logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۷۶۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان

ارمغانخانه زنجان، مرکز تعزیه شمالغرب کشور/ تکیه ارمغانخانه سالیانه پذیرای جمعیت کثیری از عاشقان اباعبدالله است

ارمغانخانه-زنجان،-مرکز-تعزیه-شمالغرب-کشور-تکیه-ارمغانخانه-سالیانه-پذیرای-جمعیت-کثیری-از-عاشقان-اباعبدالله-است
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: تکیه ارمغانخانه سالیانه پذیرای بیش از 100 هزار عاشق اباعبدالله است که به تماشای نمایش زنده تعزیه قدم در شهر ارمغانخانه می‌گذارند.

مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: مراسم تعزیه خوانی که ارمغانخانه وجود دارد، حدود 4 قرن قدمت دارد و همه ساله در ایام محرم باحضور جمعیت عظیمی از عاشقان سرور و سالار شهیدان که از نقاط مختلف کشور به این شهر سفر می‌کنند پذیرای زائران امام حسین(ع) است.

وی با بیان اینکه تعزیه خوانی هر روز با محوریت یکی از رخدادهای واقعه عاشورا در بزرگترین شبیه خوانی شمالغرب کشور برگزارمی شود، گفت: سوگواری سرور و سالار شهیدان کربلا "حضرت اباعبدالله الحسین (ع )" و "شهدای گلگون کفن دشت کربلا" به ویژه علمدار سپاه اسلام "حضرت اباالفضل العباس باب الحوائج (ع)" امری مقدس و نهادینه شده در فرهنگ عمومی مردم ولایت مدار شهر ارمغانخانه است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان افزود: مردم متدین و حسین دوست این شهر، به تأسی از فرهنگ عاشورایی و تبعیت محض از مکتب ظلم ستیز و عدالت گستر تشییع، لبیک گویی به ندای ملکوتی (هل من ناصرا ینصرنی) امام شهیدان را واجب شرعی و احیا گر فریضه امر به معروف ونهی از منکر دانسته و خدمتگزاری به عزاداران حسینی را مایه مباهات و سعادت دنیوی و اخروی می دانند.

وی با بیان اینکه تکیه حسینی اعظم شهر ارمغانخانه یکی از بزرگ ترین، باشکوه ترین، و بی‌نظیر ترین تکیه‌های مذهبی میهن اسلامی و قطب تجمع و عزاداری وصف ناپذیر محبان اهل بیت علیهم السلام می‌باشد، تصریح کرد: اجرای سنتی مراسم تعزیه و شبیه خوانی در مکان مقدس " تکیه حسینی اعظم " شهر ارمغانخانه از دیر باز مرسوم و دارای قدمت 400 ساله است، برهمین اساس نیز در سال 1389به عنوان میراث معنوی کشور ثبت ملی شده است.

باقری با بیان اینکه هنر تعزیه در شهر ارمغانخانه با قدمتی که دارد سال‌هاست توانسته در طول سال نظر مخاطبان فراوانی از اقصی نقاط ایران اسلامی را به خود جلب کند،گفت: همه ساله مراسم ویژه و سنتی تعزیه در ایام محرم و صفر با شکوه خاصی در تکیه حسینیه اعظم ارمغانخانه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور عزاداران حسینی از سراسر کشور برای تماشای تعزیه سنتی ارمغانخانه نمایش تعزیه در تکیه ارمغانخانه در روز عاشورا، عنوان کرد: اقدامات و تدارکات لازم برای پذیرایی و استقبال از مهمانان و علاقه‌ مندان به تماشای تعزیه‌خوانی ارمغانخانه از سوی مردم و اهالی این منطقه انجام می‌شود./ب

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر