logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۷۴۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 20 دقیقه ]
کاهش مالیات‌ها با کاهش ضرایب و شفاف شدن درآمدها

پر شدن دست سازمان مالیاتی با دریافت اطلاعات کارتخوان‌ها/دیلمی: ۱۴۰۱ سال پرمشغله‌ای برای نظام مالیاتی است

پر-شدن-دست-سازمان-مالیاتی-با-دریافت-اطلاعات-کارتخوان‌ها-دیلمی:-۱۴۰۱-سال-پرمشغله‌ای-برای-نظام-مالیاتی-است
مدیر کل مالیاتی مرکز تهران با اشاره به دریافت ۲۰ هزار اظهارنامه مالیات ارزش افزوده ، گفت: افزایش قابل توجه مالیات برخی مودیان براساس اطلاعات جمع‌آوری شده در سازمان امور مالیاتی رخ داده است.

به گزارش موج رسا; مالیات ستانی عادلانه یکی از اهداف مهم دولت، برای تحقق اهداف مختلف توسعه ای و کنترل آثار تورمی اقتصاد وابسته به نفت است، مالیات یکی از محورهایی است که می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود اما لازم است که دولت نیز هزینه‌های خود را کنترل کرده و از کسری بودجه جلوگیری کند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد شاهد کاهش تورم و افزایش نقدینگی از محل کسری بودجه دولت خواهیم بود. ضمن اینکه دولت می‌تواند درآمدهای نفتی را برای سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های دولت هزینه کند.

برای تحقق این اهداف سازمان امور مالیاتی نیاز به تحول دارد و طی چند ماه اخیر شاهد برخی اتفاقات در این سازمان بودیم. از جمله این موارد، استفاده از اطلاعات دستگاه‌های کارتخوان و ورودی آنها برای محاسبه مالیات بود که برای اولین بار رخ داد. البته که این موضوع سبب افزایش قابل توجه مالیات مربوط به برخی اصناف شد که در نتیجه اعتراضات نیز شکل گرفت. جدای از این چالشها، شهر تهران بالاترین سهم وصول مالیات در کشور را به نام خود ثبت کرده است. در این بین حوزه های مختلف مالیاتی شهر تهران وظایف  قابل توجهی در تعامل با اصناف اتحادیه‌ها، شرکتهای بزرگ در جهت وصول مالیات حقه بر عهده دارند.

بر این اساس به منظور بررسی بیشتر شرایط مودیان و مالیات‌ستانی در مرکز تهران با علی محدث دیلمی مدیر امور مالیاتی مرکز شهر تهران گفتگوی مفصلی صورت گرفته که در ادامه قابل مشاهده است.

صدور برگ تشخیص 980 میلیون تومانی برای مالیات 35 میلیون تومانی ابراز شده از سوی مودی

تسنیم: در حال حاضر گفته می‌شود که اصناف به طور میانگین پنج میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند. مالیات بازاریان تهران به طور میانگین چقدر است و در سال جاری چه تفاوتی  داشته است؟ ضمن اینکه براساس آمارهای اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی، مالیات پرداختی از سوی  برخی صنوف بسیار کمتر از حد انتظار کل کشور بوده است. علت این مسئله چیست؟

دیلمی: آماری که گرفته شده و اعلام می‌شود، این است که برخی اصناف به طور میانگین پنج میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند اما در عملکرد سال 1400 وضعیت بهبود پیدا کرده است. در زمان حاضر به دریافت مالیات واقعی نزدیک می‌شویم.

سازمان امور مالیاتی اطلاعات تراکنش‌های بانکی، دستگاه‌های کارتخوان و اطلاعات صورت معاملات فصلی مربوط در عملکرد سال 1399 را در سامانه‌ها بارگذاری کرده است. همکاران ما نیز باید به این سامانه مراجعه کنند و بررسی‌های لازم را انجام دهند.

با توجه به اینکه اظهارنامه‌های عملکرد 1399 در حال رسیدگی است، موارد زیادی را دیدیم که برای فردی که 20 میلیون تومان مالیات اظهار کرده بود، 200 میلیون تومان تشخیص صادر شد یا مالیات 35 میلیون تومانی ابرازی با توجه به اسناد و مدارک مودی 980 میلیون تومان تشخیص داده شد که این مودی 950 میلیون تومان آن را تمکین و پرداخت کرده است.

مالیات‌هایی که در حال حاضر بابت عملکرد سال 1399 رسیدگی می‌شود، با توجه به اطلاعاتی که در سامانه‌ها وجود دارد انجام شده و سیر متعادل دارد. ممکن است مودی مدعی شود که اطلاعات صحیح نیست و به طور مثال ملکی خرید و فروش کرده است. اگر چنین مواردی وجود داشته باشد و مودی اسناد آن را به ما ارائه کند، می‌پذیریم. ما دقیقا همان مبلغی که بابت کارهای شخصی بوده را کم می‌کنیم و سپس درآمد مشمول مالیات را محاسبه می‌کنیم.

افزایش قابل توجه مالیات برخی مودیان(35 به 980 میلیون تومان) براساس اطلاعات جمع‌آوری شده در سازمان امور مالیاتی رخ داده است. این اطلاعات شامل همان اطلاعات دستگاه‌های کارتخوان است. اطلاعات هر مودی در پرونده او ذخیره شده است. در سال‌های گذشته مامور مالیاتی برای رسیدگی هیچ اطلاعاتی در اختیار نداشت و بحث مالیات علی الراس مطرح بود.

اما در عملکرد سال 1399 دقیقا براساس آن اطلاعاتی که در سامانه قرار دارد رسیدگی می‌شود. ممکن است مودی مدعی شود که بخشی از ورودی درآمد نیست که ما اسناد آن را می‌پذیریم.

پر شدن دست سازمان امور مالیاتی با دریافت اطلاعات دستگاه‌های کارتخوان/ در گذشته مودی از ما درخواست مستند می‌کرد

تسنیم: با توجه به تغییرات رخ داده و اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مودیان انتظار می‌رود دیگر بحث‌های پیرامون بیش برآورد مالیاتی را شاهد نباشیم. این موضوع تا چه حد امکان پذیر است؟

دیلمی: در حقیقت با این اتفاق دیگر بحث بیش برآوردی نخواهیم داشت. در گذشته که رسیدگی علی‌الراس داشتیم، سوابق پرونده براساس ماده 152 قانون مالیات‌های مستقیم مورد بررسی قرار می‌گرفت. سپس با توجه به شواهد مامورین مالیات کار رسیدگی را انجام می‌دادند.

در این شرایط مودی مدعی می‌شد که سازمان امور مالیاتی برای مالیات تعیین شده مستند ارائه کند. در هر صورت پرونده رسیدگی می‌شد و طرفین به یک توافق می‌رسیدند. اما در عملکرد سال 1399 دیگر این اتفاق رخ نداده است و در حقیقت دست سازمان امور مالیاتی پر شده است.

سازمان امور مالیاتی با اطلاعات کامل جلو می‌رود و رسیدگی دقیقا براساس اطلاعات موجود در سامانه‌های سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود.

جلوگیری از فرارهای مالیاتی با جداسازی حساب‌های شخصی و تجاری/ 1401 سال پرمشغله ای برای نظام مالیاتی کشور است

تسنیم: اخیرا بحث‌هایی در مورد راه‌های مالیاتی مواردی مطرح می شود که نیاز به پیگیری دارد مانند برخی موارد که در حوزه پزشکان، دلالان خودرو و فروشندگان طلا رخ می‌دهد. سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از این فرار ها از چه راه کارهایی می‌تواند استفاده کند؟

دیلمی: راهکاری که سازمان امور مالیاتی پیش‌بینی کرده و به زودی نیز اجرا خواهد شد جدا سازی حساب های شخصی و تجاری است. برخی مودیان ادعا می کنند که بخشی از ورودی به حساب آنها مربوط به کارهای غیر تجاری است که عملا با تفکیک حساب‌ها چنین مواردی دیگر قابل قبول نخواهد بود.

هر مودی باید اطلاعات خود را در سامانه مودیان ثبت کند و مشخص کند که کدام یک از حساب های مربوط به او به فعالیت‌های تجاری مرتبط است. ما به حساب‌های شخصی کاری نداریم اما از تاریخی که حساب‌های شخصی و تجاری تفکیک شدند باید تمام فعالیت های اقتصادی آن واحد اقتصادی و شغلی با کارت انجام شود که به سازمان امور مالیاتی اعلام شده است

اگر پس از آن مدعی شوند که کارهای شخصی در حساب تجاری انجام شده دیگر قابل قبول نخواهد بود. گاه ممکن است فرارهای مالیاتی نیز رخ دهد. معمولاً هر یک از ادارات کل در بخشی مشخص هستند به طور مثال ممکن است اداره کل مرکز تهران در حوزه طلافروشان متمرکز باشد.

در واحد های شغلی به مودیان می گوییم که ورودی به دستگاه کارتخوان مشخص است و اگر هر هزینه و مستنداتی دارید که بگوید بخشی از این ورودی مربوط به شما نیست، ارائه کنید و ما نیز آن را می‌پذیریم. حتی در مرحله 238 و تعدیل مالیات تلاش می‌کنیم تا حداکثر مساعدت را داشته باشیم.

پیش بینی ما این است که در سال 1401 اتفاقات زیادی در حوزه مالیات‌ستانی و مقابله با فرار مالیاتی رخ خواهد داد.

در حال حاضر شاهد هستیم که روند اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان شدت گرفته و جلسات متعددی نیز برای تفهیم قانون به همکاران برگزار شده است. در مرحله بعد باید به سراغ اصناف و اتحادیه ها برویم تا مباحث مربوط به قانون پایانه های فروشگاهی را برای آنها تشریح کنیم. این آمادگی را نیز داریم که در صورت درخواست اصناف جلسات کاربردی را برای تشریح قانون تشکیل دهیم.

امکان مشاهده اینتا کد مربوط به مودیان هنگام ارائه اظهارنامه وجود دارد

تسنیم: اینتا کدها یا همان ضرایب محاسبه سود از درآمد مشمول مالیات در سال‌های اخیر حالت محرمانه به خود گرفته بودند. آیا در حال حاضر فعالان اقتصادی از این نسبت ها با خبر هستند؟

دیلمی: در عملکرد سال 1399 اینتا کدها در سیستم سازمان امور مالیاتی موجود است. همکاران ما به این کد ها دسترسی دارند و هر مودی که مراجعه می‌کند نیز می‌تواند به هنگام مراجعه سازمان امور مالیاتی کد مربوط به خود را پیگیری کند.

بر اساس این ماده از قانون رئیس اداره امور مالیاتی می تواند وقتی که مودی نسبت به مالیات تعیین شده اعتراض کرد، اعتراض مودی را رسیدگی کند. ممکن است مودی اعلام کند که سود کمتری داشته و یا اینکه درآمدها مربوط به او نبوده است. در حال حاضر اکثر مودیان اینتا کد مربوط به خود را می‌دانند و می‌توانند کد مربوط را در سامانه سازمان امور مالیاتی و یا هنگام ارائه اظهارنامه مشاهده کنند.

در خصوص ضرایب تعیین شده طبیعتاً اصناف ملاحضاتی دارند. در سال 1400 نیز ضرایب 50 درصد کاهش پیدا کردند. بر اساس همین ضرایب است که مالیات محاسبه شده و در سامانه قرار گرفته است.

 افزایش تعداد اظهارنامه‌ها با ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان

تسنیم: همانطور که اشاره شد، شاهد رشد حدود 10 هزار تایی اظهارنامه‌ها نسبت به سال گذشته بودید، آیا علت این موضوع ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بوده است؟

دیلمی: بر اساس فراخوان سال گذشته سازمان امور مالیاتی در بهمن ماه هر کسی که دستگاه کارتخوان وی متصل به پرونده مالیاتی نباشد غیر فعال خواهد شد به همین دلیل افراد مکلف شدند تا برای آنکه دستگاه آنها غیرفعال نشود تشکیل پرونده مالیاتی بدهند. تعدادی دستگاه کارت خوان که به پرونده مالیاتی متصل نشدند هنوز باقی مانده که در حال غیرفعال سازی است.

 کسر ارقام مختلف از درآمد مشمول مالیات با ارئه مستندات

تسنیم: در خصوص افرادی که اظهارنامه اولی هستند دو جنبه وجود دارد، یکی از این نظر که آنها تا پیش از این اظهارنامه ارائه نکردند و دوم اینکه ممکن است این افراد با مالیات بالایی رو به رو شوند که آنها را دچار مشکل کند. رویکرد شما در اداره کل مالیاتی مرکز تهران در خصوص مراجعینی که اظهارنامه اولی هستند و درآمدهای آنها بیش از چهار میلیارد و 800 میلیون تومان است چگونه است؟

دیلمی: افرادی که درآمد آنها کمتر از چهار میلیارد و 800 هزار تومان است، مشمول تبصره ماده 100 هستند. افرادی که درآمد آنها بیش از این رقم است باید اظهارنامه مربوط به ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم را ارائه کنند تا در مورد مقرر از آنها دعوت کنیم تا به پرونده آنها رسیدگی شود.

پس از دعوت از مودیان از آنها می‌خواهیم که اگر مدارکی مبنی بر اقتصادی نبودن فعالیت انجام شده دارند، ارائه کنند تا رسیدگی کنیم. در بحث عملکرد سال 1399 نیز موارد زیادی وجود داشت که مودی مدارک لازم را ارائه کرد و در نتیجه همان مبلغ از درآمد تعیین شده کسر شد.

کاهش مالیات برخی مودیان با کاهش ضرایب و شفاف شدن درآمدها

تسنیم: وضعیت اشخاص حقوقی مشخص است معمولاً شرکتها دفاتر و اسناد و مدارک خود را نگهداری میکنند و سالهاست این کار را انجام می‌دهند اما در خصوص افرادی که آشنایی کمتری دارند و بعضاً دفتر نگهداری نمی کنند، چه برنامه ای دارید؟

دیلمی: اگر دستگاه کارتخوان داشته باشند و مبلغ تعیین شده از این طریق را قبول داشته باشند، موضوع روشن است و همان عدد به عنوان معیار محاسبه مالیات در نظر گرفته خواهد شد.

اما در خصوص افرادی که معتقدند سود آنها پایین تر از رقم مالیات تعیین شده است، باید صبر کرد تا اظهارنامه های مربوط را ارائه کنند. تا پایان تیرماه نیز مهلت ارائه اظهارنامه ها است. در مرحله بعدی ما رسیدگی به اظهارنامه ها را آغاز خواهیم کرد.

در بحث رسیدگی به عملکرد سال 1400 به این دلیل که ضرایب سود تعیین شده نسبت به گذشته کاهش 50 درصدی داشته است به نظر نمی رسد جای نگرانی داشته باشیم. برخی مشاغل نیز شاهد کاهش مالیات در خصوص عملکرد سال 1399 بودند که در نتیجه ممکن است در سال 1400 نیز همان روند ادامه داشته باشد.

 فرصت یک ماهه مودیان برای ارائه اظهارنامه اصلاحی

تسنیم: با توجه به اینکه بعضاً شاهد هستیم که مشکلاتی در مورد ارائه اظهارنامه ها به خصوص از جانب مودیانی که برای بار اول اظهارنامه ارائه می کنند، پیش می آید؛ آیا امکان اصلاح اظهارنامه های ثبت شده در سامانه سازمان امور مالیاتی وجود دارد؟

دیلمی: از زمانی که مودیان اظهارنامه خود را ثبت می‌کنند از تاریخ انقضا تا مهلت تسلیم اظهارنامه تا یک ماه فرصت دارند تا مجدداً وارد سامانه شوند و اظهارنامه اصلاحی را ارائه کنند.

به طور مثال طی روزهای اخیر شاهد بودیم که یک شرکت در سامانه اظهارنامه ارائه کرده است که رقم آن نسبت به گذشته بسیار بالاتر بود. این در حالی بود که این شرکت در گذشته از معافیت استفاده می کرد. پس از آن که این موضوع را بررسی کردیم اظهارنامه اصلاحی را وارد سامانه سازمان امور مالیاتی کرده بود.

برای اصلاح اظهارنامه های ارائه شده نیاز به مراجعه حضوری نیست و اساساً ما دسترسی برای تغییر اظهارنامه ها نداریم. مودیان باید با مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی نسبت به ارائه اظهارنامه اصلاحی اقدام کنند. زمانی که اظهارنامه ها تسلیم می‌شود ما تنها امکان رویت آمارهای مربوطه را داریم و نمی توان نسبت به تغییر اظهارنامه ها از طریق مراجعه حضوری اقدام کرد.

ضرورت داشتن پروانه عمده فروشی برای تغییر نرخ سود محاسبه مالیات/ مودیان باید به دایره شمول مالیات بر ارزش افزوده توجه داشته باشند

تسنیم: در حال حاضر شاهد هستیم ورودی دستگاه های کارتخوان مودیان به صورت خودکار چه در خصوص تبصره 100 در خصوص اظهارنامه ها، برای مودیان نمایش داده می‌شود. اما در مواردی ممکن است ادعاهایی در خصوص عمده فروشی یا خرده فروشی بودن فعالیت افراد وجود داشته باشد، شما چگونه با این موارد برخورد می‌کنید؟

دیلمی: اطلاعات مربوط به خرده‌فروشی و عمده‌فروشی بودن فعالیت افراد را خود مودی در زمان پیش ثبت نام و گرفتن کد اقتصادی انجام می دهد. در حقیقت به این شکل نیست که مودی در هنگام ارائه اظهارنامه بخواهد تعیین کند که عمده فروش است یا خرده فروش.

این اطلاعات را مودیان در هنگام پیش ثبت نام کد اقتصادی وارد می کنند. در صورتی که اشتباهی در همان مرحله پیش ثبت نام رخ داده باشد مودی می تواند مجددا مراجعه کرده و با نام کاربری و رمز عبور خود پیش ثبت نام را مجددا انجام دهد.

بسیاری می گویند که ما عمده فروش هستیم تا مشمول ضریب سود کمتر می شوند. در اینجا باید گفت که تنها بحث ضریب سود مطرح نیست و به طور مثال اگر شما از عمده فروشی به خودفروشی تغییر وضعیت دهید و ضریب سود از 10 درصد به سه درصد کاهش پیدا کند، باید به این مسئله نیز توجه کنند که مشمول مالیات ارزش افزوده نیز خواهد شد و باید معاملات فصلی را در پایان هر فصل ارسال نمایند.

ضمن اینکه پروانه کسب افراد نیز باید به عنوان عمده فروش ثبت شده باشد. اگر پروانه فعالان اقتصادی عمده فروشی نباشد به عنوان عمده فروش لحاظ نخواهد شد.

33 هزار مودی کمتر از پنج میلیون تومان مالیات پراخت خواهند کرد

تسنیم: در حال حاضر تصور بر این است که سازمان امور مالیاتی پس از دریافت اطلاعات مربوط به کارتخوان ها مالیات ها را به شدت افزایش داده است. با توجه به آمار مربوط به اظهارنامه‌هایی که از سوی مودیان ارائه شده، چه تعداد از مودیان مالیات صفر دریافت کردند؟

دیلمی: از مجموعه 114 هزار اظهارنامه که تا روز شنبه دریافت کردیم، 34 هزار اظهارنامه، مالیات صفر دریافت گردید. از این 34 هزار اظهارنامه، 11 هزار اظهارنامه مربوط به تبصره ماده 100 بوده است. حدود هشت هزار اظهارنامه نیز کمتر از یک میلیون تومان مالیات پرداخت خواهند کرد.

تعداد مودیانی که بین یک تا پنج میلیون تومان مالیات پرداخت خواهند کرد 25 هزار نفر است. برای 18 هزار مودی بین پنج تا 10 میلیون تومان مالیات تعیین شده است. ضمن اینکه برای 9 هزار اظهارنامه نیز مالیاتی بین 10 تا 15 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. 5 هزار اظهارنامه نیز مشمول مالیاتی بین 15 تا 20 میلیون تومان شدند. همچنین حدود هفت هزار اظهارنامه نیز مشمول بیش از 20 میلیون تومان مالیات شدند.

ضرورت آموزش همگانی مودیان برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی/ آموزش تنها راه اجرای صحیح قانون است

تسنیم: با ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و اتصال آنها به پرونده مودیان در سازمان امور مالیاتی، شاهد بودیم که امکان سازمان امور مالیاتی برای بررسی واقعی درآمدها و هزینه مودیان افزایش قابل توجهی پیدا کرد اما این موضوع خود سبب بروز اعتراضاتی نیز شد. در قانون پایانه‌های فروشگاهی نه تنها این افراد بلکه تمامی فعالان اقتصادی درگیر اجرای قانون خواهند شد و باید صورت حساب الکترونیکی صادر کنند. در حقیقت این پیش‌بینی وجود دارد که دایره مشمولان آن تا 10 برابر مودیان فعلی مالیات بر ارزش افزوده هستند. با توجه به این موارد سازمان امور مالیاتی چه اقداماتی را برای تسهیل اجرای قانون انجام می‌دهد؟

دیلمی: این موضوع باید به شخص مودی اطلاع رسانی شود.  با توجه به برنامه هایی که تعیین شده در حال آموزش کارکنان امور مالیاتی هستیم به شکلی که ماموران ما اطلاعات کامل داشته باشند و در مرحله بعد باید کار آموزش اصناف را انجام دهیم. این موضوع در قانون پیش بینی شده است.

با توجه به قانون سه ماه برای ثبت نام زمان تعیین شده است و باید پس از آن چه اتفاقی رخ خواهد داد.  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان یک قانون جدید است و با اجرای آن بسیاری از مالیات های دیگر مانند ارزش افزوده و ارائه صورت معاملات فصلی تحت پوشش آن قرار می گیرند.

 قانون پایانه های فروشگاهی یک قانون جامع و کامل است که با اجرایی شدن آن ممکن است بسیاری از اتفاقاتی که در اظهارنامه ها و مالیات بر ارزش افزوده انجام میشود دیگر در چارچوب قرار می گیرد. تنها کاری که ما می توانیم انجام دهیم آموزش است و اجرای این قانون با اموزش سریعتر به هدف می رسیم.

 در سال 1387 قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شد پیچیدگی های زیادی وجود داشت اما امروز مودیان با سامانه ها  و زمان ارائه آنها آشنا هستند و وظایف خود را به سادگی انجام می‌دهند و دیگر به سازمان امور مالیاتی مراجعه نمی کنند. به هر حال پایانه های فروشگاهی  یک قانون و طرح ملی است.

 به مرور زمان اطلاع‌رسانی های گسترده‌تری انجام خواهد شد ضمن اینکه ممکن است اقداماتی نیز به وجود بیاید باید به سرعت رفع شود. بحث پایانه‌های فروشگاهی که ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بخشی از آن به حساب می‌آید تنها برای شفاف‌سازی است.

مطمئنا ظرف یک تا دو سال آینده همه این شفافیت را احساس خواهند کرد. در حال حاضر پیش از آنکه کارمندان دولت حقوق خود را دریافت کنند مالیات آن کسر می‌شود. به روزی خواهیم رسید که وقتی مودی وارد سامانه سازمان امور مالیاتی می‌شود و فروش خود را می‌بیند، دیگر خودش می‌تواند مالیات مربوط را محاسبه کند.

زمانبندی یک ساله برای رسیدگی به 40 هزار اظهارنامه مالیاتی

تسنیم:با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 40 هزار نفر اظهارنامه ارائه کردند که باید از سوی سازمان امور مالیاتی مورد حسابرسی قرار بگید، این فرآیند تا چه زمانی به طور خواهد انجامید؟

دیلمی: رسیدگی به اظهارنامه‌ها معمولا یک فرآیند یکساله است. ضمن اینکه ممکن است بخشی از 40 هزار نفری که اظهارنامه ارائه کرده‌اند از سوی سازمان امور مالیاتی قطعی‌سازی شود. سازمان امور مالیاتی رقم ابراز شده از سوی مودی را دریافت می‌کند و در کنار اطلاعات دستگاه کارتخوان قرار می‌دهد. در صورتی که این اطلاعات هم‌خوانی داشته باشد، می‌توان مالیات را قطعی کرد و دیگر نیازی به حسابرسی نیست.

در سال گذشته نیز این اتفاق رخ داده است و بخشی از 50 هزار اظهارنامه‌ای که باید حسابرسی می‌شد توسط سازمان امور مالیاتی قطعی شده است. ما برای رسیدگی به اظهارنامه‌ها برنامه زمانبندی تعیین می‌کنیم تا بتوانیم در زمان قانونی مشخص شده کار رسیدگی را به اتمام برسانیم.

احتمال تعیین مالیات‌های سنگین حتی برای خوش حسابهایی که از زمان فراخوان سازمان امور مالیاتی اظهارنامه ارزش افزوده ارائه نکردند

تسنیم:در یک نمونه یک مودی (فروشنده لوازم جانبی تلفن همراه)که در سال‌های اخیر ارزش افزوده خود را به موقع پرداخت کرده ( طبق اعلام سازمان مالیاتی مودی خوش‌حساب نیز محسوب میشود) برای فعالیت پیش از زمان آغاز ارائه اظهارنامه، (یک دوره 5 ساله) مشمول مالیات بسیار سنگینی مربوط به گذشته شده است. در چنین مواردی مودیان چه اقدامی باید انجام دهند؟

پس از ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان برخی برای اولین بار اظهارنامه ارائه کردند. در این بین برخی از این افراد در سال‌های گذشته مشمول مالیات ارزش افزوده نیز بودند که تا امسال پرداخت نکردند. با توجه به این مسئله ممکن است این افراد مشمول مالیات‌های بسیار سنگینی خواهند شد.

دیلمی: در اداره کل مرکز شهر تهران هر دوره حدود 20 هزار اظهارنامه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنیم. در حال حاضر نیز برخی مشاغل از جمله صنوف مربوط به کشاورزی و پوشاک و همچنین خرده فروشان آجیل و خشکبار، لوازم یدکی خودرو، کیف و کفش و خرازی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند.

در خصوص مثالی که به آن اشاره شد، سازمان امور مالیاتی از زمان اجرای قانون در سال 1387(زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده) در مراحل مختلف فراخوان زده و مشاغل را به شمول  اجرایقانون اضافه کرده است. وقتی یک فعال صنفی از سال 1390 فراخوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت کرده است دیگر ارزش افزوده آن از سال 1387 محاسبه نخواهد شد.

در حقیقت از زمان اعلام فراخوان، مالیات ارزش افزوده مودیان محاسبه خواهد شد. مودیان در همان زمان باید اقدام به ثبت‌نام و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌کردند. مشاغل خرد (خرده فروشان) نیز از نظر مالیات بر ارزش افزوده مشکل ندارند. در برخی موارد قانون امکان کمک به مودیان را فراهم کرده است و ما برای کمک به فعالان اقتصادی در این شرایط از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم اما در مواردی نیز چنین ظرفیتی وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر