logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۲
[ شناسه خبر : ۲۷۵۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان هشدار داد

خطر وقوع سیل در مزارع پرورش‌ ماهی/ پرورش دهندگان ماهی سیل بند ایجاد کنند

خطر-وقوع-سیل-در-مزارع-پرورش‌-ماهی-پرورش-دهندگان-ماهی-سیل-بند-ایجاد-کنند
مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان گفت: واحد‌های پرورش ماهی که در حریم رودخانه‌ها مستقر هستند باید ابتدا نسبت به ایجاد سیل‌بند اقدام کنند تا مانع از ورود سیلاب به مزرعه پرورش ماهی شوند.

محمد باقر حاج کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه طبق اعلام سازمان هواشناسی بارش‌ در سطح استان وجود خواهد داشت و در این رابطه هشدار نارنجی صادر شده است، اظهار داشت: برای اینکه تولید کنندگان از جمله مرغداران، دامداران، زنبور داران و پرورش دهندگان ماهی دچار خسارت و ضرر و زیان نشوند باید اقدامات حفاظتی را انجام دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه امکان سیلابی شدن مسیل‌ها وجود دارد از دامداران درخواست می‌شود در راستای حفظ دام، از اتراق و چرای دام‌ در شرایط جوی نامساعد به ویژه در ارتفاعات، بستر رودخانه‌ها، مسیل ها، نقاط حادثه خیز و حریم خطوط فشار قوی انتقال برق خودداری کنند.

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بعد از شروع بارندگی و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها برخی از انواع بیماری‌ها در دام شیوع پیدا می‌کند گفت: لازم است در این راستا دامداران اقدامات حفاظتی در راستای ممانعت از بروز بیماری‌ها را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در صورتی که محل نگهداری دام در معرض سیل قرار گرفت، بعد از آن اقدام به آهک پاشی و مواد ضدعفونی کننده در ورودی و محوطه دامداری داشته باشند تا آلودگی به حداقل مقدار ممکن برسد.

حاج‌کاظمی همچنین با اشاره به اینکه پرورش دهندگان ماهی نیز باید به نکات ایمنی توجه داشته باشند، یادآور شد: واحد‌هایی که در حریم رودخانه‌ها مستقر هستند باید ابتدا نسبت به ایجاد سیل‌بند اقدام کنند تا مانع از ورود سیلاب به مزرعه پرورش ماهی شوند.

وی تاکید کرد: پرورش دهندگان ماهی بسته به گونه پرورشی می‌توانند از نمک به عنوان کاهش دهنده استرس در ماهی استفاده کنند. با این حال توصیه می‌شود تا واحد‌های پرورش ماهی در غذادهی ماهی در روزهای بارانی و ابری دقت داشته باشند و این امر را یا کاهش و یا قطع کنند. با این وجود بعد از وقوع بارندگی‌ها به دلیل اینکه محل پرورش دچار گل‌آلودگی خواهد شد و احتمال ورود آلودگی به سیستم وجود دارد نسبت به ضدعفونی کردن محل اقدام کنند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر