logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۷۵۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

دخالت دولت مانع توسعه می‌شود/ رونق تولید با جلوگیری از قاچاق کالا به اوج می‌رسد

دخالت-دولت-مانع-توسعه-می‌شود-رونق-تولید-با-جلوگیری-از-قاچاق-کالا-به-اوج-می‌رسد-
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه جهاد وقتی معنا پیدا می کند که دشمن باشد، گفت: دشمن با برنامه‌های خود به ویژه در حوزه اقتصادی تلاش دارد که حتی کشورمان نتواند نیازهای داخلی خود را تامین کند اما صادرات کشورمان در منطقه رونق یافته است و تامین کننده نیاز کشور‌های منطقه نیز هستیم.

به گزارش موج رسا; مهدی برادران امروز در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم اظهار داشت: رویکرد جدید دولت مردمی مبنی برهم افزایی بین دستگاههای مختلف اجرایی، وزارتخانه ها و استان‌های مختلف است.

وی افزود: استانداران هم با ادبیات صنعتی و اقتصادی آشنا هستند، همدلی وطن دوستی و اشتیاق به حمایت از دولت وجود دارد که این امر بسیار اثر بخش باشد.

وی با اشاره به اینکه سه روند توسعه‌ای در ادبیات توسعه‌ای وجود  دارد عنوان کرد: در ابتدا نگاه دولت‌ها به مجموعه توسعه این بود که  دولت‌ها خود عامل توسعه باشند که عمدتا با دخالت توسط دولت انجام می‌گیرد.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه نگاه‌های صرف دولت برای توسعه با اختصاص اعتبارات ایجاد شده به مرور زمان چه در داخل کشور و حتی جهانی محکوم به شکست بوده است، ادامه داد: بر این اساس نه تنها نمی‌تواند عامل توسعه باشد، بلکه خود مانع بوده به گونه‌ای که رقیب بخش خصوصی شده  و اهداف مد نظر نیز حاصل نشده است.

وی با بیان اینکه در سطوح جهانی هم به این نتیجه رسیدند که  ورود و دخالت دولت مانع توسعه  می‌شوند، ابراز داشت: نگاهی که در ادبیات کنونی جهانی مطرح است که ما هم به دنبال آن هستیم ای است که دولت نه عامل توسعه و مانع باشد بلکه تسهیل گر توسعه باشد و در واقع نقش تسهیلگری خود را ایفا کنیم.

برادران با اشاره به اینکه هم قانون تسهیل بهبود فضای کسب و کار هم رویکرد ستاد تسهیل بر تعامل با نگاه منطقی در سطح استان‌ها و نگاه ملی است، افزود: رویکرد تعامل  و شناخت محیط و حل مشکلات در میدان و از طرفی با رویکرد جهادی و میدانی مد نظر قرار گرفته است.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دشمنان به دنبال این بودند که با تحریم کشورمان را در حوزه اقتصادی زمین گیر کنند، ادامه داد: در این خصوص رهبری به این مهم اشاره داشتند کسانی که  در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند، چون دشمن در برابر آنها قرار دارد، جهادگر هستند و نقش فعالان حوزه اقتصادی را به عنوان تسهیل گران  موثر بیان کردند.

وی با بیان اینکه جهاد وقتی معنا پیدا می کند که دشمن باشد، اضافه کرد: دشمن با برنامه‌های خود به ویژه در حوزه اقتصادی تلاش دارد که حتی کشورمان نتواند نیازهای داخلی خود را تامین کند و این در حالی است که صادرات کشورمان در منطقه رونق یافته است و علاوه بر تامین نیاز داخل تامین کننده نیاز کشور‌های منطقه نیز هستیم.

وی با اشاره به  اینکه در زمان حاضر نه تنها، نیازهای داخلی خودمان را رفع کرده‌ایم بلکه به کشورهای منطقه نیز توجه داریم، ادامه داد: درس آزادگی اهل بیت عصمت و طهارت در وجود تک تک صنعتگران  فعالان اقتصادی وجود دارد که غیرت حسینی ما برنامه‌های دشمنان را ناامید کرده است و با تکیه بر این مهم نیازهای خود را تامین می کنیم.

برادران با اشاره به اینکه در جریان اصلاحات وذمجموعه های الزامات بازار وذتولید، صنعت کشور هستیم، اضافه کرد: این موضوع روشن است که حذف برخی از نابسامانی‌ها که پیش از این نهادینه شده بود معضلاتی را داشت ،بطوری که در سال بیش از 20 میلیارد دلار هزینه می‌شد.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در مباحث مربوط به روغن خوراکی مردم متاسفانه مقاومت‌هایی درعدم رعایت حقوق مصرف کنندگان ایجاد شده بود، افزود: بدون دخالت، اقتصاد دستوری و با توجه مکاتبات انجام گرفته مبنی بر رعایت حقوق مصرف کنندگان اعلام کردند به دو ماه بررسی نیاز دارد که این کار اکنون به اتفاقات خوبی منتهی شده است.

وی با اشاره به چالش تامین نخ و پنبه برای واحدهای ریسندگی و نساجی کشور نیز اضافه کرد: یکی از چالش‌های امروز تامین نخ و پنبه و امتیازاتی است که در این حوزه اختصاص دادیم تا مطمئن شویم میزان تولید نخ، پاسخ‌گوی نیاز صنایع کشور است و قرار بر این شد در صورتی که نخ مورد نیاز صنایع وارد شود، زیانی به واردهای تولیدی نخ و پنبه در کشور نرسد.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: یک مساله در این بخش نیز افزایش قیمت پنبه در سطح جهانی است که در تلاش هستیم تا بتوانیم با تعرفه مناسب و افزایش نیافتن قیمت، پنبه مورد نیاز کشور را وارد کنیم تا سبب تفاوت قیمت فاحش میان پنبه و نخ نشود.

وی به موضوع  قاچاق کالا در سطح کشور اشاره کرد و گفت:  یکی از مسائلی که به رونق تولید داخل کمک می‌کند، جلوگیری از قاچاق کالا است و باید اقداماتی انجام شود تا با ایجاد بارکدهای الکترونیکی و موارد مشابه و نیز رصد جریان مالی برای شناسایی محل وصول منابع مالی و تفکیک منابع قاچاق و غیرقاچاق بتوانیم در کاهش قاچاق کالا و افزایش رونق تولید داخل سهیم باشیم.

برادارن گفت: البته یک مساله دیگر بهبود کیفیت تولیدات داخل و ایجاد خدمات پس از فروش و ضمانت کالا است که در صورت تحقق این موضوع، اعتماد به تولیدات داخل افزایش می‌یابد.

وی به حوزه اشتغال‌زایی نیز  اشاره کرد و گفت: اشتغالزایی در این استان افزایش یافته که نتیجه و تدابیر مجموعه استانداری، سازمان صمت و همکاری سایر دستگاه‌ها خصوصا بانک‌ها بوده است، ایده‌ای که ما به دنبال آن هستیم این است که ذنجیره تامین مالی شکل بگیرد و پایدار شود.

برادران با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سطح کشور پیگیری می‌شود موضوعاتی است که در قالب سفر ریاست جمهوری شکل گرفت و تکالیفی مشخص شد، ادامه داد: یکی از مجموعه‌هایی که مشکلات متعددی در استان زنجان داشت مجموعه سرجین بافت بود، با همت و پیگیری همکاران مشکلات گمرکی، نظام بانکی، کارت بازرگانی حل شده و برنامه ریزی می‌شود زمانی که تمام مشکلات حل شد و به اشتغالزایی مورد نظر رسید این موجموعه در هفته دولت افتتاح شود.

 وی ادامه داد: دو برابر تعداد پروژه‌های فعال موجود در استان، مجوز‌هایی صادر شده است که این‌ها هم در قالب شهرک‌های صنعتی و هم در قالب پروژه‌های بزرگ صنعتی در حال برنامه‌ریزی است تا فعال شده و به چرخه تولید وارد شوند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: در هفته دولت پروژه‌های مهمی افتتاح خواهد شد و دو برابر ظرفیت موجود حال حاضر استان، پروژه‌های توسعه‌ای طراحی شده که به مرور اضافه خواهد شد، و پروژه‌هایی که در دولت جدید نیز شکل گرفته پیگیری خواهد شد، با این حال از نظام‌بانکی درخواست داریم تا کمک‌های خود را در خصوص ارائه تسهیلات به واحد‌های صنعتی بیشتر کنند. با این حال اولویت همه کشور ما باید بر اساس تولید و دانش‌بنیان باشد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر