصد از اراضی به این سیستم مجهز شده است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر