logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۹
[ شناسه خبر : ۲۷۳۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 29 دقیقه ]
سیاست‌های بر زمین مانده حوزه حجاب و عفاف؛

قوانین فرهنگی کشور دستاویز مطامع برخی سیاسیون شده است/ غفلت شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظارت بر عملکرد دستگا‌ها

قوانین-فرهنگی-کشور-دستاویز-مطامع-برخی-سیاسیون-شده-است-غفلت-شورای-عالی-انقلاب-فرهنگی-از-نظارت-بر-عملکرد-دستگا‌ها
حجاب و عفاف در جامعه در حال سقوط آزاد است که باید با ارائه راهکار‌های درست وضعیت بهبود یابد، این در حالی است که در طول سال‌های گذشته سیاست‌گذاری‌هایی در این حوزه انجام شده اما به مرحله اجرا نرسیده است.

به گزارش موج رسا; عفاف و حجاب یکی از اصول اساسی و ساختاری در سبک زندگی اسلامی مطرح شده است؛ چراکه اگر رعایت حجاب و عفاف انجام شود زندگی و سلامت افراد در جامعه از هر لحاظ و از تمام بعد‌های اجتماعی، خانوادگی و فردی حفظ خواهد شد.

با این حال آنچه که مشهود است و از آموزه‌های قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم(ص) برداشت می‌شود این است که حجاب و عفاف صرفا مختص زنان در جامعه نیست و مردان نیز از این امر مستثنی نیستند. با این حال آیاتی که زنان و مردان را به حجاب، عفت و پاکدامنی رهنمون ساخته‌اند در قرآن کم نیستند و در سوره نور و احزاب به طور کامل به اصل موضوع حجاب و عفاف اشاره شده به طوری که آیات ۲۷ و ۲۸ سوره مبارکه نور به رفتار عفیفانه و آیات ۳۰ و ۳۱ همین سوره حجاب را به عنوان روسری یا چادر معرفی می‌کند.

همچنین در آیه ۳۵ سوره مبارکه احزاب به پاداش زنان و مردان پاک‌دامن اشاره شده است «وَ الْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ... أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا؛ و مردان و زنان با حفاظ خوددار از تمایلات حرام؛ بر همه آن‌ها خدا مغفرت و پاداشی بزرگ مهیا ساخته است.» بنابراین آیات قرآن به وضوح بیانگر این است که با رعایت حجاب و عفاف توسط زنان و مردان پاداشی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

با تمام این‌ها با اینکه رعایت حجاب و عفاف در مورد مردان و زنان تاکید شده است اما زمانی که سخن از حجاب می‌شود ناخداگاه ذهن انسان به سمت زنان می‌رود چراکه زن از دیدگاه اسلام دارای موقعیتی بالا است که می‌تواند مدارج کمال را طی کرده و به مراتب عالی انسانیت راه یابد.

بنابراین وجود زن زینت بخش آفرینش انسان است، همین جایگاه والای زنان سبب شده است که این گوهر آفرینش در صدف حجاب قرار گیرد تا ارزش‌های وجودیش حفظ شود چراکه یکی از دلایلی که به حفظ حجاب بر زنان تاکید شده است، حفظ همین ارزش والای آنها است.

اما علی‌رغم تمام تاکیدات به رعایت حجاب و عفاف در جامعه، متاسفانه با برنامه‌ریزی‌های بلند مدتی که توسط دشمن انجام شده است، رعایت این موضوع در جامعه در طول سال‌های اخیر کم‌رنگ شده و پوشش زنان خصوصا در جامعه از کشور‌های دیگر که حجاب در آن‌ها معنایی ندارد تاثیر پذیرفته و گویی سقوطی آرام در رعایت حجاب و عفاف در جامعه در حال شکل‌گیری است که اگر راهکار درستی ارائه نشود این سقوط شیب تندی به خود خواهد گرفت.

با اینکه در طول سال‌های گذشته سیاست‌گذاری‌هایی در خصوص حجاب و عفاف انجام شده است اما انگار این سیاست‌گذاری‌ها بر روی کاغذ جا خوش‌کرده و جنبه عملی به خود نگرفته است، با این که چندین وزارت‌خانه و ارگان در به نتیجه رساندن مصوبات دخیل بوده‌اند اما پای خود را کنار کشیده و اقدامی راسخ در این باره انجام نداده‌اند و این موضوع را حتی برخی از مسئولان کشوری همچون مسئول بسیج جامعه زنان نیز تاکید کرده است.

با این حال مسئولان نگاه‌هایی هم‌سو به موضوع حجاب و عفاف داشته‌اند که به چند مورد از آن‌ها در این گزارش اشاره خواهد شد.

*نگاه وزارت فرهنگ در حجاب و عفاف مبتنی بر هویت ایرانی ـ اسلامی است

محمدمهدی، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاه این وزارتخانه در حوزه حجاب و عفاف، مبتنی بر هویت ایرانی ـ اسلامی است، گفته است: اجازه هیچ گونه دوقطبی‌سازی در حوزه حجاب و عفاف را به بدخواهان ملت ایران نمی‌دهیم چرا که بانوان ایرانی را عفیف، پاکدامن، هنرمند و با عرق و علاقه به فرهنگ ایرانی و اسلامی می‌دانیم.

وی عفاف و حجاب را حوزه مشترک همه مردم ایران دانسته و اذعان کرده است: زنان، مردان، دختران و پسران ایرانی با هر نوع گرایش فکری، سلیقه، گویش و قومیت به عفاف و حجاب به‌ عنوان یک حوزه مشترک تاریخی افتخار می‌کنند چرا که این موضوع جز هویت فرهنگی ایران عزیز است.

وی با اشاره به پیشینه کهن صنعت نساجی و پوشاک در کشور و اینکه حجاب و عفاف یک مقوله کاملا هنری است، معتقد است: هنر عفاف و حجاب در ایران یک هنر دیرپا است و در بسیاری از ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی که از گذشتگان به‌جا مانده، نشان داده شده که به صورت هنرمندانه به موضوع پوشاک پرداخته شده است.

*هر انسان پاک‌سرشتی اعم از مسلمان یا غیرمسلمان از حیا و عفت استقبال می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز در طول روز‌های گذشته با تاکید بر اینکه هر انسان پاک‌سرشتی اعم از مسلمان یا غیرمسلمان از حیا و عفت استقبال می‌کند و از بی‌حیایی و بی‌عفتی گریزان است، اظهار کرد: در مقوله حجاب و عفاف، همه بخش‌ها و مسئولان ذیربط اعم از دادستان، قاضی و ضابطین باید در چارچوب قانون گام بردارند؛ باید توجه داشت که در این زمینه نمی‌خواهیم کار هیجانی و زودگذر انجام دهیم بلکه اقدامات ما باید متقن، مدبرانه، قانونی و توأم با آرامش باشد.

وی افزود: نه صرفاً در مقوله حجاب و عفاف بلکه در هر زمینه و موردی، هر بخش و نهادی اعم از نهاد دولتی، نهاد مقننه، قوه قضائیه یا سایر افراد و بخش‌ها، چنانچه اشتباه کرد نباید بر این اشتباه اصرار ورزد و از اصلاح اشتباه اِبا داشته باشد؛ نباید بر کار اشتباه پافشاری و یا احیاناً آن را توجیه کرد؛ اگر کار اشتباهی در جایی صورت گرفت باید در راستای اصلاح گام برداریم و احیاناً موضوع را اعلام کنیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مردم متدیّن ایران اسلامی از دیرباز خود را به رعایت عفاف و حجاب مقید و ملتزم می‌دانستند، گفت: در مقطعی از تاریخ ما، رضاخان قلدر با هدایت بیگانگان تلاش داشت نه تنها عفاف و حجاب را از جامعه اسلامی ما بزداید بلکه بی‌عفتی و بی‌حیایی را در جامعه ترویج کند؛ حال آنکه این اعتقاد و التزام در میان مردم ما در همه مقاطع تاریخی وجود داشته است که عفاف و حجاب و حیا فی‌نفسه ارزشمند است و به مثابه عامل بازدارنده، نسبت به پلیدی‌ها و جسارت‌ها برای انسان و جامعه می‌باشد.

*دشمنان قسم‌خورده نظام جمهوری اسلامی، به دنبال ترویج ابتذال و بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه هستند

رئیس دستگاه قضا افزود: امروز نیز برخی از دشمنان قسم‌خورده نظام جمهوری اسلامی، به دنبال ترویج ابتذال و بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه هستند؛ پیگیری این موضوع نیاز به کار اطلاعاتی دارد، لذا دستگاه‌های مسئول و ذیربط باید مواظبت و عنایت بیشتری به این مقوله داشته باشند و نسبت به کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده و جریانات سازمان‌یافته ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی در جامعه اهتمام داشته باشند.

وی تاکید کرد: اینکه چه کسی به عنوان یک فرد، حجاب دارد یا ندارد؛ حجابش کم‌رنگ است یا پررنگ؛ یک بحث است و توجه به آن در جای خود ضروری است؛ اما شناسایی و کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه، مقوله مهمی است که نیاز به کار اطلاعاتی دارد.

اژه‌ای تصریح کرد: انسان به وضوح مشاهده می‌کند و قرائن و شواهد نیز حاکی از آن است که دست‌هایی گره خورده با دست‌های اجنبی و با اهدافی خاص، برخی موضوعات را در راستای بی‌عفتی در جامعه ما دنبال می‌کنند.

*قوانین فرهنگی کشور خصوصا عفاف و حجاب، دستاویز مطامع برخی سیاسیون شده است

در این راستا مینا بیابانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: با توجه به وضعیت جامعه مردم بر این باورند که در خصوص حجاب و عفاف سیاست‌گذاری وجود ندارد اما بر خلاف تصورات عموم سیاست‌گذاری‌ها و قوانین خوبی در ارتباط با ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه به اندازه‌ای قانون وجود دارد که بتوان عفاف و حجاب را در جامعه و آحاد مردم کشور عمومیت ببخشید، افزود: متاسفانه از زمانی که مصوبه ۴۲۷ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و برای دستگا‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف وظایفی تعیین کرد هیچ یک از این نهاد‌ها وظایف خود را به درستی انجام ندادند و نهایتا برخی از سازمان‌ها و نهاد‌ها بخشی از وظایف را انجام دادند.

مسئول بسیج جامعه زنان کشور گفت: شورای عالی فرهنگی که نهاد ناظر بر مصوبات است و باید ارزیابی در خصوص اقدامات حوزه حجاب و عفاف را انجام می‌داد اما این وظیفه را به درستی انجام نداده است.

وی با بیان اینکه بخشی از موضوعات مذکور به دولت‌های حاکم در ادوار مختلف باز‌ می‌گردد، یادآور شد: تمام دولت‌ها نسبت‌ به موضوع حجاب و عفاف و مباحث فرهنگی بی‌تفاوت بوده‌اند و عموما مسائل سیاسی، اقتصادی و عمرانی در دولت‌های گذشته بیشتر مورد توجه بوده است و همین امر سبب شده تا وضعیت عفاف و حجاب در جامعه به وضعیت حاضر برسد‌.

بیابانی بیان کرد: طرف مطالبه ما برای عفت‌ورزی آحاد زنان و مردان جامعه در نوع پوشش که باید منطبق بر آداب اسلامی و فرهنگ دینی و ملی کشورمان بود، متوجه متولیان فرهنگی و مسئولین کشور است و این‌ها هستند که باید قوانین را جاری می‌کردند، اما توجهی به آن نشد، بنابراین نوک پیکان در این امر به سمت مردم نیست.

*سیاست‌های حوزه حجاب و عفاف جامع بوده و تدوین شده است

وی تاکید کرد: سیاست‌های حوزه حجاب و عفاف جامع بوده و تدوین شده است. در سال ۹۸ متمم و مکمل مصوبه ۴۲۷ که با عنوان مصوبه ۸۲۰ معروف است در تداوم و قوام این قوانین مصوب شد اما باز هم از سال ۹۸ به موضوع حجاب و عفاف کمترین توجهی نشد.

مسئول بسیج جامعه زنان کشور با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین نهاد‌ها و دستگاه‌های متولی طراحی پوشش مناسب و هماهنگ در راستای دین؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: متاسفانه کوچک‌ترین اقدامی در این زمینه انجام نشد، با این وجود با اینکه اقداماتی انجام شده اما این اقدامات بسیار سطحی، غیر مستمر و با جدیتی که باید صورت نگرفته است.

*زنان محجبه در تهیه لباس مناسب دچار مشکل هستند

وی با بیان اینکه در حوزه تولید محصولات فرهنگی باز هم وزارت فرهنگ و ارشاد وظایف خود را به درستی انجام نداده است، صدا و سیما نیز در این ارتباط کوتاهی کرده است، ابراز داشت: همینطور وزارت صمت که متولی بخشی از واردات و تولیدات پوشاک و بحث‌هایی از این دست است، این وزارت نیز به طور جدی پای کار نیامده است. با تمام این‌ها مسائل اصلی در دسترسی به پوشاک عفیفانه وجود دارد. با این حال یک خانم محجبه و حتی در حد یک حجاب معمولی به قطع یقین در تهیه لباس مناسب دچار مشکل است.

بیابانی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش نیز متولی آموزش و پرورش کودک، پرورش کادر برای نظام و مملکت است کمترین توجهی را به موضوع عفاف و حجاب نداشته است، گفت: هیچ فعالیتی در این راستا انجام نگرفته و حتی کتاب‌های درسی خالی از این فرهنگ هستند.

این مسئول خاطر‌نشان کرد: وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دیگر نیز پای کار نیامده‌اند حتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر که متولی این موضوع است در سال‌های متوالی در این راستا و در مسیر ترویج حجاب و عفاف را در جامعه اقدامی انجام نداده است.

*بی‌مهری به سیاست‌های حجاب و عفاف

مسئول بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه بی‌مهری به سیاست‌گذاری‌های حجاب و عفاف چه در بحث اجرا و چه در بحث‌های دیگر صورت گرفت، گفت: متاسفانه دختران جوان، پسران جوان نسبت به امر مهم حجاب و عفاف کم‌توجه شده‌اند. با این وجود موضوع عفت‌ورزی و نوع پوشش مناسب صرفا به عنوان فرهنگ دینی نیست چراکه این موضوع آمیخته با حیا و عفت بوده و یک موضوع فطری در هر فردی است.

این مسئول با اشاره به اینکه مواجهه صحیحی با موضوع پوشش نداشته‌ایم، عنوان کرد: پوشش را منحصر به زنان و دختران کرده‌ایم که واکنش‌ها و حساسیت‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است، با این حال از بخش پوشش و عفت‌ورزی پسران و مردان جامعه غفلت کرده‌ایم.

*دشمنان از ظرفیت زنان برای مواجهه با نظام بهره‌برداری می‌کنند

وی با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب را بهره‌برداران سیاسی سیاسی کرده‌اند، افزود: این امر دستاویزی برای دشمنان شده و آنان از ظرفیت زنان برای مواجهه با نظام بهره‌برداری می‌کنند. بنابراین نوک پیکان به سمت مسئولان نظام و دولت‌های گذشته بوده و دولت حال نیز مورد خطاب قرار دارد و وظیفه دارند به قانون عمل داشته و آن را به روش منطقی و توام با کرامت انسانی جاری کنند.

مسئول بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه بسیج جامعه زنان از همان بدو مصوبه ۴۲۷ که در سال ۸۴ مطرح و مصوب شد، فعالیت‌های ترویجی خود را در راستای حجاب و عفاف آغاز کرده و همچنان ادامه دارد، گفت: وقتی که نهاد‌ها، سازمان‌های دیگر فعالیت خود را انجام نمی دهند فعالیت‌های بسیج جامعه زنان نیز چندان بروز ندارد و چندان نمی‌تواند تاثیر خود را در جامعه داشته باشند.

وی خاطر‌نشان: باید آگاهی در جامعه بیشتر شود تا خود زنان و مردان در جامعه نسبت به این مسئله مهم توجه داشته باشند و موضوع حجاب و نوع پوشش مناسب را رعایت کنند، البته خود حجاب سال‌ها مورد توجه بود اما حجاب راهی برای عفت‌ورزی و نماد بیرونی عفت‌ورزی و حیا است و ما باید حجاب را اصلاح کنیم که یقینا اثرات مثمری خواهد داشت، چراکه اگر به پوشش بی‌توجه باشیم قطعا تاثیرات مخرب در امنیت روانی جامعه، کارآمدی اجتماعی و در قوام خانواده موثر خواهد بود.

بیابانی عنوان کرد: موضوع طلاق و تحکیم بنیان خانواده موضوعی چند‌وجهی است و از چند بعد قابل بررسی است اما یکی از موضوعات رعایت عفت و پوشش مناسب است.

*افرادی که در استخدام دولت هستند ملزم به رعایت پوشش مناسب و قاعده مند بودند

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌هایی که در بحث حجاب و عفاف دخیل هستند وظیفه‌ای قرار داده شده، که به وظایف خود عمل نکرده‌اند، گفت: اگر خود وزارت کشور که متولی امور داخلی است به جد این موضوع را دنبال می‌کرد، طبیعی است که افرادی که در استخدام دولت هستند ملزم به رعایت پوشش مناسب و قاعده مند بودند. با این حال نوع پوشش عینی‌ترین مولفه در فرهنگ عمومی در جامعه است که این مردم را به جوامع دیگر معرفی می‌کند.

مسئول بسیج جامعه زنان کشور با تاکید بر اینکه حجاب و عفاف نماد دینی، فرهنگی کشور است، گفت: دشمن سال‌ها است که متوجه قدرت حجاب و عفاف شده است به همین علت برای ضربه زدن به فرهنگ حجاب و عفاف وارد میدان شده و درحال پیشبرد اهداف و برداشت نتیجه تلاش‌های خود است.

وی بیان کرد: دشمن برای کم‌رنگ کردن و از بین بردن اسلام تلاش دارد تا حجاب را بردارد، اما این حجاب است که حافظ کیان ملی است و اگر حجاب حفظ شود، وطن و کرامت انسانی حفظ خواهد شد.

وی در خصوص اینکه چرا در کشور به موضوع عفاف و حجاب کمتر پرداخته شده‌ عنوان کرد: همه کشور‌ها قوانین خاص و چارچوب برای پوشش مردم خود دارند، در کشور ما که قوانین اجتماعی بر طبق قوانین اسلامی است، ملزم به رعایت حجاب و عفاف هستیم،با توجه به اینکه حجاب و عفاف امنیت اجتماعی را نیز فراهم می آورد اما متاسفانه قوانین ما به ویژه در مباحث فرهنگی مربوط به پوشش و عفاف و حجاب، دستاویز مطامع سیاسیون شده و از آن به عنوان جلب حمایت و نظر دیگران استفاده می‌کنند.

بیابانی با اشاره به حمایت از تولیدکنندگان پوشاک اسلامی ابراز داشت: وظایف هر نهاد و سازمانی در چهار چوب مصوبه ۴۲۷ ومتمم این مصوبه یعنی ۸۲۰ مشخص شده است و بسیج جامعه زنان در بحث نظارت‌ها وظایفی ندارد، اما بسیج اصناف با توجه به اهمیت این موضوع ورود پیدا کرده تا به تولید کنندگان ملزومات اسلامی کمک کند.

وی از نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در تبلیغ و تبیین مباحث فرهنگی انتقاد کردو افزود: در حوزه فیلم و سریال کمتر شاهد این هستیم که به مباحث فرهنگی به ویژه پوشش مناسب پرداخته شود و این جای سوال است! همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها که وظایف آنها در مصوبه ۴۲۷ و متمم آن مشخص شده زیر سوال هستند، چرا که وظایف خودشان را بعد از ابلاغ این مصوبه در سال ۸۴ از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت توجهی ندارند.

*شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌های مجری غفلت کرده‌ است

مسئول بسیج زنان کشور با اشاره به اینکه خود شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌های مجری در این زمینه غفلت کرده‌ گفت: البته یک غفلت عمومی در این حوزه صورت گرفته است که هم اکنون شاهد آن هستیم با توجه به اینکه پوشش از مولفه‌های عینی فرهنگ عمومی هر جامعه است که باید به آن توجه شود زیرا پوشش نماد ظاهری از عفت و حیای درونی است.

بیابانی در خصوص وظایف و اقدامات بسیج جامعه زنان در همکاری با قرارگاه ۲۱ تیر حجاب و عفاف، ستاد امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: جلساتی با سازمان بسیج برگزار شده است اما به شکل مبسوط جلسه‌ای با بسیج جامعه زنان و ستاد امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشته، اما در شرف امضاء تفاهم نامه هستیم که طبق آن وظایف هر دستگاه از جمله بسیج زنان نیز در این زمینه مشخص شود.

*عدم رعایت دستورات الهی از جمله عفاف و حجاب به‌حتم شجاعت نیست بلکه این هتاکی است

آیت‌الله محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، مسئول شورای هماهنگی ارتباطات دولت و روحانیت در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به ضرورت رعایت عفاف و حجاب به عنوان یکی از دستورات الهی اظهار داشت: رعایت دستورات الهی بر همگان واجب است.

وی با بیان اینکه تمرد از اجرای دستورات الهی، شجاعت نیست، خاطرنشان کرد: شجاعت این است که انسان بر روی هوا و هوس خودش پا بگذارد و شجاع به تعبیر حضرت امیرالمومنین(ع) کسی است که بر هوای نفس خود غلبه کند.

آیت‌الله دولابی با تاکید بر اینکه کسی که تابع هوای نفس خود است و دستورات خداوند را زیر پا می‌گذارد، نام او شجاع نیست، تصریح کرد: چنین شخصی هتاک بوده و پرده‌دری کرده است.

مسئول شورای هماهنگی ارتباطات دولت و روحانیت با انتقاد از اقدامات و اظهاراتی که برای قبح‌شکنی در حوزه عفاف و حجاب صورت می‌گیرد، گفت: کسی که دستورات الهی را زیر پا می‌گذارد، پرده‌دری کرده و کسی که دعوت به این پرده‌دری می‌کند در جُرم وگناه همه کسانی که پرده‌دری می‌کنند، شریک است.

وی تاکید کرد: کسی که دیگری را به کاری را تشویق می‌کند مانند این است که خود او آن کار را انجام می‌دهد لذا دعوت کردن به پرده‌دری و عدم رعایت دستورات الهی، شجاعت نیست و خطاست که نام این کار، شجاعت گذاشته شود.

آیت‌الله دولابی با بیان اینکه عدم رعایت دستورات الهی از جمله عفاف و حجاب به‌حتم شجاعت نیست بلکه این هتاکی است، خاطرنشان کرد: هتک حرمت دستورات الهی با هیچ منکری نمی‌تواند شجاعت قلمداد شود.

*ویترین مغازه‌ها وسیله‌ای برای تبلیغ لباس‌های مبتذل است 

اکرم علوی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با موج‌رسا اظهار داشت: متاسفانه تربیت از دست خانواده خارج شده است و توسط فضای مجازی و رسانه‌ها در حال انجام است، با توجه به اینکه الگوگیری و تقلید یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر مباحث تربیتی است، رسانه‌ ملی و فضای‌مجازی الگو‌هایی برای مردم ارائه می‌دهند که پایبندی به حجاب در آن‌ها وجود ندارد.

وی افزود: جنگ نرم، تهاجم فرهنگی و الگوسازی نادرست؛ خواسته یا ناخواسته جامعه را به سمت بی‌حجابی سوق داده و از سویی دیگر فرهنگ بومی تحقیر شده است.

استاد حوزه و دانشگاه در زنجان با بیان اینکه عدم بینش و سواد رسانه‌ در خانواده عامل دیگر تاثیرگذار بر حجاب و عفاف در جامعه است، گفت: خانواده بدون اینکه اطلاعی از رسانه؛ مزایا و معایب آن داشته باشد، رسانه را وارد خانه کرده است، این ضعف بینش و سواد رسانه‌ای در والدین نیز دلیلی شده تا تهاجم فرهنگی بیشتر تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه رزق حلال در مباحث دینی و تربیتی اثر دارد، یادآور شد: با اینکه اغلب مردم رزق حلال دارند، اما پرداخت خمس و زکات و واجبات مالی را انجام نمی‌دهند این امر سبب می‌شود تا رزق حلال تاثیر مثبت خود را در خانواده نداشته باشد.

علوی با بیان اینکه کم‌اطلاع بودن والدین و رها کردن امور تربیتی او سبب شده تا کم‌کم از حجاب فاصله گرفته شود، گفت: گاها پدر و مادر تمام نیاز‌ها از جمله کلاس‌های تقویتی، موسیقی، نیاز‌های رشد جسمی فرزند را تامین می‌کنند اما هیچ تمرکزی بر تامین نیاز‌های معنوی و روحی فرزند خود ندارند در حالی که یکی از بحث‌های مهم روان‌شناسی توجه به بعد معنوی است اما متاسفانه از این امر غافل شده‌ایم.

وی بیان کرد: تمام عوامل مذکور دست به دست هم داده و همانند پازل در کنار هم قرار گرفته و شرایط جامعه به لحاظ حجاب و عفاف را به وضعیت موجود سوق داده است.

استاد حوزه و دانشگاه در زنجان عنوان کرد: جامعه‌ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر انجام نشود به سمت فساد می‌رود، متاسفانه دو واجب امر به معروف و نهی از منکر فراموش شده و حضرت آقا نیز برای این موضوع واژه واجب فراموش شده را به کار گرفته‌اند. با این حال اگر از همان ابتدا که ما نشانه‌های کوچک‌ترین بی‌حجابی در جامعه را می‌دیدیم و از همان زمان امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شد شرایط به وضع حاضر نبود.

وی با بیان اینکه بخش‌نامه و کارگروه در خصوص حجاب زیاد تشکیل شده و کتاب زیاد نوشته شده، گفت: اما متاسفانه نوشته‌های روی کاغذ اجرا نشد، با اینکه در اکثر ادارات منشور عفاف و حجاب وجود دارد اما مدیری که در راس اداره قرار دارد حتی یک بار هم این منشور را نخوانده است و یا اگر خوانده باشد فقط به این قناعت کرده و صرفا به یک بنر اکتفا کرده است و هیچ زمان موضوع حجاب را جزو ارزشیابی کادر خود قرار نداده است.

علوی تاکید کرد: اگر بحث حجاب و عفاف در ادارات پیگیری می‌شد، بسیاری از مسائل در این خصوص پیش نمی‌آمد چرا که اغلب بانوان در ادارات شاغل هستند.

وی با اشاره به اینکه گرایش به بدی بسیار بیشتر از گرایش به خوبی است، بیان کرد: اگر بخواهیم اقدام جدی در راستای ترغیب به حجاب انجام شود باید مقوله امر به معروف و نهی از منکر جدی گرفته شود، ستاد‌ها فعال شود، پشتوانه قانونی ایجاد شود و قوانین در این زمینه اجرا شود.

*مد و لباس یکی از راه‌هایی که بدحجابی را ترویج می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه در زنجان با بیان اینکه یکی از راه‌هایی که بدحجابی را ترویج می‌کند بحث مد و لباس است، یادآور شد: متاسفانه این مسئله به حالت خودنمایی کشیده شده است. با تمام این‌ها هیچ نظارتی به صنف ارائه دهنده مد و نیست. از زمانی که به فروشگاه‌ها اجازه داده شد تا هر گونه لباسی در ویترین مغازه‌ها قرار گیرد خود ویترین‌ مغازه‌ها وسیله‌ای برای تبلیغات مد‌های مبتذل جدید شد.

وی با بیان اینکه کوتاهی مسئولان سبب شده تا ویترین‌ها به چنین شرایطی تبدیل شوند، گفت: اگر خود مسئولان این صنف چه تولیدکنندگان و چه فروشندگان را کنترل می‌کردند قطعا مقابل ترویج چنین لباس‌هایی می‌شد ایستادگی کرد.

*لباس‌های مبتذل و نامتناسب کاملا مدیریت شده و از اتاق‌های فکری صهیونیستی بیرون آمده‌اند

علوی تاکید کرد: لباس‌های مبتذل و نامتناسب ارائه شده در مغازه‌ها کاملا مدیریت شده و از اتاق‌های فکری صهیونیستی بیرون آمده‌اند با این که تا حال حاضر غفلت کرده‌ایم اما باز همچنان خود را به خواب خرگوشی زده‌ایم و توجهی به این موضوعات نداریم.

*حجاب محدودیت نیست؛ مصونیت است

حجت‌الاسلام حسن بیگدلی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصار‌المهدی(عج) استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا با اشاره به اینکه حجاب یک امر صرفا دینی نیست و یک امر عرفانی است، اظهار داشت: از زمانی که بشر متولد شد و بر روی کره زمین قرار گرفت و تکثیر نسل داد، حجاب به عنوان یک امر عرفانی مطرح بوده است و همه از گذشتگان تاکنون آن را پذیرفته‌اند در کنار این امر اسلام نیز پس از شکل‌گیری حجاب را در جهان تایید کرده است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصار‌المهدی(عج) استان زنجان با اشاره به اینکه نکته اساسی در ارتباط با حجاب این است که حجاب برای محدودیت نیست بلکه برای مصونیت است، گفت: حجاب می‌خواهد بشر را از نگاه‌های ناپاک نجات دهد و این امر نیز تنها منحصر به زنان نیست بنابراین باید علاوه بر زنان، مردان نیز حجاب را رعایت کنند هر چند محدوده آن متفاوت است.

*آیات قرآن صراحتا به حجاب و عفاف زنان و مردان اشاره دارند

وی با اشاره به اینکه آیه ۳۰ سوره نور قرآن کریم به حجاب مردان و آیه ۳۱ به حجاب زنان اشاره دارد، ادامه داد: بنابراین حجاب صرفا مختص زنان نیست.

حجت‌الاسلام بیگدلی تصریح کرد: انسانی که می‌خواهد مستقل و بدون مزاحمت دیگران زندگی کند، خود را در معرض و طمع شهوت دیگران قرار ندهد؛ عقل این انسان حکم می‌کند که حجاب خود را رعایت کند، چراکه همراه در این حجاب آسایش، آرامش، و راحتی وجود دارد. اگر به جوامع بشری دقت شود، در اروپای ۵۰ سال قبل، آمریکای ۶۰ سال قبل و سایر مملک‌ها در طول دهه‌های دور حجاب حاکم بوده است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصار‌المهدی(عج) استان زنجان با اشاره به اینکه اگر بشر از موقعیت انسانی خود فاصله بگیرد و مدیریت خود، هدف تولد و هدف انسانیت خود را فراموش کند، هجمه‌های مجازی، تبلیغی، رسانه‌ای، تصویری در قالب فیلم‌های هالیوودی، نگاه‌های تخریب کننده موجود در او تاثیر خواهند داشت گفت: در این شرایط فرد از حالت مصونیت خارج شده و در مسیر شهوت‌پرستی قرار می‌گیرد.

*جوامع غربی حجاب را مانع شهوت‌رانی و رسیدن به لذت‌های دنیایی خود می‌بینند

وی افزود: اگر می‌بینیم که در جوامع امروزی حجاب مشکل دارد به این دلیل است که جوامع غربی حجاب را برای شهوت‌رانی و رسیدن به لذت‌های دنیایی خود مانع دیده‌اند، این افراد آمده‌اند تا از زنان به عنوان کالا، تهدید کننده و تحریک‌کننده استفاده کنند. به عبارت دیگر انسانیت زن را از او گرفته و حالت عروسکی با چهره زیبای ظاهری را برای رسیدن به اهداف خودشان به او داده‌اند.

حجت‌الاسلام بیگدلی بیان کرد: زمانی که جوامع خودمان را نیز نگاه می‌کنیم، افرادی که تحت تاثیر قضایای تبلیغ انواع مختلف قرار گرفته‌اند متاسفانه تاثیر پذیر شده‌اند و نتوانسته‌اند جایگاه رفیع انسانیت و انسان بودن را حفاظت و حراست کنند. انسانی که جایگاه اصلی خود را می‌داند و به عمق وجود خود که دارای عقل و شعور است، تمام جوامع را می‌بیند، دستورات ائمه را می‌بیند عقل سلیم را نگاه می‌کند؛ می‌بیند که تمام وجود آدمی برای خودش می‌باشد و باید عفاف خود را حفظ کند.

وی گفت: بنده اعتقاد دارم بهترین راهکار این است که انسان به انسان بودن، دین خدا، دستورات الهی بازگردد چراکه این بهترین روش است که می‌تواند بشریت را نجات دهد.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصار‌المهدی(عج) استان زنجان در خصوص قرارگیری لباس‌های نامتعارف در ویترین مغازه‌های لباس فروشی است، یاد‌آور شد: جامعه تا به خود برنگردد، خودشناسی حاصل نشود، جایگاه رفیع انسان بودن معرفی نشود، خانم و آقا ندانند چه گوهر و عظمتی و جایگاه رفیعی دارد، خداوند در وی چه روحیه تربیتی قرار داده، حس مادری و پدری نهادینه کرده، و انسان جایگاهش این است که بهترین و شاخص‌ترین انسان‌های کره زمین را تربیت کند؛ تا این مرحله پشت سر گذاشته نشود، تنها قوانین مسکن خواهد بود. اما ترویج حجاب کار حوزه‌های علمیه، دانشگاه، صدا و سیما، مراکز علمی و فرهنگی، رسانه و افراد دوستدار جامعه همانند استاد دانشگاه، معلم، پدر و مادر باشد.

حجت‌الاسلام بیگدلی تصریح کرد: تمام اقشار در طول جنگ تحمیلی ایثارگری کردند و توانستند هزینه بدهند چراکه آنان هدف عالی را مد نظر قرار داده و داشته‌اند.

*باید تولید کننده‌های لباس و طراحان مد مدیریت شوند 

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصار‌المهدی(عج) استان زنجان گفت: باید مد‌ها جامعه پسند و متناسب با پوشش مناسب شود، فروشگاه‌ها، تولیدات و طراحی مد و لباس مدیریت شود.

*حجاب مخصوص زنان نیست و مردان نیز باید در این زمینه دقت داشته باشند

حجت‌الاسلام سجاد ناصر، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان اظهار داشت: 3 رویکرد راجع به عفاف و حجاب وجود دارد که رویکرد اول، آزادی و رها کردن و القای این است که هر کس هر طور دوست دارد می‌تواند رفتار کند.

وی با بیان اینکه رویکرد اول، اولویت دولت‌ها نبوده و جامعه را دچار ضررهایی کرده است، خاطرنشان کرد: رویکرد دوم، اقداماتی بوده که از روی دغدغه انجام شده اما نیمه‌کاره رها کرده‌اند که ضرر این رویکرد نیز کمتر از رویکرد اول نبوده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان افزود: رویکرد سوم، راه عقلانه، حکیمانه، فکورانه و تدوین برنامه مدون و با قابلیت اجرایی است.

وی با بیان اینکه حجاب، یکی از زیرشاخه‌های عفاف است، اظهار داشت: عفت در گفتار، رفتار، پوشش، کردار، معاشرت، اندیشه، شکم، استماع و مسائل مالی از زیرشاخه‌های عفاف هستند.

*حجاب تامین‌کننده امنیت فرد است

حجت‌الاسلام ناصر با تاکید بر اینکه حجاب مانع نیست بلکه برای امنیت خود افراد است، خاطرنشان کرد: نگاه به افرادی در جامعه که حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کنند اینگونه است که این‌ها مومن و محب امیرالمومنین(ع)  هستند که شاید دچار عدم آگاهی در جامعه بوده و تبلیغات ناجوانمردانه، فضای مجازی و کم‌کاری متولیان سبب چنین رفتاری از آن‌ها شده که اگر دستمال تمیزی بر روی آن‌ها کشیده شود، گوهر ذاتشان هویدا می‌شود.

وی با بیان اینکه دین اسلام هر چیزی که واجب کرده، مصلحت بندگان را مد نظر قرار داده است، ابراز کرد: حجاب مخصوص زنان نیست و مردان نیز باید در این زمینه دقت داشته باشند و ملاک حجاب هم این است که پوشش هم بدن‌نما نباشد و هم لباس شهرت (انگشت‌نما) نباشد.

*‌ بدحجابی معضل تک‌بعدی نیست

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص دلایل عدم رعایت حجاب و عفاف در جامعه گفت: بدحجابی، معضل تک‌بعدی نیست که علت خاصی داشته باشد لذا یک راه حل هم ندارد.

وی افزود: مشکلات ساختاری، عدم حرکت مطابق ذوق جوانان امروز، فاصله فرهنگی به دلیل دوری افراد از یکدیگر بر اثر بزرگ شدن شهرها، تبرّج (نشان دادن خود و انگشت‌نما شدن)، الگوهای بیگانه، وجود برخی تناقض‌ها در جامعه و اختلاط به دلیل اشتغال زنان از جمله دلایل عدم رعایت حجاب در جامعه است.

*‌ نگاه سیاسی و امنیتی به حجاب ضربه می‌زند* 

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه حجاب و عفاف، مقوله فرهنگی و اجتماعی بوده و نباید سیاسی و امنیتی شود، خاطرنشان کرد: سیاسی و امنیتی کردن مساله به کل کار ضربه می‌زند لذا نباید نگاه سیاسی و امنیتی به حجاب و عفاف داشته باشیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان در خصوص اقدامات حوزه مد و لباس گفت: شاخص‌های مد و لباس که در 3 بخش طراحی، تولید و تبلیغ و فروش است، تدوین شده که به اصناف ابلاغ می‌شود.

*شاید گرانی یکی از دلایل کمرنگ شدن عفاف و حجاب باشد

وی تصریح کرد: می‌توان لباس شیک، جوان‌پسند، زیبا، با قیمت مناسب و عفیفانه تولید کرد هر چند گرانی شاید یکی از دلایل کمرنگ شدن عفاف و حجاب باشد اما تنها دلیل نیست چرا که خانواده‌ها هزینه زیادی برای خیلی از موارد می‌کنند که شاید نیاز ضروری خانواده هم نباشد.

با تمام این‌ها با اینکه دشمن سالها‌ است سعی دارد تا بی‌حجابی و بی‌عفتی را در جامعه رواج دهد اما عفاف و حجاب ریشه در باورهای دینی کتب آسمانی و حتی ریشه در تمدن ما ایرانیان داشته است و هرچه دشمن تلاش کند نمی‌تواند در ذهن و اندیشه تمام ایرانیان رخنه کند پس یقینا در این عرصه هم درمانده و در نهایت همچون شکست‌های دیگر، ضربه‌ای سنگین خورده و از این مسیر نیز باز خواهد ماند.

با تمام این‌ها چیزی که در دهه‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، صحبت از حد و حدود حجاب، مفهوم اصلی حجاب، نحوه فرهنگ‌سازی حجاب، قانون‌گذاری در مسئله عفاف و حجاب، نقش نهادهای فرهنگی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بوده است.

گزارش از زهرا بیات

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر