logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۲
[ شناسه خبر : ۲۷۵۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 18 دقیقه ]
گزارشی از نقش ایران در اقتصاد منطقه؛

ایران در سلسه مراتب قدرت اقتصادی جهان قرار دارد/ اقتصاد معطل مذاکرات و احیای برجام نیست

ایران-در-سلسه-مراتب-قدرت-اقتصادی-جهان-قرار-دارد-اقتصاد-معطل-مذاکرات-و-احیای-برجام-نیست
ایران در مسیر دست‌یابی به نقش محوری در راس معادلات و نظم جدید جهان قرار دارد و آمریکایی‌ها کاملاً در گوشه رینگ منزوی و دچار عقب‌نشینی شده‌اند.

به گزارش موج رسا; یکی از دلایل فعالیت‌های گسترده‌ای که در ماه‌های اخیر در زمینه سیاست خارجی کشور رخ داده، موقعیت ویژه‌ جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی است و آنچه که نمود کامل دارد این است که کشورهای دوست و دشمن برای برقراری ارتباط با ایران تمایل دارند.

با این وجود توانایی‌ کشور ایران در عرصه هسته‌ای، نظامی، منطقه‌ای سبب شده تا ارتباط با ایران برای کشورهای مختلف تبدیل به امری ضروری و سودمند شود.

در حال حاضر نه تنها دولت‌های منطقه، بلکه سایر کشورهای جهان، حتی دشمنان اگر تمایل هم نداشته باشند مجبور هستند با ایران وارد مذاکره شوند چراکه ایران در موقعیتی قرار گرفته است که اگر کشوری نخواهد با ایران وارد مرواده و مذاکره شود چیزی جز ضرر عایده‌ای نخواهد داشت.

بدعهدی‌های، تحریم‌ها در قبال ایران، دولت سیزدهم را به این نتیجه رسانده که در سیاست اعلانی و اعمالی خود عزمی جدی برای بهبود و توسعه روابط با کشور‌های همسایه و منطقه نشان دهد.

بنابراین در دولت سیزدهم، عزمی که وجو دارد این است که همکاری‌ها با کشورهای همسایه ترمیم یابد؛ که این همکاری و همراهی بستر را برای ایجاد امنیت در خاورمیانه ایجاد خواهد کرد.

با تمام این‌ها رئیس‌جمهور کشورمان در طول دوره ریاست جمهوری‌ پنج سفر خارجی به روسیه، قطر، تاجیکستان، ترکمنستان و عمان داشته‌است. و در همین راستا روسای کشور‌های مختلف نیز به ایران سفر کرده‌اند و نمود بارز آن سفر چند روز اخیر پوتین و اردوغان به تهران است.

با این وجود سفر رؤسای‌جمهور روسیه و ترکیه به ایران در کنار سایر استراتژی‌های دولت سیزدهم در زمینه سیاست خارجی، به بهره‌وری از این ظرفیت برای بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش توانایی‌های ایران در سایر زمینه‌ها منجر خواهد شد، هر چند که این کشور‌ها نیز به دنبال رسیدن به اهداف خود با همراهی ایران هستند.

در این زمینه اظهار نظر‌های متفاوتی وجود دارد و زمانی که به بطن آن‌ها مراجعه می‌شود نشان از قدرت نظامی و سیاسی ایران دارد و این امر را با قدرت بازگو می‌کند که تقریبا تمام کشور‌ها را وابسته به ایران کرده و به نحوی مجبور خواهند بود پیروی از کشورمان را نیز داشته باشند.

دولت سیزدهم از زمانی که مستقر شده است یک تعریف و یا باز تعریف جدیدی از ظرفیت‌های همسایگی به عمل آورده است

در این راستا عزیز غضنفری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه معمولاً در نظام های سیاسی که در دنیا وجود دارد رفت و آمد دولت‌ها در اصول سیاست خارجی کشورها تفاوت چندانی ایجاد نمی کند، و با تغییراتی که دولت ها ایجاد می‌شود عمدتاً تغییرات در حوزه تاکتیک ها و نحوه اجرای سیاست هایی است که از قبل مشخص شده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست اما این حقیقت وجود دارد که نوع نگاه و نگرش مجریان سیاست های خارجی به تحولات و بازیگران روابط بین الملل در تحقق اهداف سیاست خارجی نقش تعیین کننده ای است و ما نمی توانیم نوع نگاه و رویکردی که مجریان سیاست خارجی را در هر مقطعی انکار کنیم هر چند سیاست های اصولی از قبل مشخص شده است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم از زمانی که مستقر شده است یک تعریف و یا باز تعریف جدیدی از ظرفیت‌های همسایگی به عمل آورده است، ابراز کرد: واقعیت این است که ما در عرصه سیاست خارجی فشارهای سیاسی و بین المللی هدایت شده ای را توسط آمریکایی‌ها در طی این سال ها دریافت کرده ایم که لازم بود دولت سیزدهم در رویکرد خودش برای مقابله با آنها تمهیدات لازمی را بیاندیشد.

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه دولت سیزدهم در این خصوص سیاست همسایگی را به عنوان راهبردی بلند مدت وحتی راهکاری کوتاه مدت در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با فشارهای سیاسی و تکانه های حوزه سیاست خارجی پیش بینی کرده است، تصریح کرد: نکته که حائز اهمیت است این است که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد همسایگان پس از چین با ۱۵ همسایه به صورت زمینی و دریایی همسایه است یکی از کشورهای دارای بیشترین همسایه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ تنوع استراتژیک همسایگان، یک نمونه منحصر به فرد است چراکه طیفی از استراتژی های جهانی، مانند: عضویت در ناتو، عضویت در پیمان امنیت دسته جمعی، عضویت در همکاری های شانگهای، کشورهایی که هم‌پیمانان استراتژیک آمریکا هستند و... را در محیط پیرامونی خود دارد، عنوان کرد: به هر حال این ظرفیت همسایگی برای جمهوری اسلامی ایران قابلیت هایی را ایجاد کرده است.

غضنفری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید مشخص و معین کرد که با تمامی کشورهای همسایه جدا از اختلافات سیاسی با این کشورها برخلاف اختلافات سال‌های گذشته، می‌خواهد روابط خود را بهبود ببخشد، ادامه داد: تلاش برای بهبود روابط بین عربستان و امارات متحده عربی بعد از یک دوره ی تنش آلود در همین راستای سیاست خارجی است که جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است.

در سال های گذشته به دیپلماسی اقتصادی توجه نشده است

وی با بیان اینکه یکی از تلاش های جدی جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی که اهمیت بسیبار زیادی دارد، بحث دیپلماسی اقتصادی است، که متاسفانه آنچنان که باید، به آن توجه نشده است، افزود: اهمیت پیوند اقتصاد و سیاست خارجی یا به عبارتی دیپلماسی اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند اما متاسفانه در سال های گذشته توجه کمی به این موضوع شده است.

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه رابطه ایران و چین برای هر دو کشور بسیار اهمیت دارد، ابراز کرد: متاسفانه در سال ۹۷ که جمهوری اسلامی ایران تحت فشار حداکثری دشمنان قرار داشت، ایران دوره بسیار طولانی را در چین بدون سفیر پشت سر گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای نوین کارآمد و قدرتمند دولت ها برای کنترل در فضای بین المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی همین دیپلماسی اقتصادی است که ما در مواقعی به آن توجه نکردیم.

غضنفری با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی راهی است که، دسترسی کسب و کار های داخلی یا همان کسب و کار های ملی را به بازارهای خارجی تسهیل و همچین راه ورود سرمایه گذار خارجی را هموار می‌کند، ابراز کرد: اینها نتایج دیپلماسی اقتصادی است که متاسفانه در یک بازه زمانی به آن توجه ی نشد.

دیپلماسی اقتصادی راه حل مشکلات معیشتی مردم 

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت اقتصاد داخلی و مشکلاتی که برای مردم در حوزه معیشتی پدید آمده؛ اولویت دادن به تعامل اقتصادی سازنده و اثربخش با محیط بیرونی با اولویت همسایگان در چارچوب دیپلماسی اقتصادی به نحوی که بتوانیم از ظرفیت موجود برای اقتصاد داخلی بهره گیری کنیم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، عنوان کرد: آنچه ما از مسیر طی شده می بینیم این است که دولت تلاش می کند به سمت توازن گرایی در سیاست خارجی حرکت کند و به نظر این یکی از موضوعات بسیار کلیدی و مهم است که دولت آن را در پیش گرفته است.

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه توازن گرایی به این معناست که جمهوری اسلامی ایران در مقطع جدید متناسب با وزن هر کشوری و هر سازمان بین المللی وارد تعامل و مذاکره می شود، ادامه داد: در توازن گرایی به دنبال این هستیم که ارتباطات خارجی خودمان را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه در توازن گرایی همسایگان اولویت دارند، خاطرنشان کرد: در توازن گرایی با کشور هایی که در جغرافیای جمهوری اسلامی و شرق آسیا قرار دارند ارتباطات جدیدی را تعریف خواهیم  کرد.

نقش قابل توجه آمریکای لاتین در توازن گرایی 

غضنفری با بیان اینکه در توازن گرایی ارتباطاتی را با قفقاز و آسیای میانه تعریف خواهیم کرد، افزود: در توازن گرایی نقش آمریکای لاتین و آفریقا نقش قابل توجهی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در توازن گرایی مذاکره با کشورهای اروپایی در دستور کار قرار گرفته است، ابراز کرد: در دولت سیزدهم مذاکرات برای احیای برجام به عنوان یکی از شاخصه ها و مصادیق توازن گرایی در دستور کار است.

وی ادامه داد: تلاش برای احیای برجام در کنار بقیه مسیرهایی که ما در سیاست خارجی دنبال می کنیم به حساب می آید و این گونه نیست که دولت جدید بخواهد همه داشته های خودش را در سبد غرب و برجام قرار دهد و به نوعی تمام امور و شئونات اقتصادی را به برجام و مذاکرات هسته ای وابسته کند.

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه آنچه مهم است این است که تجربه تلخ سال های گذشته به ما این درس را می دهد که باید در سیاست خارجی به بازسازی روابط منطقه ای، همسایگی و توازن گرایی بپردازیم، تصریح کرد: تاکید بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درونزا و بهره گیری از ظرفیت های داخلی که جزو سیاست های نظام است هیچگاه به معنی نادیده گرفتن فرصت های منطقه ای و همسایگی نیست.

وی با بیان اینکه نمی‌توان اقتصاد را معطل غرب و مذاکره با چند کشور اروپایی کنیم، افزود: ضمن کوشش برای حضور موثر و قوی در نظام جهانی و مذاکرات احیای برجام به صورت قطع باید در روابط سیاست خارجی اولیت را به همسایگان و منطقه و یا کشور هایی که تجربه به ما ثابت کرده است ارتباط با این کشور ها نتایج خوبی را در پی دارد بدهیم.

غضنفری با بیان اینکه به نظر من توازن گرایی باید مرکز ثقل ما در این دولت و بقیه دولت ها باشد، ادامه داد: توازن گرایی آن چیزی است که می تواند منافع ملی کشور را تا حد زیادی تامین کند.

آمریکا به اهداف از پیش تعیین شده خود مبنی بر کنترل بازار منطقه و جهان دست نمی یابد

همین‌طور حنیف غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه بعد از حضور جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در رأس معادلات سیاسی و اجرایی این کشور شاهد بودیم که دموکرات‌ها نگرانی در خصوص حضور بن سلمان در مسند ولیعهدی و متعاقب آن پادشاهی سعودی‌ها داشتند، اظهار کرد: به خاطر مناسبات خاصی که بن‌سلمان با اقدامات ترامپ چه به لحاظ شخصی و تجاری و مالی داشت دموکرات‌ها درصدد نوعی تسویه‌حساب سیاسی و جابجایی مهره خودشان در ریاض برآمده بودند و به همین خاطر از شاهزادگان ناراضی در خاندان سعودی حمایت‌هایی را شروع کرده بودند و به بهانه موضوع حقوق بشر گزارش محرمانه دست داشتن بن‌سلمان در قتل جمال خاشقچی که توسط نهادهای امنیتی آمریکا منتشرشده بود را به‌صورت علنی انتشار کامل دادند.

وی با بیان اینکه دولت بایدن در عرصه معادلات بین‌المللی خصوصاً بعد از جنگ روسیه و اوکراین در حوزه بازتعریف و باز تنظیم بازار انرژی خود را ناتوان می‌بیند، ابراز کرد: در همین راستا دولت بایدن به یک بازیگر بالاتر و تعیین‌کننده مانند سعودی‌ها نیاز دارد که بتواند از ظرفیت آن‌ها در حوزه انرژی برای مهار روسیه استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه عربستان سعودی روابطی را با رژیم صهیونیستی برقرار کرده که البته این روابط از سال‌های قبل وجود داشته اکنون شکل علنی به خود گرفته است، تصریح کرد: این روابط در حوزه‌های امنیتی، نظامی، جاسوسی و امنیتی و اطلاعاتی و... است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی واشنگتن می‌خواهد خودش به حلقه اتصال تل‌آویو و ریاض تبدیل شود، ادامه داد: اتاق‌های فکر و آمریکا احساس خطرهایی کرده‌اند که ممکن است براثر اتحاد تل‌آویو و ریاض در آینده شاهد این باشند که این دو بازیگر بخواهند آمریکا را در مواردی بزنند.

غفاری با بیان اینکه در چنین شرایطی بایدن تصمیم گرفته است که به منطقه سفر کند و رایزنی‌هایی را به‌صورت مستقیم و برخلاف میل دموکرات‌ها و بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی با بن سلمان را انجام دهد، افزود: مسئله مهمی که در تحلیل این سفر باید مدنظر قرارداد این است که تا چه اندازه بایدن به اهداف از پیش تعیین‌شده خود چه در حوزه انرژی و چه در حوزه تنظیم معادلات امنیتی منطقه و بازگشت آمریکا به نقش‌آفرینی مخرب خودش در منطقه به‌صورت مطلق دست پیدا خواهد کرد؟!

وی با بیان اینکه در این مورد گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد اما چند مؤلفه ثابتی که باید مدنظر قرارداد، ابراز کرد: اگر توان آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به‌صورت مطلق و کامل با همدیگر تجمیع شود که عملاً غیرممکن است بازهم شاهد این هستیم که این‌ها یک‌طرف بازی هستند و آن‌طرف بازی قدرتی به نام قدرت مقاومت که حتی در مواردی که همپوشانی استراتژیک و تاکتیکی واشنگتن و تل‌آویو و ریاض در دوران ترامپ مطلق بود در آن زمان هم نتوانستند در برابر قدرت مقاومت و گفتمان مقاومت کاری از پیش ببرند؛ چه در پروژه تأسیس داعش و استمرار فعالیتش در سوریه و عراق و چه در پروژه مهار ایران قدرتمند که نهایت تلاش همپوشانی خود را در دوران ریاست جمهوری ترامپ به کار گرفتند اما در این راهبرد شکست خوردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حتی در زمانی که تمام توان این سه بازیگر در اختیار همدیگر قرارگرفته است به اهداف منطقه‌ای خود دست پیدا نکرده‌اند هرچند در فضای رسانه‌ای تلاش می‌کنند خود را قدرت‌های برتری نشان دهند که خروجی تحولات منطقه محصول رایزنی‌های این‌ها است که در عمل چنین موضوعی در زمان ریاست جمهوری ترامپ تحقق پیدا نکرد و قطعاً در زمان ریاست جمهوری بایدن نیز تحقق پیدا نخواهد کرد، تصریح کرد: در حوزه انرژی هم مسئله همین‌طور است سعودی‌ها و اماراتی‌ها در مجاری غیررسمی دیپلماتیک به آمریکا پیام داده بودند که قدرت ایستادگی در مقابل روسیه در حوزه انرژی را ندارند یعنی اساساً درجایی که قدرت دارند برای اینکه مناسبات راهبردی که با روسیه طی سال‌های گذشته تعریف کردند نمی‌خواهند اقدامی کنند که به‌عنوان یک بازیگر متخاصم در برابر روس‌ها شناخته شوند.

وی با بیان اینکه علیرغم خروجی رسانه‌ای، تبلیغاتی و سیاسی که از این سفر آمریکایی‌ها سعی دارند استخراج کنند و به‌عنوان دستاوردهای سفر بایدن القا کنند در پشت پرده بایدن به اهداف از پیش تعیین‌شده خود مبنی بر کنترل بازار انرژی منطقه و جهان دست پیدا نمی‌کند، عنوان کرد: همچنین در پروژه مهار ایران قدرتمند قطعاً با شدت و حدت بیشتری شکست می‌خورد این قاعده در خصوص رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هم صادق است یعنی این همپوشانی قطعاً کمکی به ریاض و تل‌آویو برای رسیدن به اهداف خود در برابر ایران دست نخواهند یافت.

ایران نیاز‌های کشور‌های منطقه را تامین می‌کند 

مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دشمنان به دنبال این بودند که با تحریم کشورمان را در حوزه اقتصادی زمین گیر کنند، گفت: در این خصوص رهبری به این مهم اشاره داشتند کسانی که  در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند، چون دشمن در برابر آنها قرار دارد، جهادگر هستند و نقش فعالان حوزه اقتصادی را به عنوان تسهیل گران  موثر بیان کردند.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه جهاد وقتی معنا پیدا می کند که دشمن باشد، افزود: دشمن با برنامه‌های خود به ویژه در حوزه اقتصادی تلاش دارد که حتی کشورمان نتواند نیازهای داخلی خود را تامین کند.

وی با اشاره به  اینکه در زمان حاضر نه تنها، نیازهای داخلی خودمان را رفع کرده‌ایم بلکه به کشورهای منطقه نیز توجه داریم، تصریح کرد: درس آزادگی اهل بیت عصمت و طهارت در وجود تک تک صنعتگران  فعالان اقتصادی وجود دارد که غیرت حسینی ما برنامه‌های دشمنان را ناامید کرده است و با تکیه بر این مهم نیازهای خود را تامین می کنیم.

کشور‌های دنیا نیازمند تولیدات، توانمندی و ظرفیت حوزه‌های مختلف ایران هستند 

در این خصوص مهدی رنگرونا در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; به دلیل موقعیت و جایگاه کشور کشور ایران در منطقه و جایگاه استراتژیکی که دارد و در شاهراه ترانزیتی بین کشورهای آسیای میانه قرار گرفته و نقش‌آفرینی در ارتباط با اروپا داشته باشد مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: ایران جایگاه ترانزیتی برای روسیه دارد و می‌تواند این کشور را به آب‌های بین‌المللی مثل خلیج فارس و از طریق آن به شبه قاره هند، از طرف شرق به کشور‌های افغانستان، پاکستان و از طریق همسایگی این کشور‌ها به چین و ترکمنستان اتصال دهد.

کارشناسان مسائل اقتصادی گفت: به دلیل این جایگاه بسیار مهم و اساسی استراتژیک کشور ایران در حوزه ترانزیت نقش بسیار مهم و موثری دارد و به الطبع آن به دلیل ذخایر بسیار خوب نفتی و گازی در حوزه انرژی و همچنین دارا بودن معادن بسیار متنوع در این حوزه نیز یکی از کشور‌هایی است که جز رنکینک‌های برتر است. با این وجود تمام این‌ امور دست به دست هم می‌دهد تا جایگاه کشور ایران به لحاظ اقتصادی بسیار مهم و اساسی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در سالیان گذشته شاهد بوده‌ایم مسائل اقتصادی همواره در کانون توجه بوده است و کشور ایران در این حوزه‌ها نقش‌آفرینی کرده است، ادامه داد: روسای کشور روسیه و ترکیه برای اجرای تفاهم نامه سه جانبه منطقه‌ای برای برگزاری اجلاس به ایران آمدند و موافقت‌نامه‌های اقتصادی با دو کشور منعقد شد که این تفاهم‌نامه‌ها در راستای افزایش تعاملات اقتصادی بین این کشورها بود.

وی ادامه داد: کشور ترکیه جزو ۴ کشور اصلی حوزه تجارت خارجی در حوزه واردات و صادرات است یکی از مسائل خوبی که بین دو طرف رخ داد امضای تفاهم نامه برای افزایش سطح مبادلات بود در کنار این چند تفاهم نامه اقتصادی دیگر با کشور ترکیه برای انجام مبادلات بیشتر منعقد شد.

کشور ایران از جایگاه ژئوپولوتیکی ویژه برخوردار است

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه برای روسیه نیز اتفاق مذکور تکرار شد، گفت: سطح مبادلات با روسیه می‌تواند به شدت افزایش یابد. از آنجا که کشور ایران از جایگاه ژئوپولوتیکی ویژه برخوردار است به تناسب آن می‌تواند با روسیه، با گشایش‌های سیاسی رخ داده سطح تعاملات را افزایش دهد. در کنار این امر باید توجه داشت کشور روسیه مورد تحریم قرار گرفته است، قبلا در تحریم آمریکا بود و بعد از جنگ اوکراین در تحریم کشور‌های اروپایی قرار دارد؛ به نوعی باید از این فرصت ایجاد شده استفاده شود تا در راستای افزایش حجم مبادلات در حوزه صادرات استفاده شود و یقینا سطح مبادلات در آینده در این دو کشور ارتقا خواهد یافت.

موقعیت خاص کشور ایران باعث احساس خطر و واهمه در کشور‌های متجاوز شده است 

وی در ادامه با بیان اینکه دور تا دور کشور ایران کشور‌هایی هستند که آمریکا در آن‌ها پایگاه نظامی ایجاد کرده است نمود بارز آن‌ها کشور آذربایجان، عراق، افغانستان، پاکستان است، افزود: ایجاد این پایگاه‌های نظامی این موضوع را می‌رساند که به دلیل موقعیت خاص کشور ایران یک احساس خطر و واهمه از ایران وجود دارد چراکه ایران به لحاظ سیاسی کشور قدرتمندی است و نقش به سزایی در حوزه‌های مختلف ایفا می‌کند و یکی از کشور‌های تاثیرگذار در منطقه است. به همین دلیل کوچکترین مسائل مورد توجه کشور‌های مختلف از جمله کشور آمریکا قرار دارد این کشور همواره به دنبال حفظ منافع خود بوده است و بنابراین کشور ایران به عنوان کشوری که جایگاه محکمی دارد همواره مورد توجه بوده است.

رنگرونا گفت: همواره ارتباطات دو سویه است در برخی مواقع شاهد کاهش ارتباطات سیاسی بوده‌ایم که به الطبع آن در مبادلات تجاری تاثیر گذاشته است اما در حالت کلی روابط، همواره وجود دارد و ممکن است گاها دچار افت و خیز شده باشد.

وی عنوان کرد: ایران با کشور امارات متحده که جزو چهار کشور اصلی دارای حجم مبادلات بالا است در ارتباط است اما در برخی مواقع که تنش‌های سیاسی ایجاد شده تاثیر بر روابط تجاری‌مان داشته است؛ اما ایران همواره ارتباطات تجاری خود را حفظ کرده است.

با تمام این‌ها، امروزه ایران به لحاظ نظامی، هسته‌ای و منطقه‌ای تبدیل به ابر قدرت جهان شده است و آمریکا به انزوا کشیده شده است، از سویی دیگر نشست سه جانبه بین ایران، ترکیه و روسیه نشان از این دارد که امروز کانون تصمیم‌گیری منطقه‌ای، جمهوری اسلامی می‌باشد. هرچه که زمان می‌گذرد قدرت آمریکا در منطقه ضعیف‌تر و سفرهای رییس جمهور آمریکا در منطقه نمایشی‌تر شده و امروز ایران است که تصمیم می‌گیرد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر