logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۷۲۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

ایران معطل برجام نمانده است؛ از شانگهای تا بریکس

ایران-معطل-برجام-نمانده-است؛-از-شانگهای-تا-بریکس
منتقدان و مخالفان دولت سیزدهم همواره تلاش دارند بگویند این دولت زبان دنیا را نمی‌داند از این رو است که مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام بی نتیجه می‌ماند، اما اگر از زاویه‌ای دیگر به سیاست خارجی دولت سیزدهم نگاه شود به این مهم خواهید رسیده که دستگاه دپیلماسی کشور در این دوره همان طور که شعار داده است عمل می‌کند.

به گزارش موج رسا; «سید ابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» به عنوان مسئولان مستقیم دولت و وزارت امورخارجه همراهی، همکاری و تعامل با دنیا به خصوص همسایگان را در دستورکار خود داشتند به نحوی که شاهد هستیم در کمتر از یک سال سفرهای دو طرفه بین مقامات ایران و کشورهای همسایه و آسیایی صورت گرفت و عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های را می‌توان به عنوان اولین دستاورد دولت تازه نفس رئیسی دانست.

بعد از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، دعوت و استقبال از عضویت ایران در بریکس حاکی از آن است که این دولت به خوبی زبان دنیا را می‌داند و روز به روز راه‌ها و مسیرهای متنوع و متفاوتی برای ارتباط با جهان، افزایش نفوذ در منطقه و عرض اندام اقتصادی فارغ از نفت طی می‌شود.

گره برجام در مقابل گسترش روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

در شرایطی که احیای برجام در کوچه پس کوچه‌های عدم تفاهم و بن بست لغو تحریم‌ها سردرگم است، رئیس جمهور ایران برای سخنرانی در چهاردهمین اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی «بریکس» با محوریت تقویت همکاری تجاری و اقتصادی میان اعضا و شرکای این گروه که شعار «تقویت مشارکت با کیفیت بالای بریکس، آغاز دوره جدیدی برای توسعه جهانی» را داشت، دعوت شد و جمهوری اسلامی ایران در قالب دیپلماسی پویا و به سبب برخورداری از قابلیت‌های فراوان در حوزه‌های انرژی، ترانزیتی، تجاری و اقتصادی از مهم‌ترین کانون‌های توجه در این نشست بود.

رئیسی در نشست ویدئوکنفرانسی سران کشورهای گروه بریکس پلاس با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران تاکید کرد که این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند.

اما اهمیت بریکس آنجا است که کارشناسان می‌گوید این ائتلاف در مقابل اقتصاد غرب است و می‌تواند اقتصاد بدون غرب را به اثبات برساند. با این حال ائتلاف بریکس فراقاره‌ای بوده که صدای مخالفت آمریکا را بلند کرده است.

به باور کارشناسان، اقتصاد جهانی در حال تغییر پارادایم از پارامترهای تحت سلطه غرب به سمت چند قطبی شده است. اقتصادهای نوظهور اقتصادی در قاره‌های مختلف نیز به طور خاص در این مسیر حرکت می‌کنند که گروه بریکس یکی از مصادیق آن به شمار می‌آید.

تهران نقطه قوت بریکس

شرایط جغرافیایی انرژی ایران می‌تواند نقطه قوتی برای بریکس باشد بنابر این در صورت عضویت تهران در بریکس مواضع سیاسی کشور در نظام مناسبات بین المللی به طور چشمگیری تقویت خواهد کرد، زیرا این باشگاه در اتخاذ تصمیمات راهبردی نقش فزاینده‌ای ایفا می‌کند.

از سوی دیگر ایران مسیر طلایی اتصال ترانزیتی شرق به غرب است که می‌تواند قدرت‌های بریکس را به یکدیگر متصل کند. اولین قطار باری بین المللی «عبور از دریای خزر» روز دوشنبه (۳۰ خرداد) از یین چوان در منطقه خودمختار هوی نینگ شیا واقع در شمال غرب چین به سمت بندر انزلی ایران حرکت کرد تا اولین مسیر باربری دریای خزر از نینگ‌شیا به کشورهای غرب آسیا باشد.

در این شرایط حرکت نخستین قطار باری بین المللی به سمت ایران نوید دهنده آن است که اقتصاد منطقه و کشورهای مستقل از غرب جذب ایران شوند.

عضویت ایران در بریکس منافع دو طرفه دارد

فداحسین مالکی در گفت‌وگویی با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی با دولت‌های قبل متفاوت بوده و توجه ویژه‌ای به کشورهای همسایه و منطقه دارد تاکید کرد: پیش از این نیز ایران با عضویت در شانگ‌های و اتحادیه اوراسیا توانست در شرایط تحریم، شرایط بهتری را برای کشور رقم زده و مسیرهای جدیدی را برای ایجاد روابط اقتصادی و تجاری باز کند.

وی در ادامه با بیان اینکه این گروه‌ها می‌توانند مقابل کشورهایی که مانع افزایش قدرت اقتصادی می‌شوند بایستند، گفت: بریکس با عضویت کشورهایی همچون برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌تواند منشأ تحول اقتصادی باشد همچنین آرژانتین که همزمان با ایران درخواست عضویت داده نیز موقعیت خوبی داشته و حضور آن‌ها در این گروه نیز می‌تواند موثر باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران استعدادهای فراوانی در حوزه‌های فناوری، صنعتی، اقتصادی، کشاورزی و ... دارد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از مدت‌ها قبل برای پیوستن به شبکه‌های اقتصادی و پیمان‌های تجاری برنامه ریزی کرده و امروز نیز عضویت ایران با توجه به ظرفیت ها، در گروه بریکس حائز اهمیت است.

ایران می‌تواند پیشران حرکت اقتصادی باشد

 جواد کریمی قدوسی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی با تاکید براینکه کشورهای آسیایی جزء قدرت‌های نوظهوری هستند که توانسته اند تعدیلی در نظام سلطه ایجاد کنند، اظهار داشت: ایران با ذخایر راهبردی که در حوزه معادن، علم و فناوری و قدرت‌های «های تک» و سرّی دنیا مثل هسته ای، دیجتال، هوافضا، نانو و ... داشته و توانسته به یک قدرت نوظهور علمی تبدیل شود، قطعا می‌تواند در میان کشورهای بریکس نیز یک کشور تأثیرگذار و حتی پیشران حرکت اقتصادی باشد به خصوص که این گروه در کنار جنبه اقتصادی، جنبه سیاسی نیز دارد.

و در نهایت می‌توان گفت سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در نشست بریکس را در واکنش توئیتری عزت اله اکبری تالارپشتی خلاصه کرد که نوشت: جمهوری اسلامی ایران، معطل بازی برجام نمانده و با ابزارهای خود، نقش کلیدی ایران را در آینده جهان به صورت موثر تعریف کرده است. دست آمریکا و پادوهایش خالی می‌شود.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر