logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۷۲۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان:

نباید به حجاب نگاه سیاسی و امنیتی داشت/ نحوه فعالیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر به‌صورت ترویجی و تبیینی است

نباید-به-حجاب-نگاه-سیاسی-و-امنیتی-داشت-نحوه-فعالیت-ستاد-امر-به-معروف-و-نهی-از-منکر-به‌صورت-ترویجی-و-تبیینی-است
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان با بیان اینکه حجاب و عفاف، مقوله فرهنگی و اجتماعی بوده و نباید سیاسی و امنیتی شود، خاطرنشان کرد: سیاسی و امنیتی کردن مساله به کل کار ضربه می‌زند.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام سجاد ناصر، ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته عفاف و حجاب با موضوع تبیین قرارگاه 21 تیر (عفاف و حجاب) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر، ستاد حاکمیتی بوده و با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی ازم نکر، تشکل فراقوّه‌ای است، خاطرنشان کرد: این ستاد شامل هیاتی متشکل از سران قوای سه‌گانه، نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی و مجموعه‌های درگیر با مسائل اجتماعی و فرهنگی است و کوچک‌شده این ستاد در برش استانی به ریاست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و متعاقب آن در شهرتسان‌ها تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینه ستاد امر به معروف و نهی از منکر 3 پشتوانه قانونی برای فعالیت دارد، تصریح کرد: مصوبه شورای فرهنگی عمومی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، پشتوانه‌های ستاد بوده و ارزیابی شاخص‌های حجاب و عفاف بر عهده این ستاد گذاشته شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود در سطح استان به‌صورت متمرکز تجمیع می‌شوند تا یک خروجی مشخص داشته باشیم، گفت: ستاد به دنبال چند هدف است که مهمترین آن‌ها متوقف کردن رشد فزاینده ناهنجاری‌های جامعه و برنامه‌هایی برای بهبود، ترمیم و ارتقا است.

*‌ قرارگاه 21 تیر، کامل‌ترین طرح حوزه عفاف و حجاب است

وی با بیان اینکه ستاد به دلیل دارا بودن جایگاه فراقوه‌ای می‌تواند ورود قوی، بدون ملاحظه و رودربایستی داشته باشد، اظهار داشت: 3 رویکرد راجع به عفاف و حجاب وجود دارد که رویکرد اول، آزادی و رها کردن و القای این است که هر کس هر طور دوست دارد می‌تواند رفتار کند.

وی با بیان اینکه رویکرد اول، اولویت دولت‌ها نبوده و جامعه را دچار ضررهایی کرده است، خاطرنشان کرد: رویکرد دوم، اقداماتی بوده که از روی دغدغه انجام شده اما نیمه‌کاره رها کرده‌اند که ضرر این رویکرد نیز کمتر از رویکرد اول نبوده است.

حجت‌الاسلام ناصر افزود: رویکرد سوم، راه عقلانه، حکیمانه، فکورانه و تدوین برنامه مدون و با قابلیت اجرایی است که تحت عنوان طرح قرارگاه 21 تیر (عفاف و حجاب) تدوین شده است.

وی با اشاره به مزیت‌های این طرح گفت: عدم وجود تنش‌زایی، توام بودن کار فرهنگی و اجرایی، استمرار در اجرا، مرحله‌ای بودن، منطقه‌ای (بومی) بودن، عدم وابستگی به بودجه دولتی، مردمی بودن، اعتمادسازی، همه‌جانبه و جامع بودن، دارای ضمانت اجرایی، جانمایی نقش هر دستگاه و تدوین طرح به‌صورت مطالعه‌شده از جمله مزایای این طرح است.

*‌ نحوه فعالیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر به‌صورت ترویجی و تبیینی است

حجت‌الاسلام ناصر با تاکید بر اینکه نحوه فعالیت ستاد به‌صورت کار فرهنگی، ترویجی و تبیینی است، تصریح کرد: هدف ستاد، مچ‌گیری و بگیر و ببند نیست و طرح دارای پشتوانه فکری است البته اجرای طرح ابتدا از دستگاه‌های اجرایی و در واقع مسئولان آغاز شده و عدم اجرای آن برای مدیران هزینه‌بر است چرا که کیفیت پرداختن به حوزه عفاف و حجاب، یکی از شاخص‌های ارزیابی مدیران در جشنواره شهید رجایی است.

وی افزود: هدف نهایی ستاد با اجرای طرح قرارگاه 21 این است که احساس وظیفه شرعی و عقلی و اجتماعی نسبت به همنوعان خود داشته باشیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان با بیان اینکه اجرای طرح در راستای اعتمادسازی در جامعه، اجرای طرح ابتدا از دستگاه‌های اجرایی آغاز شده است، گفت: دستگاه‌ها به عنوان پیشانی خدمت در نظام جمهوری اسلامی باید حرمت نگه دارند و قانون را رعایت کنند.

*‌ حجاب به عنوان زیرشاخه عفاف بوده و برای مردان و زنان الزامی است

وی با بیان اینکه حجاب، یکی از زیرشاخه‌های عفاف است، اظهار داشت: عفت در گفتار، رفتار، پوشش، کردار، معاشرت، اندیشه، شکم، استماع و مسائل مالی از زیرشاخه‌های عفاف هستند.

حجت‌الاسلام ناصر با تاکید بر اینکه حجاب مانع نیست بلکه برای امنیت خود افراد است، خاطرنشان کرد: نگاه به افرادی در جامعه که حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کنند اینگونه است که این‌ها مومن و محب امیرالمومنین(ع)  هستند که شاید دچار عدم آگاهی در جامعه بوده و تبلیغات ناجوانمردانه، فضای مجازی و کم‌کاری متولیان سبب چنین رفتاری از آن‌ها شده که اگر دستمال تمیزی بر روی آن‌ها کشیده شود، گوهر ذاتشان هویدا می‌شود.

وی با بیان اینکه دین اسلام هر چیزی که واجب کرده، مصلحت بندگان را مد نظر قرار داده است، ابراز کرد: حجاب مخصوص زنان نیست و مردان نیز باید در این زمینه دقت داشته باشند و ملاک حجاب هم این است که پوشش هم بدن‌نما نباشد و هم لباس شهرت (انگشت‌نما) نباشد.

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه حیطه کاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر گسترده است، افزود: ایجاد امید در جامعه، جدی شدن مساله حجاب و اجرای قوانینی که تاکنون اجرا نمی‌شدند، آسیب‌شناسی مشکل و معضل عدم رعایت حجاب، تشکیل لشکر سایبری در فضای مجازی،انسجام در کارها و شناخت ظرفیت‌های مختلف، برنماه‌های محلات یا محوریت مساجد، آموزش آحاد جامعه که از خانواده باید شروع شود از جمله برنامه‌ها است.

*‌ بدحجابی معضل تک‌بعدی نیست

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص دلایل عدم رعایت حجاب و عفاف در جامعه گفت: بدحجابی، معضل تک‌بعدی نیست که علت خاصی داشته باشد لذا یک راه حل هم ندارد.

وی افزود: مشکلات ساختاری، عدم حرکت مطابق ذوق جوانان امروز، فاصله فرهنگی به دلیل دوری افراد از یکدیگر بر اثر بزرگ شدن شهرها، تبرّج (نشان دادن خود و انگشت‌نما شدن)، الگوهای بیگانه، وجود برخی تناقض‌ها در جامعه و اختلاط به دلیل اشتغال زنان از جمله دلایل عدم رعایت حجاب در جامعه است.

*‌ نگاه سیاسی و امنیتی به حجاب ضربه می‌زند

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه حجاب و عفاف، مقوله فرهنگی و اجتماعی بوده و نباید سیاسی و امنیتی شود، خاطرنشان کرد: سیاسی و امنیتی کردن مساله به کل کار ضربه می‌زند لذا نباید نگاه سیاسی و امنیتی به حجاب و عفاف داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیشگیری دارای هزینه، آفت و آسیب کمتری از درمان است، افزود: اجرای طرح را از دستگاه‌ها و مسئولان آغاز می‌کنیم چرا که معتقد به پیشگیری هستیم و مسئولی که عامل به قوانین و مقررات نباشد در انتخاب‌های بعدی در راس امور قرار نمی‌گیرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان در خصوص اقدامات حوزه مد و لباس گفت: شاخص‌های مد و لباس که در 3 بخش طراحی، تولید و تبلیغ و فروش است، تدوین شده که به اصناف ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: می‌توان لباس شیک، جوان‌پسند، زیبا، با قیمت مناسب و عفیفانه تولید کرد هر چند گرانی شاید یکی از دلایل کمرنگ شدن عفاف و حجاب باشد اما تنها دلیل نیست چرا که خانواده‌ها هزینه زیادی برای خیلی از موارد می‌کنند که شاید نیاز ضروری خانواده هم نباشد.// آ  

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر