logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۹
[ شناسه خبر : ۲۷۳۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان؛

شورایی برای حراست از قانون/ تمام مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به تایید شورای نگهبان برسد

شورایی-برای-حراست-از-قانون-تمام-مصوبات-مجلس-شورای-اسلامی-باید-به-تایید-شورای-نگهبان-برسد
شورای نگهبان، یکی از مهم‏ترین نهاد‌های حکومتی در نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید که وظیفه تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون، نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی را بر عهده دارد.

به گزارش موج رسا; همیشه گفته‌اند که قانون حتی اگر بد هم باشد باز هم بهتر از بی‌قانونی است و اگر قانون رعایت شود بسیاری از مشکلات نیز به وجود نمی‌آیند. قانون در کشورمان برای همه یکسان است و همگان زیر یک پرچم و قوانین مصوب آن حیات می‌کنند. مجلس شورای اسلامی به عنوان بالاترین مرجع قانونگذاری در کشور است که قوانین آن باید به تایید شورای نگهبان برسد وگرنه قابلیت اجرا ندارند. شورای نگهبان که در گذشته با عنوان شورای نگهبان قانون اساسی شناخته می‌شد، وظیفه دارد تا قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی را با قانون اساسی کشورمان که قانون اولیه آن در 177 اصل در سال 1358 به تصویب رسیده است، مطابقت دهد. البته شورای نگهبان علاوه بر تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی، وظایف دیگری نیز بر عهده دارد که از جمله آن‌ها نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و تفسیر قانون اساسی است.

شورای نگهبان دارای 12 عضو است که 6 عضو آن حقوقدان و 6 عضو دیگر مجتهد فقیه هستند. فقهای شورای نگهبان با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی منصوب شده و حقوقدانان نیز با معرفی قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی و با رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند و دوره کاری اعضا نیز به مدت 6 سال است.

امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره به رعایت مرّ قانون تاکید کرده و مردم را به تبعیت از قانون فراخوانده‌اند که از نمونه‌های مهم آن در برگزاری انتخابات بوده که رای مردم را به عنوان حق‌الناس تعبیر کرده و مردم را نیز به تمکین در برابر قانون و فردی که انتخاب شده است، سفارش می‌کنند. در سال‌های گذشته همواره افرادی در انتخابات‌های متعدد در کشورمان بوده که صلاحیت آن‌ها مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته اما با این وجود، نظر شورای نگهبان را پذیرفته‌اند و در جایی هم که نیاز به اعتراض و دفاع از خود بوده، اقدام کرده و باز هم اگر طبق قانون، نظری بر آن‌ها داده شده باشد آن را پذیرفته‌اند. حتی در بین این افراد، نفراتی بوده که در دوره‌های گذشته صلاحیت شورا را اخذ کرده و به عنوان یکی از روسای قوای سه‌گانه نیز فعالیت داشتند اما در دوره‌های بعدی نتوانسته‌اند تایید صلاحیت داشته باشند و با این وجود باز هم از قانون تمکین کرده‌اند.

*‌ هیچ قانونی بدون تایید شورای نگهبان قابل اعتنا نیست

حجت‌الاسلام سیدیعقوب موسوی، امام جمعه موقت زنجان در خطبه‌های نماز جمعه گذشته شهر زنجان با اشاره به 26 تیر، سالروز تاسیس شورای نگهبان قانون اساسی گفت: قانون اساسی، بخش مهمی از قوه قانونگذاری نظام جمهوری اسلامی است که بدون تایید شورای نگهبان، هیچکدام از قوانین قابل اعتنا نیست.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: هر قانونی که تصویب می‌شود باید به تایید شورای نگهبان برسد وگرنه هیچ قانونی قابل اعتنا نیست.

امام جمعه موقت زنجان با بیان اینکه شورای نگهبان 12 عضو دارد، افزود: 6 عضو آن حقوقدان و 6 عضو دیگر مجتهد فقیه هستند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان 3 وظیفه اصلی دارد، گفت: این وظایف شامل نظارت بر قانونگذاری، نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و تفسیر قانون اساسی است.

*‌ فلسفه وجودی شورای نگهبان، حفاظت از اسلامیت و جمهوریت نظام است

محمدجواد محمدی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان زنجان در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: فلسفه وجودی شورای نگهبان، حفاظت از اسلامیت و جمهوریت نظام است.

محمدی اظهار داشت: امام خمینی(ره) با آینده‌نگری الهی، دستور تاسیس نهاد شورای نگهبان را برای تضمین جمهوریت و اسلامیت نظام صادر کردند.

وی با اشاره به فلسفه وجودی و جایگاه بی‌بدیل شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان در عمر بیش از ۴۰ ساله خود توانسته با وجود هجمه‌های فراوان از طرف دشمنان با پشتوانه قانون اساسی و امام و رهبری، ضامن حفظ نظام و آرمان‌های انقلاب باشد و به وظایف قانونی خود به نحو شایسته عمل کند.

محمدی ادامه داد: شورای نگهبان در این راستا با دقت نظر خود در صیانت از آرای مردمی در انتخابات که شاخصی از شعور اجتماعی مردم است، حراست می‌کند.

*‌ دشمنان به دنبال تبدیل کوچکترین مشکل اقتصادی به یک چالش بزرگ هستند

مسعود بصیری، مدیرکل روابط عمومی شورای نگهبان نیز در همایش ناظران دفتر نظارت بر انتخابات استان زنجان به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان با تاکید بر لزوم امیدآفرینی و تبیین جهادی عملکرد انقلاب اسلامی گفت: دشمنان سعی دارند کوچکترین مشکل اقتصادی را به یک چالش بزرگ تبدیل کنند.

بصیری اظهار داشت: در انگلیس، فرانسه و آمریکا نیز نهادهای مشابه شورای نگهبان برای نظارت تقنینی و انتخابات وجود دارند و وجود نهادی مستقل از مجری برای نظارت بر حسن اجرای مقررات، امری مرسوم در همه کشورها است.

وی با تبیین جایگاه شورای نگهبان در صیانت از قانون خاطرنشان کرد: شورای نگهبان، یک نهاد انقلابی و مورد تایید امامین انقلاب بوده و از سوی دیگر، عماد ملت است.

مدیرکل روابط عمومی شورای نگهبان با اشاره به توسعه اقتصادی در کشور به وجود برخی مشکلات اذعان کرد و گفت: ما در یک جنگ بزرگ رسانه‌ای هستیم و دشمن سعی دارد با پنهان کردن مشکلات اقتصادی خود، کوچکترین مشکل اقتصادی در کشور ما را به یک چالش بزرگ تبدیل کند.

وی تصریح کرد: نبود تبلت برای دانش‌آموز ابتدایی ما بزرگ‌ترین فقر و فلاکت جلوه داده می‌شود اما از آن طرف، وجود سوء تغذیه 30 درصدی کودکان در خود آمریکا با ترفندها رسانه‌ای از چشم مردم جهان مخفی می‌ماند.

بصیری خاطرنشان کرد: ویژگی بارز جهاد، ایستادگی است و ایران اسلامی هیچگاه در مقابل استکبار از آرمان‌های خود کوتاه نخواهد آمد و هر کجای جهان در مقابل استکبار ایستادگی شده، پیروزی رقم خورده و هر جا از آرمان‌ها کوتاه آمده و به دشمن اعتماد کرده‌اند، ضربه هولناکی خورده‌اند.

شورای نگهبان، یکی از مهم‏ترین نهاد‌های حکومتی در نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید و شباهت زیادی با بعضی از نهاد‌های حافظ قانون اساسی در کشور‌های دیگر دارد. در قوانین اساسی برخی کشور‌ها نیز نهاد‌هایی به نام «دادگاه قانون اساسی»، «شورای قانون اساسی»، «دیوان قانون اساسی» و نظایر آن پیش‌بینی شده که با وجود برخی تفاوت‌ها از حیث ساختار و نوع مسئولیت‌ها با یکدیگر شباهت‌های فراوانی دارند.

شورای نگهبان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاه ویژه‌ای است به‌گونه‌‌ای که نبودن آن در کنار مجلس قانونگذاری موجب عدم اعتبار مجلس می‏شود. شورای نگهبان وظیفه دارد تا تمام مصوباتِ مجلس را از حیث عدم مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی بررسی کرده و مصوبه مجلس در صورت عدم مغایرت، صورت قانونی به خود گیرد.

شورای نگهبان علاوه ‏بر این نقش برجسته، ماموریت نظارت بر انتخابات را داشته و مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی نیز به شمار می‏آید. اصل ۹۱ قانون اساسی در عبارتی کوتاه و گویا به این مطلب اشاره کرده و در قسمتی از آن آمده است: «به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آن‌ها، شورایی به نام شورای نگهبان ... تشکیل می‌شود....».// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر