logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۷۲۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان:

انتظار از اصحاب رسانه، مطالبه‌گری همراه با تحقیق و امیدآفرینی در جامعه است

انتظار-از-اصحاب-رسانه،-مطالبه‌گری-همراه-با-تحقیق-و-امیدآفرینی-در-جامعه-است-
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: انتظار از اصحاب رسانه به عنوان نخبگان جامعه، ورود به حوزه‌های مختلف و مطالبه‌گری به‌صورت تحقیقی و همچنین امیدآفرینی در جامعه است.

به گزارش موج رسا; امرالله حسنی، امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به درگذشت خانم صدیقه شریف‌پور (هنرمند تئاتر و بازنشسته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان) اظهار داشت: مرحومه خانم شریف‌پور، نقش‌به‌سزایی در حق انجمن نمایش و تربیت بازیگران داشته و انسانی متواضع و اخلاق‌مدار بودند و به نیکی از ایشان یاد می‌شود.

وی با اشاره به 14 تیر، روز قلم خاطرنشان کرد: یکی از سوره‌های قرآن کریم به نام «قلم» نامگذاری شده و خداوند به قلم و آنچه می‌نویسد، قسم می‌خورد.

حسنی با بیان اینکه خبرنگاران و اصحاب رسانه، مصداق اصلی کار با قلم هستند، بیان کرد: مقداری کم‌کاری در حوزه تحقیق صورت گرفته چرا که مطالب زیادی در فضای مجازی منتشر می‌شود و ذائقه مردم نیز تغییر یافته و به نکات ریز و کوتاه‌شده اکتفا می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار از اصحاب رسانه در این زمینه زیاد است، تصریح کرد: کار رسانه و خبرنگاران با افرادی که کارشان فقط توئیت زدن است، فرق می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: از اصحاب رسانه به عنوان نخبگان جامعه انتظار می‌رود به‌صورت تحقیقی در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات وارد شده و ظرفیت‌های استان و میزان استفاده از آن شناسایی شود و در این زمینه، مطالبه‌گر باشند.

وی با بیان اینکه انتظار بعدی از اصحاب رسانه، امیدآفرینی است، گفت: جامعه در بحرانی قرار گرفته که متاثر از بحران جهانی و بی‌مبالاتی‌های حوزه اقتصادی بوده اما نقد باید همراه با پیشنهاد باشد چرا که اگر امید در جامعه‌ای از بین برود آن جامعه می‌میرد و فعالیتی نخواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به برنامه‌های برگزار شده طی ماه‌های اخیر و برنامه‌های پیش رو گفت: اظهار داشت: تلاش بر این بوده که حالت کرختی و یخ‌زدگی و فضای انجمادی که در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد شده بود را ذوب کنیم.

وی با بیان اینکه زمینه برای این کار فراهم شده است، خاطرنشان کرد: اولین برنامه امسال، برنامه سال تحویل بود و در ادامه نیز جشنواره‌های مختلفی داشتیم که اولین جشنواره پیش رو، جشنواره مطبوعات است.

حسنی در خصوص دلایل تاخیر در برگزاری جشنواره مطبوعات امسال ابراز کرد: اولین دلیل مربوط به مسائل مادی بود که رفع شد و دلیل بعدی، تقارن روز خبرنگار با ایام محرم و عاشورا بود و به همین دلیل، عجله‌ای نداشتیم و باعث شد تا به عقب بیفتد.

وی افزود: جشنواره مطبوعات استان زنجان امسال نیز مانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود و انتظار داریم تا اصحاب رسانه، حضور پرشورتر در این جشنواره داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه بزرگداشت حکیم سهروردی اوایل مرداد سال جاری برگزار می‌شود، گفت: 5 برنامه در حوزه بزرگداشت حکیم سهروردی برگزار خواهد شد که 2 برنامه، خارج از کشور و در کشورهای هندوستان و سوریه خواهد بود که طی ماه‌های آینده برگزار می‌شود و 3 برنامه در داخل کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه 2 برنامه داخلی در تهران و یک برنامه نیز در زنجان خواهد بود، اظهار داشت: برنامه مربوط به استان زنجان دوم مرداد خواهد بود و یکی از برنامه‌های تهران در 6 مرداد با حضور نخبگان و اهالی فلسفه و فعالان این حوزه در تالار وحدت و دیگری توسط انجمن مفاخر کشور به‌صورت نشست تخصصی خواهد بود.

حسنی با بیان اینکه امسال نگاه تمدنی به شخصیت حکیم سهروردی، تدوین و برنامه‌ریزی شده است افزود: برنامه‌های جانبی دیگری از جمله ساخت کتابخانه مرکزی در سهرورد و تجهیز به تالیفات حکیم سهروردی نیز به همین مناسبت اجرا خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه آفرین‌واره‌ای که سال 1395 برگزار شده بود امسال مجدداً برگزار خواد شد، گفت: برنامه‌های حوزه اوقات فراغت نیز در فرهنگسراها شروع شده و امسال به دلیل کاهش بیماری کرونا استقبال خوبی نیز صورت گرفته است.

وی افزود: برای رسیدن به عدالت فرهنگی، تلاش بر این بوده که نقطه مرکزی فعالیت‌ها کانون‌های فرهنگی و هنری باشد.

حسنی در خصوص اهداف برگزاری جشنواره مطبوعات اظهار داشت: هدف از برگزاری هر جشنواره‌ای، شناسایی استعدادهای آن حوزه است ضمن اینکه در کنار اینکه جشنواره، یک دورهمی محسوب می‌شود، برگزاری آن برای نشان دادن و رشد موضوعات مختلف نیز لازم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در خصوص اعتبارات فرهنگی و هنری گفت: متاسفانه فرهنگ در اولویت هزارم در کشور قرار گرفته در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از فرهنگ به عنوان هوا تعبیر می‌کنند چرا که اگر هوا نباشد، انسان نمی‌تواند زنده بماند.

وی با بیان اینکه تمام معضلات به دلیل عدم فرهنگ است، خاطرنشان کرد: با اعتبارات موجود در ابتدایی‌ترین مسائل مانده‌ایم چرا که بودجه ساخت یک فیلم هالیوودی به اندازه بودجه کل حوزه فرهنگ و هنر کشورمان است.

حسنی ابراز کرد: وضعیت از نظر بودجه مطلوب نیست اما مشکل در همه جا هم پول نیست و در برنامه‌ها باید دقت کنیم چرا که در خیلی جاها مشکل، عدم برنامه‌ریزی است.

وی خاطرنشان کرد: اقتصادِ فرهنگ را در بعضی موارد بلد نیستیم اما حوزه فرهنگ را نمی‌توانیم تعطیل کنیم چرا که آیه قرآن می‌فرماید اگر ایمان داشته باشید در برابر تمام کفر می‌توانید بایستید.

حسنی تصریح کرد: بودجه و امکانات نداریم اما نمی‌توانیم کار را تعطیل کنیم بلکه باید با کمک یکدیگر بتوانیم مسائل را حل کنیم که اقداماتی نسبت به اعتماد به نفس و عزت نفس در حوزه‌های فرهنگی و هنری آغاز شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر