logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۹
[ شناسه خبر : ۲۷۴۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

کشور‌های دنیا نیازمند تولیدات، توانمندی و ظرفیت حوزه‌های مختلف ایران هستند/ موقعیت خاص کشور ایران باعث احساس خطر و واهمه در کشور‌های متجاوز شده است

کشور‌های-دنیا-نیازمند-تولیدات،-توانمندی-و-ظرفیت-حوزه‌های-مختلف-ایران-هستند-موقعیت-خاص-کشور-ایران-باعث-احساس-خطر-و-واهمه-در-کشور‌های-متجاوز-شده-است
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه امور سیاسی تاثیر بر روابط اقتصادی خواهد داشت؛ گفت: هیچ زمان این ارتباطات قطع نشده اما در حال افت و خیز بوده است که این موضوع نشان می‌دهد کشور‌ها نیازمند تولیدات، توانمندی و ظرفیت حوزه‌های مختلف ایران هستند و تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند دستشان از منافع کوتاه کشور ما کوتاه شود.

مهدی رنگرونا در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; به دلیل موقعیت و جایگاه کشور کشور ایران در منطقه و جایگاه استراتژیکی که دارد و در شاهراه ترانزیتی بین کشورهای آسیای میانه قرار گرفته و نقش‌آفرینی در ارتباط با اروپا داشته باشد مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: ایران جایگاه ترانزیتی برای روسیه دارد و می‌تواند این کشور را به آب‌های بین‌المللی مثل خلیج فارس و از طریق آن به شبه قاره هند، از طرف شرق به کشور‌های افغانستان، پاکستان و از طریق همسایگی این کشور‌ها به چین و ترکمنستان اتصال دهد.

کارشناسان مسائل اقتصادی گفت: به دلیل این جایگاه بسیار مهم و اساسی استراتژیک کشور ایران در حوزه ترانزیت نقش بسیار مهم و موثری دارد و به الطبع آن به دلیل ذخایر بسیار خوب نفتی و گازی در حوزه انرژی و همچنین دارا بودن معادن بسیار متنوع در این حوزه نیز یکی از کشور‌هایی است که جز رنکینک‌های برتر است. با این وجود تمام این‌ امور دست به دست هم می‌دهد تا جایگاه کشور ایران به لحاظ اقتصادی بسیار مهم و اساسی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در سالیان گذشته شاهد بوده‌ایم مسائل اقتصادی همواره در کانون توجه بوده است و کشور ایران در این حوزه‌ها نقش‌آفرینی کرده است، ادامه داد: روسای کشور روسیه و ترکیه برای اجرای تفاهم نامه سه جانبه منطقه‌ای برای برگزاری اجلاس به ایران آمدند و موافقت‌نامه‌های اقتصادی با دو کشور منعقد شد که این تفاهم‌نامه‌ها در راستای افزایش تعاملات اقتصادی بین این کشورها بود.

وی ادامه داد: کشور ترکیه جزو ۴ کشور اصلی حوزه تجارت خارجی در حوزه واردات و صادرات است یکی از مسائل خوبی که بین دو طرف رخ داد امضای تفاهم نامه برای افزایش سطح مبادلات بود در کنار این چند تفاهم نامه اقتصادی دیگر با کشور ترکیه برای انجام مبادلات بیشتر منعقد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه برای روسیه نیز اتفاق مذکور تکرار شد، گفت: سطح مبادلات با روسیه می‌تواند به شدت افزایش یابد. از آنجا که کشور ایران از جایگاه ژئوپولوتیکی ویژه برخوردار است به تناسب آن می‌تواند با روسیه، با گشایش‌های سیاسی رخ داده سطح تعاملات را افزایش دهد. در کنار این امر باید توجه داشت کشور روسیه مورد تحریم قرار گرفته است، قبلا در تحریم آمریکا بود و بعد از جنگ اوکراین در تحریم کشور‌های اروپایی قرار دارد؛ به نوعی باید از این فرصت ایجاد شده استفاده شود تا در راستای افزایش حجم مبادلات در حوزه صادرات استفاده شود و یقینا سطح مبادلات در آینده در این دو کشور ارتقا خواهد یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه دور تا دور کشور ایران کشور‌هایی هستند که آمریکا در آن‌ها پایگاه نظامی ایجاد کرده است نمود بارز آن‌ها کشور آذربایجان، عراق، افغانستان، پاکستان است، افزود: ایجاد این پایگاه‌های نظامی این موضوع را می‌رساند که به دلیل موقعیت خاص کشور ایران یک احساس خطر و واهمه از ایران وجود دارد چراکه ایران به لحاظ سیاسی کشور قدرتمندی است و نقش به سزایی در حوزه‌های مختلف ایفا می‌کند و یکی از کشور‌های تاثیرگذار در منطقه است. به همین دلیل کوچکترین مسائل مورد توجه کشور‌های مختلف از جمله کشور آمریکا قرار دارد این کشور همواره به دنبال حفظ منافع خود بوده است و بنابراین کشور ایران به عنوان کشوری که جایگاه محکمی دارد همواره مورد توجه بوده است.

رنگرونا گفت: همواره ارتباطات دو سویه است در برخی مواقع شاهد کاهش ارتباطات سیاسی بوده‌ایم که به الطبع آن در مبادلات تجاری تاثیر گذاشته است اما در حالت کلی روابط، همواره وجود دارد و ممکن است گاها دچار افت و خیز شده باشد.

وی عنوان کرد: ایران با کشور امارات متحده که جزو چهار کشور اصلی دارای حجم مبادلات بالا است در ارتباط است اما در برخی مواقع که تنش‌های سیاسی ایجاد شده تاثیر بر روابط تجاری‌مان داشته است؛ اما ایران همواره ارتباطات تجاری خود را حفظ کرده است.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: قطع به یقین امور سیاسی تاثیر بر روابط اقتصادی خواهد داشت؛ اما هیچ زمان این ارتباطات قطع نشده و همواره ادامه داشته هر چند در حال افت و خیز بوده است که این نشان دهنده این موضوع می‌باشد که کشور‌ها نیازمند تولیدات ما و توانمندی و ظرفیت در حوزه های مختلف ما هستند و تحت هیچ عنوان تمایل ندارند که دستشان را از این منافع کوتاه کنند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر