logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۷۲۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در مراسم بزرگداشت روز قلم،

کتاب "طوبا" رونمایی شد

کتاب-"طوبا"-رونمایی-شد
در این مراسم از مجموعه داستان نویسندگان بانوان زنجانی به نام "طوبا" رونمایی شد.

به گزارش موج رسا; دکتر مهدی محبتی شامگاه دوشنبه در آیین بزرگداشت روز قلم  در سالن جلسات شهید شهریاری جهاددانشگاهی استان زنجان با طرح این سوال که چرا قلم مقدس است اظهار کرد: قلم همان سوگندی است که خداوند بدان قسم خورده است زیرا در قرآن کریم خداوند متعال همه جا به مظاهر عالم وجودی که خود خلق فرموده قسم می خورد.

وی با بیان اینکه در همه‌ی فرهنگ های دینی و غیر دینی قلم مقدس است بیان کرد : متأسفانه این غریبه آشنا (قلم )را شاید آنچنان که باید ارزش آن درک  و توجهی نمی‌شود.

نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی و استاد دانشگاه، با اشاره به  اینکه دو سمت حیات  داریم،  افزود : یک سمت آن چیزی است که فراتر از قلمرو حس است و به آن  ملکوت (غیب)  می‌گویند در واقع چیزی که با حواس ظاهری نمی‌توان درک کرد.

محبتی با بیان اینکه ملک آن چیزی است که می‌توان با حواس پنج گانه آن را حس کرد افزود: ولی ملکوت یا قلمرو غیب آن چیزی است که با حواس ظاهری کاری نداریم و تصور می‌کنیم که ملکوت والای عالم است در حالی که ملکوت بطن عالم است .

وی تصریح کرد: همان طور که جان بطن جسم است ملکوت نیز بطن عالم است و آن چیزی که قلمرو حس و غیب و ملکوت را به هم پیوند می‌دهد کلمه است .

این نویسنده اظهار کرد: تنها وسیله ای که ما از قلمرو حس که محدود و خسته کننده است و بتوانیم نجات پیدا کنیم و به عالم ملکوت برسیم از طریق همین کلمات است.

محبتی با بیان اینکه کلمات ۲ ساحت ملفوظ و مکتوب دارند افزود: آنچه که از درون ما متساطر می‌شود و بر روی کاغذ بیان می‌شود وحیانی تر است یا آنچه که بر زیان جاری می‌شود و ثبت نمی‌شود؟

وی با بیان اينكه یکی از مهم‌ترین نقد ادبی امروز جهان مکتوب و ملفوظ است بیان کرد:خیلی از فرهنگ ها مکتوب نیستند و می‌گویند مکتوب شدن خشک و منجمد می‌کند ولی وقتی ملفوظ و شفاهی باشد  هرلحظه میتوان حرف تازه ای زد و برخی شعرا  از جمله شمس تبریزی  که از میدان داران این زمینه بود.

نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی با بیان اینکه کلمه پلی است که ما را از عالم محدود به عالم نامحدود وصل می‌کند اظهار کرد: ارزش قلم این است که مارا از محدودیت خارج می‌کند و تنگناها نجات می‌دهد و کسی که یک بار تجربه کند نوشتن را به نوعی جنون نوشتن دچار می‌شود.

محبتی با بیان اینکه در بسیاری از مکاتب الهی در قرآن کریم، هستی کلمات خدا قلمداد می‌شود افزود : در آیه معروف وقتی انسان آفریده شود خدا می‌گوید من از خود میدمم ولی فقط دمیدن نیست ، در واقع هر نویسنده ای و سراينده ای خداگونه کوچکی در ذات خودش است.

وی با اشاره به اینکه ارزش قلم این است که به ما حالت خدایی می‌بخشد و ما خداگونگی را احساس می‌کنیم افزود : خلاقیت که مهم‌ترین صفت فعل خداوند است و در نویسندگان و شعرا بیشتر خودش را نشان می‌دهد  که والاترین مرحله خلاقیت آفرینندگی است .

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: کلمات خدا، انسان ها ،حیوانات، اشراف و احجام است افزود: خدا از دل این کلمات خودش را به ما نشان می‌دهد.

محبتی با بیان اینکه در تعابیر فلسفی  و دینی به لوح و قلم اشاره شده است افزود : خداوند لوحی دارد که قلم در آن نوشته می‌شود که این موضوع یک تفسیر است در واقع منظور لوح نفس و قلم عقل توست .

وی با بیان اینکه در طول تاریخ قلم چه کارهایی کرده است افزود: زندگی و هویت با قلم است و باید توجه کنیم  چه کسانی در طول تاریخ این میراث زندگی بخش را با قلم با دست ما رسانده است.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه قلم امروز متعدد شده است و هر دوربینی یک قلم حساب می‌شود بیان کرد : قلم امروز تنها ابزار نوشتن نیست بلکه در تصویر تاثیر آنی است و کلمات انسان را دچار می‌کند.

در ادامه  این مراسم هریک از شعرا و نویسندگان حاضر در جمع به سرودن شعر و آثار خود پرداختند و در پایان از مجموعه داستان نویسندگان بانوان زنجانی به نام "طوبا" رونمایی شد.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر