logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۷۵۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان زنجان:

۵۰ درصد آب شرب شهر زنجان از طریق سد تهم تامین می‌شود/ جیره‌بندی آب مطرح نیست

۵۰-درصد-آب-شرب-شهر-زنجان-از-طریق-سد-تهم-تامین-می‌شود-جیره‌بندی-آب-مطرح-نیست
مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه ۵۰ درصد آب شرب شهر زنجان از طریق سد تهم تامین می‌شود گفت: اگر این سد کاملا خشک شود مجبور به استفاده از راهکار‌های دیگر همچون استفاده از آب‌های زیر سطحی هستیم.

به گزارش موج رسا; مصطفی اکرمی در روند بازدید خبرنگاران استان، از تصفیه خانه آب زنجان اظهار داشت: ۵۰ درصد آب شرب شهر زنجان از طریق سد تهم تامین می‌شود و اگر این سد کاملا خشک شود مجبور به استفاده از راهکار‌های دیگر همچون استفاده از آب‌های زیر سطحی هستیم.

وی با بیان اینکه در سال ۸۱، ۱۸ حلقه چاه در منطقه شرق زنجان با دبی خروجی یک هزارو ۱۰۰ لیتر داشتند، افزود: این دبی خروجی هم‌اکنون به ۳۰۰ لیتر رسیده است، منابع دائما در حال کم شدن است و چاره‌ای جز وارد کرذن فشار به منابعی که داری آب هستند نیست.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته در همین موقع سد تهم ۴۸ درصد آب داشت اما طبق آمار موجود آب این سد در حال حاضر به ۲۶ درصد رسیده است، گفت: مردم باید بیش از پیش مراقب منابع آبی باشند چراکه وضعیت طوری نیست که بتوان از محلی دیگر آب تامین کرد.

وی با اشاره به اینکه باید با مدیریت مصرف بتوان آب موجود را حفظ کرد، ابراز داشت: خوشبختانه مقایسه آمار امسال با سال گذشته نشان می‌دهد که اندکی میزان مصرف آب پایین آمده است و طبق آمار کوتاه مدت موجود ۵ درصد مصرف کاهش یافته و جای امیدواری دارد.

وی با بیان اینکه اصول تصفیه آب بر مبنای ته نشینی و فیلتراسیون است، ادامه داد: برای حذف ذرات از آب موادی به آب اضافه می‌شود تا بهم دیگر چسبیده و تشکیل ذرات بزرگتری دهند و در نهایت توسط فیلتر جذب و از آب حذف می‌شوند.

اکرمی با اشاره به اینکه بعد از اینکه اب از سد تهم خارج شد در حدود ۲ کیلومتر رو باز مسیر طی کرده و سپس ۱۳ کیلومتر دیگر وارد کانال آب می‌شود و در نهایت به تصفیه خانه می رسد گفت: فاصله انتقال آب از سد تهم تا تصفیه خانه ۱۵ کیلومتر است.

وی با تاکید بر اینکه آب شرب زنجان به مراتب با کیفیت‌تر از آب معدنی‌های موجود در بطری است که به فروش می‌رسد، گفت: میزان خروجی آب از تصفیه خانه زنجان بسته به نیاز متغییر است با این وجود در این روز‌ها روزانه ۸۰۰ لیتر در ثانیه آب وارد مدار آبرسانی شرب زنجان می‌شود. با این شرایط آب شرب ۲۴۰ هزار نفر از همین میزان آب تامین می‌شود.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه قیمت تمام شده آب در زنجان مترمکعبی۳ هزار تومان است اظهار کرد: ولی برای مشترکین مصرفی مترمکعب هزار تومان آب‌ بها تعلق می‌گیرد.

اکرمی با اشاره به اینکه بحث جیره بندی و سهمیه بندی در برنامه وزارت نیرو وجود ندارد گفت: از مردم درخواست می‌کنیم تا میزان مصرف را کاهش دهند، چرا که منابع آب کشور در بحران است.

وی  در ادامه با اشاره به اینکه تصفیه خانه آب و آزمایشگاه آب استان زنجان همه ساله جز بهترین رده های بالای کشور بوده است افزود: کیفیت آب خط قرمز ماست و قول می‌دهم اگر روزی کیفیت آب دچار تغییراتی شد به سرعت به مردم اطلاع رسانی لازم را انجام می‌دهیم و اولویت ما سلامتی و آرامش مردم است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر