logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۷۴۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

هدیه استاد قرائتی برای بچه‌های اطلاعات

هدیه-استاد-قرائتی-برای-بچه‌های-اطلاعات
کتاب «اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات»، مشتمل بر شش فصل عبارت از ضرورت تشکیلات اطلاعاتی، امنیت در اسلام، خبر در اسلام، وظایف نیروهای اطلاعاتی، روش کار نیروهای اطلاعاتی و تذکرات و هشدارها هستند.

به گزارش موج رسا; سه کتاب «اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات»، «شرح قرآنی دعای مکارم‌الاخلاق صحیفه سجادیه» و «شناخت قرآن گامی به سوی تفسیر» از آثار جدیدالتألیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی است، که به تازگی روانه بازار نشر شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات»، مشتمل بر شش فصل عبارت از ضرورت تشکیلات اطلاعاتی، امنیت در اسلام، خبر در اسلام، وظایف نیروهای اطلاعاتی، روش کار نیروهای اطلاعاتی و تذکرات و هشدارها هستند.

در مقدمه این کتاب از زبان مؤلف آمده است: روزی برای سخنرانی به مرکزی که مسئولان نظارت و اطلاعات بودند، دعوت شدم، بعد از پایان سخنرانی از آنان پرسیدم: آیا موضوع نظارت و اطلاعات از نظر قرآن و روایات بررسی شده است؟ پاسخ دادند: این کار به طور وافی نشده است. تصمیم گرفتم یک دور قرآن را به این قصد مرور کنم و از برکت این مرور جزوه حاضر که شامل صدها آیه و حدیث است به دست آمد.

مسئله نظارت و اطلاعات مخصوص یک دستگاه نیست، بلکه دستگاه‌های مختلف هر کدام به نحوی نظارت، بازرسی، تحقیق، تفحص، حفاظت و حراست برای حفظ نیروها و اهداف خود با عناوین مختلف را دارند. نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، و مسئولان حراست و دایره تحقیق و تفحص مجلس و بازرسان تمام وزارتخانه‌ها و مسئولان گزینش‌ها هر کدام به نحوی به آشنایی با اسلام در راستای کار خود نیاز دارند.

این کتاب به غیر از اصطلاحات درون‌سازمانی و بین‌المللی و تعبیرات خاص هر وزارتخانه‌، به اصل مسئله نظارت و امنیت و بازرسی پرداخته و هر دستگاهی می‌تواند اصطلاحات مخصوص خود را با عناوین قرآنی مصداق‌یابی کند. خواندن این کتاب به انسان بصیرت می‌دهد که چگونه اسلام به تمام ابعاد زندگی و نیازهای سیاسی اجتماعی توجه دارد.

این چندمین کتابی است که حجت‌الاسلام قرائتی با نگاه خاص برای رشته‌های مختلف نوشته شده است مانند: سیصد اصل مدیریت از قرآن، سیمای حقوق در قرآن، سیمای سیاست در قرآن، سیمای خانواده در قرآن و روایات، سیمای اقتصاد در قرآن و روایات، شهر و مسکن در اسلام، اخلاق نظامی و انتظامی، قرآن و متولیان فرهنگی.

استاد قرائتی درباره این قبیل آثارش چنین می‌گوید که ناگفته پیداست که این حرکت مثل سایر حرکت‌ها از ساعت اول کامل نخواهد بود، ولی می‌تواند به نسل نو و دانشگاه‌های مختلف الگو دهد که اسلام در همه ابعاد زندگی سخنی برای گفتن دارد.

*گشودن ابواب جدید فقهی، تفسیری و معرفتی به معنی گشودگی بیشتر در مسیر مدیریت‌های بهینه و در نتیجه استانداردسازی بیشتر زندگی مردم در سایه‌سار حکومت اسلامی است.

خاصه اینکه اگر این گشودن‌ها در مسیر نیازهای اصلی جامعه از قبیل امنیت باشد؛ آنگاه جامعه و افکار عمومی در صورت جهاد تبیین، بیشتر به این حقیقت پی می‌برد که حکومت اسلامی شیعی چه مزیّت‌هایی نسبت به سایر حکومت‌ها و سایر نحله‌های فکری دارد.

منبع: جهان نیوز

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر