logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۷۶۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

عدم غفلت از فرصت گردشگری روستایی در چرخه اصلاح اقتصادی/ باید از گردشگری روستایی به عنوان یک صنعت درآمد‌زا بهره گرفت

عدم-غفلت-از-فرصت-گردشگری-روستایی-در-چرخه-اصلاح-اقتصادی-باید-از-گردشگری-روستایی-به-عنوان-یک-صنعت-درآمد‌زا-بهره-گرفت-
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با بیان اینکه اشتغال مهم‌ترین موضوعی است که در روستاهای هدف گردشگری دنبال می‌شود گفت: رونق حوزه گردشگری، اشتغالزایی و ارزش‌افزوده مالی از جمله مزیت‌هایی است که گردشگری روستایی به همراه دارد و نباید از این فرصت در چرخه اصلاح اقتصادی غافل بود.

مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه روستاهای هدف گردشگری در توسعه اقتصاد بومی تاثیر مثبتی دارند، اظهار داشت: گردشگری به‌عنوان یک صنعت سالم و پاک نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور دارد که روستاها نیز در این زمینه از ظرفیت‌های زیادی برخوردارند.

وی افزود: جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی می‌توانند در توسعه اقتصادی منطقه نقش مهمی ایفا کنند در این خصوص روستاهای هدف گردشگری نیز بستری برای درآمدزایی اهالی روستا خواهد بود بنابراین محور قرار دادن روستاها در سفر گردشگران، اهدافی از جمله جذب گردشگر و آشنایی مردم با آداب و رسوم منطقه را دنبال می‌کند که می‌تواند در ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت جوانان تأثیرگذار باشد.

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه پذیرش گردشگر یکی از اقدامات لازم برای توسعه این صنعت در روستاها است، گفت: روستاییان باید بپذیرند که ورود گردشگر موجب درآمد افزایی و رونق هرچه بیشتر روستاها می‌شود. با این حال عمران، آبادانی، هموار کردن راه‌های دسترسی، بهسازی معابر، ارتقای کمی و کیفی امکانات موجود در روستا و ایجاد سرویس‌های بهداشتی مناسب از جمله زیرساخت‌های توسعه گردشگری روستایی است.

‌وی با تاکید بر اینکه همچنین ارتقای فرهنگ گردشگری مسافران نیز برای توسعه همه جانبه این صنعت در روستاها ضروری است، تصریح کرد: نباید محیط زیست تخریب و مزارع و باغ‌ها دچار آسیب شود و یا با رها کردن زباله‌های تجزیه‌ناپذیر و آلوده کردن رودخانه‌ها، محیط طبیعی روستا را نابود کرد.

باقری اذعان کرد: جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی از جمله شاخصه‌هایی است که در معرفی و انتخاب روستاها به‌عنوان روستاهای هدف گردشگری دخیل است.

وی با بیان اینکه اشتغال مهم‌ترین موضوعی است که در روستاهای هدف گردشگری مد نظر قرار دارد و در این زمینه اعتباراتی برای توسعه زیرساخت‌های روستاهای هدف گردشگری تخصیص‌یافته است، خاطر‌نشان کرد: رونق حوزه گردشگری، اشتغالزایی و ارزش‌افزوده مالی از جمله مزیت‌هایی است که گردشگری روستایی به همراه دارد و نباید از این فرصت در چرخه اصلاح اقتصادی غافل بود.

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با بیان اینکه گردشگری علاوه بر در آمدزایی و اشتغال وسیعی که ایجاد می‌کند، از لحاظ معماری و بافت زندگی مردم در برخی از روستاها، برای مردم سایر استان‌ها جذابیت دارد، ادامه داد: باید از این فرصت به‌ عنوان یک صنعت درآمدزا بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه روستای ماری، وننق، کلکش، شیلاندر با پیشینه تاریخی از روستاهای زیبای شهرستان زنجان هستند که برای جذب گردشگر از جاذبه‌های طبیعی مناسبی برخوردار هستند گفت: روستای لار با ساختار خانه‌های پلکانی، استفاده از انرژی‌های پاک ‌پایدار، مجارت آبشار، پتانسیل‌ها و جاذبه‌های طبیعی از جمله روستا‌های هدف گردشگردی است. همچنین روستای حاج‌سیران یکی از روستاهای هدف گردشگری مذهبی و طبیعت‌گردی با جاذبه‌های طبیعی است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر